Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta z2 lang blitztid
Fra : Falcon

Dato : 26-12-04 16:32

Jeg har et Minolta Dimage Z2 som jeg er "rimelig" tilfreds med dvs.
udendørs optagelser med masser af lys giver flotte resultater, MEN
indendørs ved svag lys er næsten umuligt at få et pænt resultat ud af.
Lukketiderne er ca 1/15 og længere og så er det umuligt at få skarpe
billeder uden stativ. Jeg bruger ISO 50 og vil helst ikke gå længere
op.
Jeg har overvejet at evt skifte kamera til et med billedstabilisator,
men det er vel ikke garanti for "urystede" billeder?
Når jeg så bruger blitz så synes jeg der går laaang tid fra jeg
trykke på udløseren til blitzen går af, og det resulterer i at mange
øjebliksbilleder (snapshots) bliver totalt umuligt at tage.
Er det et generelt problem ved digitalkameraer, jeg havde ihvertilfald
aldrig problemet med mit analoge Canon EOS 1000FN.

mvh Falcon

Fra : KNL DtP

Dato : 26-12-04 19:58

"Falcon" <falcon1@email.dk> skrev i en meddelelse

> indendørs ved svag lys er næsten umuligt at få et pænt resultat ud af.
> Lukketiderne er ca 1/15 og længere og så er det umuligt at få skarpe
> billeder uden stativ.

Hvorfor vælger du ikke bare en hurtigere lukkertid? Hvis din flash ikke kan
række langt nok, må du vælge en større blændeåbing (dvs. et mindre tal som
f.eks. f/2.8). Er dette stadig ikke nok, må du skrue op for lysfølsomheden -
sæt den til 400 ISO. Hvis det ikke er nok, må du øge lyset i lokalet. Husk
på at lyset aftager med kvadratet på afstanden - derfor rækker den
indbyggede flash måske kun 3-4 meter.

> Jeg bruger ISO 50 og vil helst ikke gå længereop.

Hvorfor ikke det? 50 ISO bør du kun anvende ved fuld solskin - ikke til
indendørs billeder. Der er tre blændestop fra 50 til 400 ISO og det er en
nem måde at få mere lys på "filmen". Hvis billederne bliver for grimme og
kornede, skulle du måske vægle et andet kamera til opgaven. Du kan ikke omgå
fysikken - ej heller med et smart digitalkamera : )

> Jeg har overvejet at evt skifte kamera til et med billedstabilisator,
> men det er vel ikke garanti for "urystede" billeder?

En billedstabilisator fjerner kun rystelserne du påfører kameraet - dvs. at
personerne på billedet stadig kan nå at tvære ud på 1/15 sek.

> Når jeg så bruger blitz så synes jeg der går laaang tid fra jeg
> trykke på udløseren til blitzen går af, og det resulterer i at mange
> øjebliksbilleder (snapshots) bliver totalt umuligt at tage.

Dette sker fordi flashen skal oplades, og dette sker igennem kameraets eget
batteri. Hvis du havde en løs flash til at påmontere kameaet, ville denne
ofte været powered af fire kraftige AA-batterier. Dette giver en lynhurtig
opladningstid, som ikke belaster kameraet, og masser af power.

> Er det et generelt problem ved digitalkameraer, jeg havde ihvertilfald
> aldrig problemet med mit analoge Canon EOS 1000FN.

Jeg ser ofte folk, som giver både 5.000 og 6.000 kr. for et nyt, smart,
kompakt digitalkamea med superhøj opløsning og alt muligt - men uanset hvor
mange smarte ord, der står på dets klistermærker, er det stadig underlagt
fysikkens love. Hvis den indbyggede flash's areal ikke er meget større end
et frimærke, og skal forsynes gennem kameraets batteri, så vil det gå ud
over rækkevidden og opladningstiden.

Hvis du vil tage billeder indendørs i ringe belysning, skal du se på en helt
anden kameratype. Et gammelt, brugt, analogt spejlreflekskamera med en løs
flash og en 400 ISO film vil kunne løse dine problemer til ganske få penge.

Du kan på mange områder sammenligne kameraer og biler: Dine fine Ferrari 355
ser måske fin og smart ud, men hvis du vil køre offrod med den, giver den
hurtigt op. Her skal du bare have fat i noget terrængående, som sikkert et
stort og klodset.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Falcon

Dato : 27-12-04 11:02

On Sun, 26 Dec 2004 19:57:42 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>"Falcon" <falcon1@email.dk> skrev i en meddelelse

>Hvorfor vælger du ikke bare en hurtigere lukkertid?

Har jeg selvfølgelig prøvet, f.eks 1/125, men kan bare ikke få
autofocusen til at stille skarpt, så det kunne jo være man skulle
prøve manuelt.

