Sæbe, hvad består det af?
Fra : Klaus G.

Dato : 25-12-04 17:47

Hej.

Måske jeg er OT her, men prøver alligevel...

Hvad består sæbe af? En jeg kender påstår det består af fedtstoffer og urin.
Så vidt jeg ved, så opløser sæbe fedt, og virker det fedtet, så er det fordi
det er cremesæbe. Urin, ja jeg ved sq ikke hvor han får den idé fra.

Er der nogen som kan oplyse os?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-12-04 18:07

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:pQgzd.77451$Vf.3638922@news000.worldonline.dk...

> [...]
> Så vidt jeg ved, så opløser sæbe fedt, og virker det fedtet, så er det fordi
> det er cremesæbe. Urin, ja jeg ved sq ikke hvor han får den idé fra.

Det er vist således at brun sæbe får man når fedtet koges
med KOH, og fast håndsæbe med NaOH. Fedtet kan fås alle
tænkelige steder fra. Det kan være plantefedt, typisk
palmeolie eller fedt fra kadavere.

Urinstof bruges vist ikke så meget i sæbe, men til gengæld
i alle mulige former for creme og barberskum.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 25-12-04 22:35

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> palmeolie eller fedt fra kadavere.
>
> Urinstof bruges vist ikke så meget i sæbe, men til gengæld
> i alle mulige former for creme og barberskum.

Urin købes i visse lande fra pissoirer pga hormonindhold.
Men til sæbeprodukton bruges især de to baser du nævner

TIDLIGERE brugtes urin og derefter især potaske og soda - carbonater. Urins
ammoniak ku hydrolysere fedstof til fedtsyre-salte.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 26-12-04 19:32

Martin Larsen
> Urinstof bruges vist ikke så meget i sæbe, men til gengæld i alle mulige
> former for creme og barberskum

Ja - det sælger dog bedre under navnet "carbamid".
Bemærk også at urin, urinsyre og urinstof er tre forskellige ting.
Urinstof har formlen CO(NH2)2

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-12-04 20:14

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:41cf0355$0$74678$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja - det sælger dog bedre under navnet "carbamid".

Hvis ikke man slet og ret skriver E927
Og så findes det iøvrigt også i tyggegummi

Urinstof udgør 3% af urin. Mængden af urinsyre
er meget mindre (1/30). Hos fugle er det omvendt.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 27-12-04 02:55

> "Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Carbamid bruges også om mange andre carboxyl-syre-amider, m CONH2-gruppe

Nogle har fugtighedsbevarende hudpleje-virkning

> Hvis ikke man slet og ret skriver E927
> Og så findes det iøvrigt også i tyggegummi
>
> Urinstof udgør 3% af urin. Mængden af urinsyre
> er meget mindre (1/30). Hos fugle er det omvendt.

Ja for fugle kan ikke slæbe væskemængder med sig under flyvning, der er
energikrævende, og urinstof udkrystalliserer for let hvis over 3%

Dog kan kameler nogle tricks til overmætning

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-12-04 18:05

> [...]
> fordi
> det er cremesæbe. Urin, ja jeg ved sq ikke hvor han får den idé fra.

Sæbe består af fedtsyrer, sterinsyr f.eks. eller oliesyre.
VIrkningen består for det meste i at bryde vands overfladespænding hermed
opløser vandet nemmere de stoffer man ønsker at ud/af-vaske f.eks.
fedtpletter.

Fra : kvaerulant

Dato : 26-12-04 00:55

http://da.wikipedia.org/wiki/S%E6be

Fra : Brian Lund

Dato : 26-12-04 01:00

> [...]
fordi
> det er cremesæbe. Urin, ja jeg ved sq ikke hvor han får den idé fra.

I gamle dage lavede man vist sæbe af svinefedt, eller fedt fra dyr generelt!
Måske endda stadigvæk idag?

På HTX lavede vi vores egen sæbe med opskrifter fundet på nettet, vi brugte
palmeolie, olivenolie og NaOH, og lidt eteriske olier, for lugten om at
gøre...

Du kunne sådan set bare have gjort en kort google...

Brian

Fra : Martin Bak

Dato : 26-12-04 01:08

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> I gamle dage lavede man vist sæbe af svinefedt, eller fedt fra dyr
> generelt!
> Måske endda stadigvæk idag?

for omkring 30 år siden, kendte jeg en tysker der arbejdede på en
sæbefabrik. De kogte selvdøde heste. (sagde han) Lugten omkring fabrikken
fik mig til at tro ham.

Martin

Fra : Klaus G.

Dato : 27-12-04 22:30