Det kan bare ikke passe!
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-12-04 23:22

Jeg øjnede dette "vidunder" som er min computer til en pris på ca. 7000.

"Egenskaber for system" siger:
Computer:
Version 20.08
AMD Athlon(tm) XP 2500+
1,83 GHz, 512 MB RAM

Mit grafik-kort er et RADEON 9200...
(og jeg mener der er 128 virtuelle ram på det)

Og mit fordømte problem er at jeg har mange spil som hele crasher, fordi min
virtuelle hukommelse er for lav. Fx ved "Vampire Masquerade - Bloodlines",
hvor den går ned hver anden gang den loader et nyt areal. Og kommer med den
dejlige: "Den virtuelle hukommelse er for lav BLAH BLAH BLAH".
Jeg har ringet til firmaet... som jo må være AMITECH optil... MANGE GANGE!
Og det største vi kom frem til var at jeg skulle ændre noget ned til 4X...
Vist noget som hedder SMARTGART(?)
Et andet "dejligt" problem jeg kan mærke og som ikke kan ændres noget ved er
at, når der simuleres f.eks. røg i spil og jeg fokuserer på det
grafik-element... så begynder spillet at "lagge" af pommern' til! Men hvis
jeg bevæger mig væk fra elementet så fungerer det fint.

Jeg har diskuteret disse problemer med bekendte og de siger at det muligvis
er en "bygningsfejl" og at jeg bør få den byttet. Men det kære AMITECH-firma
har fået mig til at formatere min computer optil flere gange, fordi de mener
at brændte programmer var årsagen... Så har jeg ført logbog, når jeg har
spillet mine anti-brændte spil... Konklusionen var at det samme problem
opstod ved disse spil. Og så fik jeg ordren om at ændre det der SMARTGART
til 4X... Og det var vist et normalt problem... Men hvis jeg har ret i at
mit grafik-kort BURDE have 128Mb... Kan det så passe at min computer skal
crashe hele tiden? (Jeg ved godt, at den måske ikke er toppen lige nu, men
jeg synes bare ikke det kan passe... Og nogle gange fungerer de nye spil på
computeren fint nok til en grænse)
Og jeg ved at hvis jeg ringer til dem, skal jeg gennem alt det skidt med
formatering og logbog IGEN...

Nogen som har nogle råd?

Fra : Michael Holm

Dato : 22-12-04 23:32

Søren Kjeldsen wrote:
> [...]
> computeren fint nok til en grænse)
> Og jeg ved at hvis jeg ringer til dem, skal jeg gennem alt det skidt med

Det eneste interesante i dit indlæg er sætningen "Den virtuelle
hukommelse er for lav...." som du ikke gør færdig.

Information om hvor du har købt computeren er egentligt ikke videre
intressant, men nogle tekniske specifikationer kan måske vise vejen til
at rette fejlen.

Hvad er det for et grafikkort? (mærke, model)
Hvorfor tror du at den har virtuel hukommelse?

Det lyder for mig som om det er windows der klager. Hvor meget RAM har
computeren?

--Michael

Fra : BuFFerz

Dato : 22-12-04 23:38

> Hvad er det for et grafikkort? (mærke, model)
> Hvorfor tror du at den har virtuel hukommelse?
>
> Det lyder for mig som om det er windows der klager. Hvor meget RAM har
> computeren?

Det står i hans indlæg.

Fra : Michael Holm

Dato : 22-12-04 23:55

BuFFerz wrote:

> Det står i hans indlæg.

OK, jeg havde overset de 512 MB RAM

RADEON 9200 er bare ikke præcist nok, er det? Deler alle RADEON 9200
kort ram med computeren?

--Michael

Fra : Mads

Dato : 23-12-04 00:30

On Wed, 22 Dec 2004 23:55:20 +0100, Michael Holm <tlf@20682620.dk>

>RADEON 9200 er bare ikke præcist nok, er det? Deler alle RADEON 9200
>kort ram med computeren?

Det er der vist ingen Radeon 9200 kort der gør.
Et onboard grafikkort deler RAM med computeren
og jeg har ikke set nogen bundkort med onboard
Radeon 9200

Et "rigtigt" grafikkort har sin egen indbyggede RAM
og det kan så enten være 128 eller 256 MB.

mvh Mads

Fra : Ivan

Dato : 23-12-04 00:01

Versionen af hvad? Windows XP? Detotnator driver? Eller er det et internt
Amitech versionsnummer?

Givetvis her balladen findes.....Prøv at opdatere driveren til
grafikkortet(www.ati.com), opdatere
directX(http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/downloads/default.htm)

Synes faktisk ikke dette grafikkort er voldsomt egnet til nyere spil, da det
simpelt hen er for svagt. Spiller du meget bør du måske overveje at skifte
det. Du vil slippe for meget hakkeri og få MEGET bedre effekter.

Han sætter din AGP-hastighed ned fra 8x til 4x da han mener at grafikkortet
i kører stabilt. Dette er IKKE en holdbar løsning.

