Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Autorotate på Canon A95
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-12-04 17:55

Jeg har ofte anvendt programmer, der rotere jpg lossyless. Canon A95 har en
feature, der rotere billeder, som kameraet har opfattet som værende taget
"på højkant".

Men er denne rotering lossyless? Burde man hellere slå funktionen fra og
rotere dem manuelt senere?

Funktionen er faktisk ganske smart, synes jeg.

Vh, Lars.

Fra : Brian Lund

Dato : 23-12-04 18:54

> [...]
> rotere dem manuelt senere?
>
> Funktionen er faktisk ganske smart, synes jeg.

"Lossless" - bare for at være korrekt...

Den burde kunne gøre det tabsfrit! - Det er jo trodsalt bare et spørgsmål om
at flytte pixlerne det rigtige sted hen ;)

Jeg har selv et A75, og sjovt nok virker auto-rotate kun på kameraet selv,
når jeg smider billedet ind på computeren vender det stadigt forkert!? -
Nogen der kan hjælpe her?

Brian

Fra : Per O.

Dato : 23-12-04 19:10

"Lars Bonnesen" <noone@none.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> taget "på højkant".
>
> Men er denne rotering lossyless? Burde man hellere slå funktionen fra og

Så vidt jeg har forstået systemet, så handler det bare om at kameraet slev
vender billederne når man ser dem på kameraets display. Både mit 20D og mit
A85 vender ikke billederne andre steder end på den lille skærm på kameraet.
Det er bare for at slippe for at vende og dreje kameraet.

Per O.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 23-12-04 19:45

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i melding
> [...]
> mit A85 vender ikke billederne andre steder end på den lille skærm på
> kameraet. Det er bare for at slippe for at vende og dreje kameraet.

Canon setter et "retingsbit" i headeren på filen, men det er ikke alle
redigeringsprogrammer som forstår dette, og da blir bildet alltid vist
"liggende". Canon's Zoombrowser vender bildene rett.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 24-12-04 00:24

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> redigeringsprogrammer som forstår dette, og da blir bildet alltid vist
> "liggende". Canon's Zoombrowser vender bildene rett.

Zoombrowser vender billederne korrekt. Det gør autoview også under alm
WinXP. Og når man åbner i en ekstern editer ved at dobbeltklikke i WindowsXP
vender de også korrekt.

Men det fører mig tilbage til det oprindelige spørgsmål. Er der nogen af
jer, der ved, hvor vidt denne rotering sker uden forringelse af billedet?

Vh, Lars.