Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C-8008 WZ RAW - hvormange bit pr. ~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-12-04 22:08

Hej og god jul NG

Nogen der ved hvor mange bit pr. farvekanal Olympus C-8080 WZ generer i RAW
mode?

Metadataerne siger 16, 16, 16 under "Bit Depth" og ligeledes 16, 16, 16
under "Bits Per Sample".

Jeg er dog lidt skeptisk over for denne angivelse, da jeg mener at Canons og
Nikons dyre DSLR kører med 12 bit.

Filerne fylder iøvrigt 12,091.780 (ca. 12 mb) pr. stk.

Mvh. Stig

Fra : N/A

Dato : 26-12-04 02:17

Fra : Stig Holmberg

Dato : 26-12-04 02:17

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message

> 24 bit
> Hilsen emj

Hej emj

Nej, det gør den helt sikkert ikke! 3 x 24 bit = 72 bit ialt, så jeg ved
ikke hvor du har det tal fra.

Og det er heller ikke 3 x 8 bit = 24 bit ialt (som også bruges af standard
jpg), så ville der jo ikke være nogen fordel ved RAW udover at man undgår
jpeg kompression.

Mvh. Stig

Fra : N/A

Dato : 26-12-04 22:35

Fra : Stig Holmberg

Dato : 26-12-04 22:35

> Jeg slettede straks indlægget, for jeg mente selvfølgelig 3x8

> Det er hvad der står i EXIF på en *.ORF fil fra C-8080
>
> Hilsen emj

Hej

OK, min EXIF siger 16, 16, 16 i "Bit Depth"

Læst med PS CS.

Mvh. Stig

Fra : KNL DtP

Dato : 26-12-04 10:23

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved hvor mange bit pr. farvekanal Olympus C-8080 WZ generer i
RAW
> mode?

Har forsøgt at finde ud af det, men hverken Olympus eller DPReview.com
nævner det...

> Metadataerne siger 16, 16, 16 under "Bit Depth" og ligeledes 16, 16, 16
> under "Bits Per Sample".

Mange programmer skelner kun mellem standard farvedybden (dvs. 8-bits pr.
farvekanal) og så high bit, hvilket kan være alt fra 10, 12 og 16-bits pr.
kanal. De fleste (inkl. Photoshop) kan dog kun vise 8 eller 16-bits modes,
og sidstnævnte bliver så brugt ved high bit-billeder.

> Jeg er dog lidt skeptisk over for denne angivelse, da jeg mener at Canons
og
> Nikons dyre DSLR kører med 12 bit.

Jeg vil skyde på, at Olympus'en ligeledes kører med 12-bits (4096 trin) i
RAW-billedet. Uanset om det er 10, 12 eller 16-bits, så giver den ekstra
datainformation så meget ekstra spillerum at foretage korrigeringer i, at du
aldrig mere skyder JPEG : )

> Filerne fylder iøvrigt 12,091.780 (ca. 12 mb) pr. stk.

Det siger desværre ikke så meget, da RAW-filer ofte er komprimeret med en
tabsløs algoritme. Nogle kameraer inkluderer højtopløslige JPEG-kopier,
thumbnails og delslige, så det kan være svært at gætte farvedybden ud fra
filstørrelsen. Husk dog på, at RAW-billeder egentlige er sort/hvide
(lysintensitet), så der er kun én farvekanal. Nå, pyt - vi kan da lige regne
på det:

(7.990.272 pixels * 12 bits) / (8 * 1024 * 1024) ~ 11,43 MB

.... så er det nok ikke helt ved siden af med de 12-bits.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Stig Holmberg

Dato : 26-12-04 14:18

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> (7.990.272 pixels * 12 bits) / (8 * 1024 * 1024) ~ 11,43 MB
>
> ... så er det nok ikke helt ved siden af med de 12-bits.

Tak for info!, vi må nok konkludere at det er 12 bit, måske den næste
version af Camera RAW kan vise den reelle bitdybde, hvis det altså er
nedskrevet i metadataerne. Jeg er lige begyndt at eksperimentere med RAW,
det er langsommere at arbejde med umiddelbart, men det størrer spillerum,
som du nævner, gør jo at man ikke får ødelagt sit histogram/billedkvalitet,
da der er mere at smide væk af. Nogle fotografer som f.eks. Ken Rockwell
argumenterer at jpeg er lige så godt, men det er vist kun hvis man skyder
perfekte billeder der ikke skal korrigeres, og hvem gør det...

Mvh. Stig

Fra : KNL DtP

Dato : 26-12-04 18:46

> Tak for info!, vi må nok konkludere at det er 12 bit, måske den næste
> version af Camera RAW kan vise den reelle bitdybde, hvis det altså er
> nedskrevet i metadataerne.

Tja - så længe det er mer' end 8-bits JPEG, så er det vel hip som hap...

> Jeg er lige begyndt at eksperimentere med RAW,
> det er langsommere at arbejde med umiddelbart,

Jeg synes det ekstra arbejde og tidsforbrug er givet godt ud.

> Nogle fotografer som f.eks. Ken Rockwell
> argumenterer at jpeg er lige så godt, men det er vist kun hvis man skyder
> perfekte billeder der ikke skal korrigeres, og hvem gør det...

Hvis man kan ramme eksponeringen 100% rigtig hver gang, udnytte histogrammet
(kontrasten) optimalt, vælge den rigtige hvidtebalance og bruge den rigtige
skarpheds-indstilling, så er det da rigtigt, at man fint kan skyde JPEG. Jeg
synes blot, at det er meget nemmere at vente med at tage alle disse
beslutninger og valg, til man i ro og mag sidder hjemme ved computeren. Så
kan man koncentrere sig helt og holdent om sit motiv.

Læs mere om RAW her: http://www.knl-dtp.dk/portfolio/raw.pdf

.... desuden synes jeg, at hr. Rockwell holdninger og konklussioner ofte et
helt i skoven - han tager dog nogle ret gode billeder.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Stig Holmberg

Dato : 26-12-04 22:48

> [...]
>
> ... desuden synes jeg, at hr. Rockwell holdninger og konklussioner ofte et
> helt i skoven - han tager dog nogle ret gode billeder.

Ja, hr. Rockwell har markante meninger, ret meget i opposition til de også
glimrende Luminous Landscape.

God pdf du har strikket sammen om RAW.

Mvh. Stig

Fra : KNL DtP

Dato : 27-12-04 13:28

> Ja, hr. Rockwell har markante meninger, ret meget i opposition til de også
> glimrende Luminous Landscape.

Jeg er helt enig. På LL er der virkelig guf at hente, men at læse Rockwell's
anmeldelse på baggrund af en pressemeddelelse, synes jeg ikke om.

> God pdf du har strikket sammen om RAW.

Jeg siger mange tak. Den har været publiceret på www.fotoportal.dk, men det
er blevet solgt og peger nu på www.akamera.dk Jeg vil prøve at få dem op
www.foto-basen.dk artikelsamling. Det er lidt nemmere at have en
web-udgave til linkning, og en PDF til print.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Børge Larsen

Dato : 27-12-04 22:42

> [...]
> og Nikons dyre DSLR kører med 12 bit.
>
> Filerne fylder iøvrigt 12,091.780 (ca. 12 mb) pr. stk.

Spørg på www.olympus.dk

Der er god service hos Olympus.