Ingen julefred i Falluja
Fra : utzon

Dato : 24-12-04 10:25

Ca. 200.000 indbyggere fra Falluja har ikke udsigt til at komme tilbage til
deres hjem foreløbig. Den irakiske marionetregering har dog udlovet en
julegave på 100 devaluerede US$ til den, der forcerer de spredte skyderier,
de ueksploderede miner og granater for at gense sit sønderskudte hjem.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4121725.stm

Er der mon ikke snart materiale nok til at sigte Bush, Blair & Fogh for
forbrydelser mod menneskeheden?

utzon

Fra : Allan Knaap

Dato : 24-12-04 10:39

"utzon" <utzon@it.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4121725.stm
>

> Er der mon ikke snart materiale nok til at sigte Bush, Blair & Fogh for

Har du i det hele taget læst den artikel ?
Eller er du blot kommet til at cut&paste den forkerte link?

Allan Knaap

Fra : utzon

Dato : 24-12-04 13:25

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> skrev i en meddelelse

> "utzon" <utzon@it.dk> wrote in message

> Har du i det hele taget læst den artikel ?
> Eller er du blot kommet til at cut&paste den forkerte link?

Nu er det desværre sparsomt med nyhedsreportager fra Falluja. Dels er
området for farligt at opholde sig i, dels har styrkerne ingen *gode*
historier at fortælle. Historien fra BBC skulle have været en
solstrålehistorie om, at 2000 indbyggere kunne vende tilbage i julen. Det
var imidlertid kun ca. 500, der nåede frem. Heraf konkluderer jeg, at der er
lange udsigter for de ca. 200.000 flygtninge fra Falluja. Men det er du
måske uenig i??

utzon

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-12-04 14:23

utzon wrote:
> [...]

> Det var imidlertid kun ca. 500, der nåede frem. Heraf konkluderer
> jeg, at der er lange udsigter for de ca. 200.000 flygtninge fra

Knaap snakker bare. Man ser det nemt på det totale fravær af argumenter.

Fra : G.B.

Dato : 24-12-04 17:49

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen news:41cc184a$0
$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Knaap snakker bare. Man ser det nemt på det totale fravær af argumenter.

- i modsætning til dig, ikke sandt?

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-12-04 03:19

G.B. wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen
> news:41cc184a$0 $182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> - i modsætning til dig, ikke sandt?

Njaah ... når jeg ikke argumenterer, så er det også bare snak, jeg
lukker ud.

Fra : Allan Knaap

Dato : 24-12-04 17:58

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Knaap snakker bare. Man ser det nemt på det totale fravær af argumenter.

Der var ikke behov for argumentation, blot et forsøg på at spørge ind til
artiklen og måden hvormed Utzon indblandede postulater, som jeg havde svært
ved at greje. Det fik jeg svar på fra Utzon.

Skulle der være behov for argumenation, vil det være på baggrund af mine
egne obeservationer, og altid med en på forhånd klar udmelding om hvad der
et referat og hvad der er mine egne konklussioner.

Du siger jeg "bare" snakker...okey..hmm. Og dit bevis skulle være et fravær
af argumenter ?

Jeg har siden starten af denne Irak debat forsøgt et holde en sober og
nøgtern holding. I modsætning til visse andre, er jeg ikke bleg for at give
modstanderne til denne krig ret i at, der med rimelig stor sandsynlighed
ikke var synderligt meget "mother Theresa" ifm. beslutningen om at fjerne
Saddam Hussein. At olien var en vigtig faktor er jeg overbevist om.
I samme grad er jeg overbevist om at de samme finansielle interesser var
hoverårsagen til at lande som Franlrig og Rusland var så opsatte på at få
sat en FN-kæp i hjulet på missionen.

Nu er vi kommet så langt som at Irak skal genopbygges. Det bliver en hård
kamp, thi ikke alle vil udvise commitment til opgaven. Den største hurdle
for de vesteuropæiske lande er nu at sluge en kamel eller 2, fremfor at
række fingre af situationen i Irak, og undlade at være med til at bygge
landet op.
Lande som Tyskland og Frankrig lader, efter min mening til hellere at ville
lade landet sejle i egen sø, for blot for at vise at de stadig er imod
befrielses krigen og udviser en, eftet min mening meget negativ holdning.

Og nu generalt en kommentar, til hvad jeg må formode må være din mening med
dit indlæg. Korrigér mig endeligt, skulle det være nødevendigt.

