Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal jeg se efter for at undgå "korne~
Fra : Finn

Dato : 26-12-04 13:03

Jeg har et Canon A70 som jeg langt hen af vejen er rimelig tilfreds med men
så snart det bliver lidt mørkt og/eller blitzen træder til så er billederne
meget kornede. Har det ikke noget med ISO at gøre eller hva'?

Hvad skal jeg evt. se efter ved et nyt kamera for at forbedre billederne?
Evt forslag til kamera.

Kravet er at kameraet ikke må være større end mit nuværende og prisen må
ikke være (ret meget) over 4.000,- kr.

Mvh
Finn I

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-12-04 13:37

Finn wrote:
> [...]
> Evt forslag til kamera.
> Kravet er at kameraet ikke må være større end mit nuværende og prisen må

Det bliver meget svært at finde et kompaktkamera der ikke laver
kornede billeder i lavt lys..

Men prøv at kigge på sample-fotos taget fra diverse kameraer i samme
størrelse ved iso400 (som sikkert er den iso-værdi kameraet vælger
når det er mørkt).

Samples kan findes på:
http://dpreview.com
http://stevesdigicams.com

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-12-04 19:36

Hans Joergensen wrote:

> Det bliver meget svært at finde et kompaktkamera der ikke laver
> kornede billeder i lavt lys..

Hvis man bruger stativ og kører på manuel, så kameraet ikke selv
indstiller en høj ISO-værdi, så kan man med de fleste kameraer ta'
natbilleder, som ikke er kornede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-12-04 22:12

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hvis man bruger stativ og kører på manuel, så kameraet ikke selv
> indstiller en høj ISO-værdi, så kan man med de fleste kameraer ta'
> natbilleder, som ikke er kornede...

Naturligvis, men jeg antager at kameraet ønskes brugt håndholdt..
det bliver de fleste kompakt-kameraer.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Finn

Dato : 27-12-04 22:22

> Naturligvis, men jeg antager at kameraet ønskes brugt håndholdt..
> det bliver de fleste kompakt-kameraer.

Du har ret i din antagelse - jeg bruger det mest som "sigt og skyd". Men det
ser jo ikke ud til at en pose penge vil hjælpe på problemet så jeg beholder
min A70 lidt endnu.

Mvh
Finn

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-12-04 22:32

Finn wrote:
> Du har ret i din antagelse - jeg bruger det mest som "sigt og skyd". Men det
> ser jo ikke ud til at en pose penge vil hjælpe på problemet så jeg beholder
> min A70 lidt endnu.

Jah.. det ser lidt ud som om at hvis man vil have noget der er
væsentligt bedre skal man op i de større point'n'shoot med mulighed
for ekstern flash..

Fx. virker et Canon G3 med en 420EX eller 550EX rigtig godt.
(Det ser godt nok voldsomt ud med en 550EX på et "kompakt"-kamera:)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-12-04 14:07

Finn wrote:
> [...]
> Evt forslag til kamera.
>
> Kravet er at kameraet ikke må være større end mit nuværende og prisen må

Prøv at køre P, Tv, Av eller man. Der stiller du selv iso og iso 200 kan
gå indtil A4, iso 100 er fint.
Se manual s. 226 og 110.
Og så tror jeg ikke et dyrere kamera vil hjælpe meget med mindre du er
parat til at sætte dig ind i disse forhold (ved sgu ikke hvordan jeg
skal sige det på en mere venlig måde - det er ikke min agt at patronisere).
Godt Nytår
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
19.12.04: 18 nye fotografiske billeder på:

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-12-04 19:23