>Hvorfor ikke det? 50 ISO bør du kun anvende ved fuld solskin - ikke til
>indendørs billeder.

OK, my mistake, det var netop for ikke at få dem for kornede at jeg
ville blive på ISO 50, men OK vil prøve at øge det.

> Hvis billederne bliver for grimme og
>kornede, skulle du måske vægle et andet kamera til opgaven. Du kan ikke omgå
>fysikken - ej heller med et smart digitalkamera : )

Næh. jeg fik faktisk altid bedre resultater med mit Analoge EOS
1000FN.

> [...]
>ofte været powered af fire kraftige AA-batterier. Dette giver en lynhurtig
>opladningstid, som ikke belaster kameraet, og masser af power.

Der er en"sko" på toppen af kameraet til en blitz, men kan det lade
sig gøre at bruge en håndhold blitz ved hjælp af en syncro dims
( sorry, har lige glemt hvad det kaldes), og kan man evt bruge 2
externe flash?

> [...]
>flash og en 400 ISO film vil kunne løse dine problemer til ganske få penge.

Ja det virker altid, men nu vil jeg jo gerne bruge digitalen, så jeg
må prøve mig frem, til jeg når et tilfredsstillende resultat.

mvh Falcon

Fra : Pico

Dato : 26-12-04 20:26

Falcon wrote:
> [...]
> Er det et generelt problem ved digitalkameraer, jeg havde ihvertilfald
> aldrig problemet med mit analoge Canon EOS 1000FN.

Ja med de små, ikke i så høj grad med spejlrefleks hvor du kan sætte en
lystærk linse på.
Da jeg skulle købe mig et digentalkamere til suplement til de analoge
spejlreflekser var et af de umaltive krav at jeg skulle kunne bruge en
af mine esterne blitsh sammen med det og så måtte det ikke fylde så
meget. På det tidspunkt hvor jeg købte, 2003, indsnævrede feltet meget
hurtigt, reelt var der kun Canon G5 og Sony DSC-V1 tilbage, det blev så
V1 fordi det fyldte noget mindre.
Hvis du vil tage ordentlige billeder indendørs må du sørge for godt med
lys og så er en estern blitsh det letteste, giver heller ikke så ofte
røde øjne, så det er nok med at få fat i sådan en og så evt. et kamera
den kan arbejde sammen med
Pico

Fra : Falcon

Dato : 27-12-04 11:06

On Sun, 26 Dec 2004 20:26:19 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com>
wrote:

> På det tidspunkt hvor jeg købte, 2003, indsnævrede feltet meget
>hurtigt, reelt var der kun Canon G5 og Sony DSC-V1 tilbage, det blev så
>V1 fordi det fyldte noget mindre.

Ved du om de kan bruges med et Minolta Z2? Og hvilket prisleje ligger
de i?

>Hvis du vil tage ordentlige billeder indendørs må du sørge for godt med
>lys og så er en estern blitsh

Ja, det ser ud til at en ekstern flash er det næste der skal
investeres i.

mvh Falcon

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 27-12-04 12:10

> [...]
> Er det et generelt problem ved digitalkameraer, jeg havde ihvertilfald
> aldrig problemet med mit analoge Canon EOS 1000FN.

Uh, så har du lige som de fleste andre, du er heller ikke lavet af sten.
Så hurtigere lukkertider / flash.... Og glem ISO 50. Hellere kornede
billeder, end ingen billeder. Ryster du, får du rystede billeder, det tror
jeg ikke nogen stabilisering i et kamera kan rette op på.

M.V.H.....Benny..

Fra : Henning

Dato : 27-12-04 22:51

> [...]
> Er det et generelt problem ved digitalkameraer, jeg havde ihvertilfald
> aldrig problemet med mit analoge Canon EOS 1000FN.

Det du oplever er kameraets problemer med at fokusere i svagt lys. Nogle
kameraer er bedre til det end andre.

Du har et kamera med relativt lysstærk optik (F2.8 - F3.5) og en forholdsvis
kraftig blitz. Prøv at udnytte den lille sensor med følgende
grundindstillinger:

Kamera på manuel: tid 1/60, blænde 2,8 samt fokus på 2m . Kameraet har nu
ved ingen zoom (f6,3) en dybdeskarphed fra 1,1 meter til 6,9m. Ikke stor
kunst men skarpe billeder.

Se: http://www.dofmaster.com/dofjs.html her kan du se hvordan
dybdeskarpheden variere ved forskellige indstillinger. Sætter du afstanden
til f.eks. 2,8m (Hyperfocal distance) har du en dybdeskarphed på
1,4-uendelig.

Dybdeskarpheden aftager voldsomt når du benytter zoom.

Håber du kan bruge det til noget.

mvh Henning