En diskussion, hvis eneste formål er at vinde denne diskussion er tabt på
forhånd. Har man derimod en åben og imødekommende attitude vil man på en
sober, nøgtern og samarbejdsvillg facon kunne arbejde sig henimod conencus
om det emne man diskuterer.
Der har til tider i dette forum været udmeldinger der har grænset til et
diskussionsformat, der ledte én hen til hvad der må være normalt i en
daginstitution. Der er visse der tilsyneladende nærmest per default ønsker
at ville trække enhver disksussion ned på dette stade hvilket de,
efterhånden hyppigere og hyppigere fremkomne "one-liners" er et klart bevis
på.

Med venlig hilsen og glædelig jul

Allan Knaap

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-12-04 03:35

Allan Knaap wrote:
> [...]

> til artiklen og måden hvormed Utzon indblandede postulater, som jeg
> havde svært ved at greje. Det fik jeg svar på fra Utzon.

Vi kan nok blive enige om, at måden der blev spurgt på var alt andet end
neutral.

> [...]
> om hvad der et referat og hvad der er mine egne konklussioner.
>
> Du siger jeg "bare" snakker...okey..hmm. Og dit bevis skulle være et

Min definition på snak.

> [...]
> største hurdle for de vesteuropæiske lande er nu at sluge en kamel
> eller 2, fremfor at række fingre af situationen i Irak, og undlade at

Irak kan ikke genopbygges af en besættelsesmagt, der bare er ude efter
kontrol med landets olie og strategiske beliggenhed.

Den slags gider ordentlige irakere selvfølgelig hverken tro eller lege
med på.

Du tror jo heller ikke selv på, at den amerikanske mission er en "Mother
Theresa". Irakerne tror heller ikke på det.

> [...]
> ville lade landet sejle i egen sø, for blot for at vise at de stadig
> er imod befrielses krigen og udviser en, eftet min mening meget

"Befrielseskrigen" ... gider du lige. Efterkrigspropagandaen er da lige
så meget til rotterne som førkrigspropagandaen.

Fra : #2066

Dato : 25-12-04 06:30

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message
[...]
> [...]

Ikke at jeg er uenig i dine hovedsynspunkter i denne traad, men maaske er
USAs mission i Irak netop en typisk "Mother Theresa" (MT) aktion. Hvis du
kender noget til kritikken af MT, ved du at hun er en af Vatikanets
stoerste pengepugere og meget lidt af det der indsamles i hendes navn kommer
syge og fattige til gode. Faktisk anser hun at lidelse lutrer sjaelen, saa
hun modsaetter sig at de penge der samles ind i hendes navn bruges til gavn
for de mennesker hun haevder at repraesentere. Hendes hjaelpestationer
tilbyder en koeje man kan udaande i, men intet andet. Hendes personale har
intet kendskab til laegekunst eller andet der kunne vaere behjaelpeligt for
fattige og syge, og saadant foretraekker MT det.

Se det er kristendom i aktion... Glaedelig Jul!

Fra : Allan Knaap

Dato : 25-12-04 10:52

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> for
> fattige og syge, og saadant foretraekker MT det.
>
> Se det er kristendom i aktion... Glaedelig Jul!

Det må jeg nok sige, det var jeg ikke klar over. Tak for nyttig info.
Ikke at det skal betragtes som en undskyldning, men min frase med Mother
Theresa var mere ment i overført betydning og ikke pointet direkte på
hendes, hvad jeg nu kan forstå, misforstået opfattelse af hjælp.

Allan Knaap

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-12-04 13:36

> [...]
> for
> fattige og syge, og saadant foretraekker MT det.
>
> Se det er kristendom i aktion... Glaedelig Jul!

MT er en skændsel for kristendommen, men der FINDES dog mange religiøse
ledere som faktisk gør gode ting for fattige mennesker, og med risiko for
egne liv. Det må med i billedet af kristendommens virkning. Der er sjjv
mange kristne missioner i Afrika hvor - især kvinder - får forhold som de
ikke kunne drømme om i deres kvindefjendske kultur.

Jeg så fx i går en beretning om en kvinde, hvis mand før han døde af AIDS,
sagde til broderen at han skulle lade konen beholde hvad de sammen havde
samlet gennem ægteskabet, - men det gik som det plejer, broderen smed konen
ud og stjal alle deres ting. Det er almindelig i Afrika, og det kan vi IKKE
"lære en masse af" som vores danske apologeter har prædiket i 30 år. Der ER
faktisk områder hvor vi er mere moralske/etiske end de "ædle vilde" i fx
Afrika, selv om mange hellere vil brække en arm på langs end at indrømme
det.

Og ovenstående er IKKE et "enkeltstående tilfælde" det er udbredt i hele
Afraka, - hos de *vidunderlige* ærkemenneskelige dejlig-mennesker.

