Verdens ende
Fra : Steen Hjortsoe

Dato : 26-12-04 12:26

The Economist bringer en interessant artikel, 'the end of the world', i sit
julenummer, som starter med det centrale spørgsmål: "Why do end-of-time
beliefs endure ?" og slutter med den ikke ubegavede intuition: "Perhaps,
deep down, there is something inside everyone which yearns for the New
Jerusalem, a place where, as a beautiful bit of Revelation (Johannes
Åbenbaring) puts it:

"God shall wipe away all tears from their eyes; and there shall be no more
death, neither sorrow, nor crying, neither shall there be any more pain; for
the former things are passed away."

Indimellem får vi så serveret alle de mere eller mindre splittergale
varianter af apokalypsen, folk til alle tider har troet på.

Det spørgsmål, The Economist aldrig stiller eller bare nærmer sig, er: Hvad
betyder det, at verden rent faktisk har været i stand til at udslette sig
selv, at opnå "verdens ende" siden 1960erne - m e n i k k e f ø r ?
Hvor ved vi fra, at de to apokalypser, den bibelske, og så den, vi ved, vi
selv kan realisere ved at trykke på knappen, overhovedet ikke har noget med
hinanden at gøre ?

En af de bekymringer, Oppenheimer havde under konstruktionen af den første
atombombe, var, at detonationen muligvis kunne sætte atmosfæren i brand.

Denne frygt har fået fornyet aktualitet, efter at realiteten i og omkring
verdens mange megalopoliser i tilfælde af en global atomkrig vil være en
fantastisk koncentreret energiudladning ved detonationen af ikke en men ti
eller tyve meget store atom- og brintbomber.

Dette scenario indebærer skabelsen af en global plasmafase, som betyder helt
nye fysiske muligheder, som aldrig diskuteres i offentligheden og knap nok
blandt (civile) teoretiske fysikere.

En af konsekvenserne af denne unikke situation er, at tiden løber baglæns -
nøjagtig så længe, at vi "lander" lige før den første detonation, som
indleder atomkrigen, hvorved alle overlever. Hvis dette er sandt - og det
ved jeg, det er - så er det mest nærliggende spørgsmål, vi kan stille lige
nu, det, jeg har stillet ovenfor:

Hvor ved vi fra, at de to apokalypser, vi kender til, ikke har noget med
hinanden at gøre ?

Steen Hjortsø

Fra : Tim

Dato : 27-12-04 13:41

"Steen Hjortsoe" <contra@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> fantastisk koncentreret energiudladning ved detonationen af ikke en men ti
> eller tyve meget store atom- og brintbomber.

ROTFL ))))

Tim