Radeon 9200 er nu engang ikke et særligt kraftigt kort....grafikkortet kan
ikke beregne billederne hurtigt nok og så hakker det...

Mange andre ting der skal prøves af først. Absolut ikke sikkert at kortet er
defekt.

> Det eneste interesante i dit indlæg er sætningen "Den virtuelle hukommelse
> er for lav...." som du ikke gør færdig.

Jammen så prøv at afsæt lidt med harddiskplads til virtuel hukommelse. Den
er virtullehukommelse benyttes når computeren løber tør for "alm." RAM.
Altså et stykke af din harddisk. Højreklik på "denne computer" ->vælg
"avanceret" ->vælg "indstillinger for ydeevne" ->vælg fanebladet
"avanceret". Neders vil du kunne se hvor meget virtuel hukommelse der er sat
af. Klik på "skift" ->vælg "brugerstyret" og indsæt "start" og "masimal
størelse" til 1500 og tryk "definer". Så skulle du have nok (en passende
størrelse til din mængde ram) og slippe for fragmentering af den pågældende
fil. Så finder vi da ud af om det er det computeren bitcher over.

Lad os vide hvordan det går.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-12-04 02:54

> Lad os vide hvordan det går.

Jeg tror måske at det virker... Og i såfald skal du have mange, mange,
mange, mange gange tak for hjælpen. Nu venter jeg bare på at
standard-computerne er dobbelt så store og hurtige som den her og så skal
der sgu købes en ny computer...

Fra : iddqd

Dato : 23-12-04 09:07

Ivan wrote:
> Han sætter din AGP-hastighed ned fra 8x til 4x da han mener at grafikkortet
> i kører stabilt. Dette er IKKE en holdbar løsning.

Omvendt så kan der næppe måles nogen forskel i ydelse, AGPx8 er
hovedsageligt markedsføringsteknologi medmindre man har et super hurtigt
system.

Det er muligt at bundkortet er årsagen til at AGPx4 er nødvendigt, hvis
det er tilfældet så kan en opdatering af BIOS muligvis løse det. Men
altså virker det så lad det være, du vil ikke opnå noget ved at køre AGPx8.

Mvh

Bruno

Fra : Ivan

Dato : 23-12-04 11:08

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er tilfældet så kan en opdatering af BIOS muligvis løse det. Men altså
> virker det så lad det være, du vil ikke opnå noget ved at køre AGPx8.

Det har du ret i. Jeg tænker bare mere på at et firma som Amitech ikke har
tjekket at deres konfiguration kører stabilt.......

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-12-04 23:57

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1,83 GHz, 512 MB RAM
>
> Mit grafik-kort er et RADEON 9200...
> (og jeg mener der er 128 virtuelle ram på det)

Jeps du har et grafikkort med 128 MB RAM, at grafikkortet så ikke er ret
godt til nyere spil er så en anden sag (men måske relevant i din sag).

> Nogen som har nogle råd?

Ork ja.. Lad være med at købe Amitech..

Nåja.. Du kunne jo også prøve at indstille den virtuelle hukommelse i
Windows, det var jo den der var for lav..

Mvh
Benjamin

Fra : Sune Salminen

Dato : 23-12-04 00:23

Søren Kjeldsen wrote:
> [...]
> 1,83 GHz, 512 MB RAM
>
> Mit grafik-kort er et RADEON 9200...
> (og jeg mener der er 128 virtuelle ram på det)

Den er god med dig.

Køb et nyt grafikkort der yder bedre, f.eks. et Geforce 6600GT eller
Radeon x800 (eller hvad de nu hedder).

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-12-04 02:53

> Den er god med dig.

Det mener jeg seriøst jeg har læst... Mit gamle GeForce 4 (crap-noget) havde
vist 64...

Fra : Ivan

Dato : 23-12-04 11:09

> Det mener jeg seriøst jeg har læst... Mit gamle GeForce 4 (crap-noget)
> havde vist 64...

Han hentyder nok til "virtuelle"

Fra : Mads

Dato : 23-12-04 11:43

On Thu, 23 Dec 2004 02:52:59 +0100, "Søren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

>Det mener jeg seriøst jeg har læst... Mit gamle GeForce 4 (crap-noget) havde
>vist 64...

Nej, du har fået blandet flere begreber sammen.

Et grafikkort har ikke "virtuel" RAM. Et grafikkort har enten
sine egne RAM moduler, eller hvis det er et onboard grafikkort,
altså et som er integreret i bundkortet, så kan det låne af den
RAM der sidder på bundkortet og som også bruges af resten
af maskinen.

"Virtuel" RAM er noget Windows arbejder med, når der ikke
re plads nok i den "rigtige" RAM. Så gemmes informationer
i en speciel fil på harddisken hvor det hurtigt kan hentes frem
igen. Det er virtuel RAM.

mvh Mads

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-12-04 12:12

> Nej, du har fået blandet flere begreber sammen.

Meget muligt x-(

> [...]
> re plads nok i den "rigtige" RAM. Så gemmes informationer
> i en speciel fil på harddisken hvor det hurtigt kan hentes frem

Så fuck det Radeon crap... Nu holder jeg bare ud med mit forhadte
designer-skidt og venter på et godt tilbud.