Fra : Allan Knaap

Dato : 25-12-04 11:09

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Vi kan nok blive enige om, at måden der blev spurgt på var alt andet end
> neutral.

Det var ikke min hensigt at min måden hvormed jeg spurgte skulle tolkes som
noget som helst andet end blot et spørgsmål.
Det kunne jo snildt have været en fejl-linkning.

> Min definition på snak.

> Irak kan ikke genopbygges af en besættelsesmagt, der bare er ude efter
> kontrol med landets olie og strategiske beliggenhed.

Lur mig om ikke den irakiske befolkning hellere ser et Irak med demokrati,
fri handel og fredelig samvær med deres naboer og øvrige omverden. Så i den
betragtning er jeg overbevist om at flertallet er glade for den indsats som
koalitions styrkerne udøver i Irak.

> [...]
>
> Du tror jo heller ikke selv på, at den amerikanske mission er en "Mother
> Theresa". Irakerne tror heller ikke på det.

Irakerne er ikke dummere end mennesker. Selvfølgelig vil der altid være en
politisk bagtanke ved sådan en mission. Der findes også en lille gruppe
sabotører i Irak, der blot ønsker kaos for selv at kunne tilrane sig magten.
I den mission er koalitions styrkerne en fjende. Spørg du den menige iraker,
hvilken mission han eller hun helst ser triumfere.

> "Befrielseskrigen" ... gider du lige. Efterkrigspropagandaen er da lige
> så meget til rotterne som førkrigspropagandaen.

Blev Irak ikke befriet for Saddam Hussein da?
Synes stadig en skam at lande som Tyskland og Frankrig ikke er betydeligt
mere inde i opgaven om at bygge Irak op som en demokratisk nation.

Og nu lige én ting til. Der har i dette forum været en stemning der emmede
af "kællingesnak". Det, og dit indlæg fik mig til at tænke på det ordsprog
der siger at, mænd snakker og kvinder taler. Du påstår jeg snakker, fint.
Mit spørgsmål er så til dig .hvornår begynder du på det samme ?

Allan Knaap

Fra : Allan Knaap

Dato : 24-12-04 17:17

> [...]
> er lange udsigter for de ca. 200.000 flygtninge fra Falluja. Men det er du

Tiden der får førend Falluja's indbygger kan vende tilbage kan meget vel
tage sin tid. Det kan umuligt allerede på nuværende tidspunkt være sikkert
for dem alle at vende tilbage. Tilsynelande tager de i første omgang de
distrikter der var mindst berørt af skader forårsaget af befrielsen af
Falluja.

Nu er jeg ikke bekendt med under hvilke forhold de irakiske styrker og
koalitions styrkerne arbejder. Det kan umuligt være en nem opgave dels at få
stabiliseret Falluja så byens indbyggere kan vende tilbage, men samtidigt
forhindre de barbariske forbrydere at vende til byen. Udra artiklen er de
sporadiske kampe der stadig er i byen en vigtig faktor for at byen stadig
ikke er sikker. En stort behov for sikkerhed må være et must førend de kan
lade indbyggerne vende tilbage.

At Falluja's indbyggere vil vende til bage til deres hjem, er ganske
naturligt. Det skal blot foregå på en for dem sikker og tryg måde.

Allan Knaap

Fra : G.B.

Dato : 24-12-04 17:49

"utzon" <utzon@it.dk> skrev i meddelelsen

> Det var imidlertid kun ca. 500, der nåede frem. Heraf konkluderer jeg,
> at der er lange udsigter for de ca. 200.000 flygtninge fra Falluja.

Det er jo dine gode venner fra Al Quaeda % Co., som forhindrer folk i at
returnere, ikke amerikanerne, vel?

Fra : G.B.

Dato : 24-12-04 17:47

"utzon" <utzon@it.dk> skrev i meddelelsen

> Den irakiske marionetregering har dog udlovet en julegave på 100
> devaluerede US$ ...(snip)...

Nå, der har vi nok en rødskriger, som savner Saddam og glæder sig til
indførelsen af en islamistisk stat i Iraq.

Fra : 3W

Dato : 24-12-04 23:08

Og hvis USA forsøgte at indføre "julefred" ville du sikkert beskylde dem for
at være på korstog i et muslimsk land, ikke?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-12-04 21:14

3W wrote:

> Og hvis USA forsøgte at indføre "julefred" ville du sikkert beskylde dem for
> at være på korstog i et muslimsk land, ikke?

Så ville end ikke United Bluff vide hvad de havde gang i.

"Jul" er jo et rent nordisk anliggende.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".