Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital videokamera - råd og fordomme!
Fra : Preben Holm

Dato : 27-12-04 12:12

Hej alle

Mine forældre vil anskaffe sig et digitalt video-kamera og nu vil jeg
lige undersøge markedet lidt inden de bliver skuffede over deres køb
(det hænder jo af og til).

Krav:
- Høj brugervenlighed (dvs. inklucderer dansk menu)
- Skal kunne tage still-billeder (erfaringer ønskes?)
- Skal kunne operere ved meget lidt lys!
- Prisleje under 7000/8000 (og gerne mindre) (måske gennem tysk
forretning)
- Nemt at holde uden man ryster for meget med kameraet
- En 10x optisk zoom vil være ganske fint

Jeg er selv af den fordom, at et videokamera ikke er lavet til at optage
still-billeder og derfor ikke er særlig godt til formålet. Jeg ved ikke
hvor vidt dette er sandt, men nogle producenter kunne have samme mening!

Desuden vil jeg tro, at still-billedet ikke er særlig godt ved dårlige
belysninger som et ganske almindeligt analogt _videokamera_ faktisk
optager "glimrende" video ved (de der 0.1 lux som de engang reklamerede
med).

Hvad bør man endvidere være opmærksom på ved køb af miniDV-kamera?

Med venlig hilsen
Preben Holm

P.S. Hvis det er forkert gruppe, henvis da gerne (men jeg kunne ikke
lige finde anden)

Fra : Finn

Dato : 27-12-04 22:48

Prøv på dk.teknik.tv+video

Mvh
Finn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 14:47

In article <41cfedc0$0$28976$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Preben Holm wrote:
> [...]
>
> Krav:
> - Høj brugervenlighed (dvs. inklucderer dansk menu)
> - Skal kunne tage still-billeder (erfaringer ønskes?)

Det er en selvstændig funktion hvis det skal tilnærmelsesvist kunne bruges.
Mener der er nogle Sony som tager still-billeder på Memory stick.

> - Skal kunne operere ved meget lidt lys!

Det kan de fleste. Dem med 0 Lux er kun med IR projektør/lygte indbygget
i kamera.

> - Prisleje under 7000/8000 (og gerne mindre) (måske gennem tysk
> forretning)
> - Nemt at holde uden man ryster for meget med kameraet
> - En 10x optisk zoom vil være ganske fint

Disse 3 ting gælder de fleste modeller.

> Jeg er selv af den fordom, at et videokamera ikke er lavet til at optage
> still-billeder og derfor ikke er særlig godt til formålet. Jeg ved ikke
> hvor vidt dette er sandt, men nogle producenter kunne have samme mening!

Det er korrekt, 1-2 mpix kan du få fra Sony.

> [...]
> belysninger som et ganske almindeligt analogt _videokamera_ faktisk
> optager "glimrende" video ved (de der 0.1 lux som de engang reklamerede

Korrekt.

> Hvad bør man endvidere være opmærksom på ved køb af miniDV-kamera?

Det skal have DVin eller kan hackes hertil. Der var ihvertfald engang
hvor bånd var langt billigere end andre lagermedier (miniDV = 5 min per
GB)