Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er der nogen som har erfaring med Canon 20~
Fra : Niels

Dato : 26-12-04 13:37

Hej i gruppen

Er der nogen som har erfaring med Canon 20D ?

Jeg har en canon 20D og en canon ixus 500 + en canon pixma4000 printer.

Jeg laver mange foto ved direkte print.

Til normale flash foto inde, er ixus flash bedrer ? der er klarer farver på
end 20D ?
Afstand 2 - 4 m.

20D var indstillet på auto, og indv. flash anvendt. Billederne var meget for
mørke ?
Så har jeg prøvet på P med korrektion på + 1,5 blænde,
så rammer den næsten lige så flotte billeder som ixus500.

Men ha´vad er der galt ?
Skal jeg ud at købe en 580ex eller en Sigms 500 super flash ?

Hilsen Niels

Fra : Per O.

Dato : 26-12-04 15:12

"Niels" <niels@1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men ha´vad er der galt ?
> Skal jeg ud at købe en 580ex eller en Sigms 500 super flash ?

En flash vil naturligvis hjælpe, men dit 20D vil som standard give mørkere
billeder end dit Ixus. Det afhænger meget af optikken på dit 20D hvor meget
lys det lukker ind. Mine første billeder med mit 20D var meget mørke, men nu
har jeg vænnet mig til at de lige skal have en tur i Photoshop, før de er
helt rigtige i lyset. Det kan sikkert stilles i kameraet et sted, men i så
fald har jeg ikke fundet ud af det endnu.
Et nemt trick er at sætte din ISO værdi op, da kameraet tager aldeles
nydelige billeder med både 400 og 800 ISO. Dit Ixus duer ikke ved 200 og 400
ISO, for da bliver dine billeder for grynede. Det problem har du ikke med
20D'eren.

Per O.

P.S. Jeg kan da anbefale en løs flash, det er noget ganske andet end den
indbyggede, som kun er til nødbelysning! Jeg har selv en 550ex, og den kører
fremragende sammen med 20D'eren!

Fra : den ægte fotomand

Dato : 26-12-04 19:53

> [...]
400
> ISO, for da bliver dine billeder for grynede. Det problem har du ikke med

Var det så ikke bedre og justere blænden eller lukketiden???

Vh Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-12-04 22:09

den ægte fotomand wrote:
> Var det så ikke bedre og justere blænden eller lukketiden???

Jeg vil tro at på et 20D bør man checke om exposure compensation
(eksponerings kompensation) er sat rigtigt, eller evt. bruge den..

Det kan ske (og sker ofte) at kameraets lysmåling bliver snydt af et
eller andet.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Per O.

Dato : 26-12-04 22:39

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Et nemt trick er at sætte din ISO værdi op, da kameraet tager aldeles
> 400
>>
> Var det så ikke bedre og justere blænden eller lukketiden???

Jeg formoder vi taler om at køre på automatik! Så kan du ikke justere disse
ting .. vel?

Du kan i øvrigt udmærket komme ud for at det ikke rækker at justere
blænde/lukkertid, da du så skal kunne holde kameraet stille of tage billeder
på 1/8 sekund! Måske kan du holde klumpen stille med den lukkertid, men jeg
kan ikke. Og så er der jo ikke andet at gøre end at tune ISO'en!

Per O.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 14:56

In article <41ceb04b$0$77625$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Niels wrote:
> Hej i gruppen
>
> Er der nogen som har erfaring med Canon 20D ?
>
> Jeg har en canon 20D og en canon ixus 500 + en canon pixma4000 printer.
>
> Jeg laver mange foto ved direkte print.

Check at du kører med parameter 1 = mere farve og kontrast. Du kan evt
skrue højere op for dette hvis direkte print er formålet (fremfor at
justere det).

> Til normale flash foto inde, er ixus flash bedrer ? der er klarer farver på
> end 20D ?
> Afstand 2 - 4 m.

Farvemætningen justerer du selv på 20D.

> 20D var indstillet på auto, og indv. flash anvendt. Billederne var meget for
> mørke ?

Auto er ikke beregnet til at blive brugt. Det er noget der er skabt som
et salgstrick. Du får alt for lange lukketider med dette. Skift til M
og vælg 1/250s lukketid ved blitzoptagelser.

Hvis billedet er for mørkt, så brug den yderste højre knap ovenpå kameraet
til at justere blitzens styrke op. Det kaldes normalt FEC og er illustreret
med lynet og +/.

> Så har jeg prøvet på P med korrektion på + 1,5 blænde,
> så rammer den næsten lige så flotte billeder som ixus500.

> Men ha´vad er der galt ?
> Skal jeg ud at købe en 580ex eller en Sigms 500 super flash ?

Ekstern flash er altid bedre, så kan du rette den mod loftet og undgå
slagskygger, og få mere naturligt lysindfald.