Intel P4 bundkort død efter montering af R~
Fra : MIC

Dato : 26-12-04 23:42

En kammi har fået et Radeon 9800 grafikkort. Men han glemte at montere det
der ekstra powerstik på kortet. Nu er hans bundkort død. Kan det være
rigtigt?

Grafikkortet er testet i en anden maskine. Den virker endnu...

Noget der kunne gøres med bundkortet? Er der nogle sikringer?

mvh MIC

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-12-04 00:01

MIC <NO@spamSERVER.COM> skrev 2004-12-26:
> En kammi har fået et Radeon 9800 grafikkort. Men han glemte at montere det
> der ekstra powerstik på kortet. Nu er hans bundkort død. Kan det være
> rigtigt?

Det kan det godt.

Dit radeon kort prøver at trække X ampere. Kortet er designet med et ekstra
strømstik fordi designerne godt ved at man ikke kan trække X ampere gennem
AGP porten. Din kammerats forglemmelse kan godt betyde at kortet alligevel
forsøger at hente den fornødne strøm gennem AGP porten. Puff, det var den
ikke designet til, og en kobberbane/komponent er sikkert brændt af.

Surt, men realistisk nok.

Mvh Thomas

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-12-04 12:56

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> forsøger at hente den fornødne strøm gennem AGP porten. Puff, det var den
> ikke designet til, og en kobberbane/komponent er sikkert brændt af.

Enig, bortset fra at jeg tvivler på, at en kobberbane kan brænde over
ved det.
Det er langt mere sandsynligt, at der har været en komponent, som i
forvejen ikke havde lang tid igen..

Til Apropos; er der en eller flere af kondensatorerne på bundkortet,
som buler udad eller ligefrem lækker noget brunt stads?
Hvilket mærke er kondensatorerne?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-12-04 13:12

On 2004-12-29, Jens C. Hansen <dsl.175519@vip.cybercity.dk> wrote:

> Enig, bortset fra at jeg tvivler på, at en kobberbane kan brænde over
> ved det.
> Det er langt mere sandsynligt, at der har været en komponent, som i
> forvejen ikke havde lang tid igen..

Det er jeg helt enig i. Vi nærmer os dog muligheden for at kobberbaner sagtens
kan ryge. Der er større og større strømkrav fra cpu/gfx kort, men de kører ved
lavere og lavere spænding, og hvis man begrænser strømmen der kan trækkes
og kun regner med dimensionering af kobberbaner efter specs, så tror
jeg fint man kan brænde en af de der tynde baner af ved at trække en for
stor strøm. De er ikke mange my tykke og efterhånden heller ikke særlig
bredde :-/

Men, som du siger, så er det langt mere sandsynligt at det er en komponent
på boardet der er stået af p.g.a. en for stor strøm gennem den.

Thomas