EFN-brev mot stängning av Barsebäck 2
Fra : Rolf Martens

Dato : 26-12-04 16:10

Som det framgår av ett meddelande jag fick idag och citerar
några bitar av har den internationella organisationen Envi-
ronmentalists For Nuclear Energy (EFN, Frankrike-baserad och
med nu 6300 medlemmar; jag är en av dem) skrivit till alla
medlemmar av regeringen här i Sverige och kritiserat denna
regerings planer att stänga Barsebäck 2.

EFN har websidan www.ecolo.org.

Här en del av dess meddelande:

[CITAT:]

Date: Sun, 26 Dec 2004 00:07:33 +0100
From: nuc-en@ecolo.org
To: rolf.martens@mailbox.swipnet.se
Subject: EFN - Happy New Year for 2005, and some developments

EFN continued to grow in 2004. We now number over 6300 members
and supporters and we have members and correspondents in 53
countries.

We have just written individually to every member of the
Swedish Government to express our concern over the proposed
shut down of the second reactor at Barseback-2: the text of
the letter and a list of addresses are available on the
Internet site. Shutting down Barseback-2 would be bad news
for the Swedish economy, and for the atmosphere of our planet:
replacing it with fossil fuel would mean that an additional
3 million tonnes of CO2 would be dumped into the atmosphere
every year. A decision to close Barseback-2 does not make
sense neither from the scientific, economic nor ecological
point of view. This 600 MWe reactor is clean, safe and
efficient; it is barely 30 years old. It should be allowed to
function for the rest of its life.

[SLUT CITAT]

En bra sak, tycker jag.

En bisak i sammanhanget är att det där med koldioxidutsläpp
som "problem angående atmosfären" inte stämmer utan är ett
påhitt av precis desamma krafter i samhället som också så
intensivt bekämpar kärnkraften - gemensam nämnare för deras
aktioner är att försöka göra all energi så dyr och knapp som
möjligt.

Detta har jag påpekat några gånger för vår förening EFN:s
ledning, och har hänvisat till websidor dar sakförhållandena
angående "växthus"bluffen påvisas, men detta felaktiga "ar-
gument för" kärnkraft fortsätter alltså tyvärr att spridas
av oss ändå, ihop med alla de riktiga sådana. Som sagt är
detta ändå av mindre betydelse, jämfört med det huvudsakliga,
riktiga och viktiga som påpekas här.

Kommittén Rädda Barsebäcks Internet-petition, riktad till
Sveriges regering och riksdag, påminner jag om på nytt:

Stäng inte Barsebäck 2! Sluta angripa kärnkraftverken!
http://www.PetitionOnline.com/SaveBbNP/petition.html

Rolf M.