Fra : Michael Holm

Dato : 23-12-04 13:17

> Så fuck det Radeon crap... Nu holder jeg bare ud med mit forhadte
> designer-skidt og venter på et godt tilbud.

Hmmm, du er ikke let at hjælpe. Nu skal jeg skære det ud i pap for dig:

Det er ikke grafikkortet der er problemer med. Det er måske ikke verdens
hurtigste, men ellers er det OK.

Problemet er at windows ikke har nok RAM tilgængelig. Det kan løses på
flere måder:

1) Put mere RAM i maskinen (den eneste løsning der virker ordentligt)
2) gør din virtual memory større (se anden post)

Hvis du vil, kan du købe et andet grafik kort, men det løser ikke
problemet med crash, den bliver bare hurtigere. (Hvis du altså køber et
grafikkort til 2000+ kr.)

--Michael

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-12-04 14:43

> Hmmm, du er ikke let at hjælpe. Nu skal jeg skære det ud i pap for dig:

Jeg har fået hjælp, hvis du kigger er der en meddelelse som hedder: "Måske
virkede rådet..."

Jeg er bare træt af at mit grafik-kort er mere ustabilt end det gamle jeg
havde til min computer for 1½ år siden.

Fra : Mads

Dato : 23-12-04 15:10

On Thu, 23 Dec 2004 14:42:37 +0100, "Søren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

>Jeg er bare træt af at mit grafik-kort er mere ustabilt end det gamle jeg
>havde til min computer for 1½ år siden.

Det er meget sjældent at et grafikkort er ustabilt. Det er nok snarere
for lidt RAM i maskinen, dårlig RAM, en dårlig driver eller noget helt
fjerde. Det er for nemt bare at skyde skylden på grafikkortet og en
udskiftning vil næppe løse problemet.

Prøv at opdatere driveren til grafikkortet. Du kan altid hente den
sidste nye Radeon driver på www.ati.com
( klik på Driver & Software )

Prøv evt. også at rydde op i Windows, f.eks. med Tuneup 2004
som kan prøves ganske gratis. http://www.tune-up.com/download/
Et virkeligt godt program, som er nemt at bruge og som kan løse
mange småproblemer.

mvh Mads

Fra : Henrik

Dato : 23-12-04 20:08

Dit problem ligger i at din pc mangler ram - resten af systemet fejler
intet - jeg ved godt at dit grafikkort ikke er verdens hurtigste men det er
IKKE der fejlen ligger -
spil under win XP kører i mange tilfælde rigtig skidt med "kun" 512 mb ram
opgrader med en ramklods mere - check at dit bundkort kan magte en klods
eller 2 mere og invester i ny ram - så kan resten af pcen godt følge med et
stykke tid endnu
som du selv har beskrevet hjælper det jo når du ændrer i den virtuelle
hukommelse - altså - kom op på mindst een GB ram - så er du kørende igen -
evt kan du da overveje at investere i et nyt "anden generations"
grafikkort - der er mange gode tilbud både nye og brugte - lad være at købe
det helt nye for det kan resten af din pc ikke magte og så opstår der
alligevel en ny "flaskehals" - og når du kører Radeon grafikkort kan jeg
ikke forstå dit versio0nsnummer til driveren? - radeons drivere hedder
Catalyst og er vist ikke oppe i version 20, et eller andet

mvh
Henrik

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-12-04 22:22

> [...]
> hukommelse - altså - kom op på mindst een GB ram - så er du kørende igen -
> evt kan du da overveje at investere i et nyt "anden generations"

Altså spillene crasher ikke, men de kører jo stadigvæk dårligt... Så det
bliver nok hele computeren, der bliver skiftet ud, men venter nok med det
indtil at det er standard at computeren har 1 GB ram.

Desuden er det jo en designer-computer så den er jo lavet så anti-smart og
kompakt at det næsten ikke er til at komme til. Tror faktisk ikke det er
muligt at skifte mit grafik-kort, ikke fordi det er Onboard.

og når du kører Radeon grafikkort kan jeg
> ikke forstå dit versio0nsnummer til driveren? - radeons drivere hedder
> Catalyst og er vist ikke oppe i version 20, et eller andet

Det er computer-modellen som vist er en version 20.08... IKKE grafik-kortet.

Fra : Ivan

Dato : 23-12-04 18:06

> Hvis du vil, kan du købe et andet grafik kort, men det løser ikke
> problemet med crash, den bliver bare hurtigere. (Hvis du altså køber et
> grafikkort til 2000+ kr.)

nå ja....ro på nu, mulle.

Fra : Mads

Dato : 23-12-04 13:33

On Thu, 23 Dec 2004 12:12:14 +0100, "Søren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

>Så fuck det Radeon crap... Nu holder jeg bare ud med mit forhadte
>designer-skidt og venter på et godt tilbud.

Øh, hvad hidser du dig op over? Radeon laver nogen af de
bedste grafik chips og du har da et udemærket kort der.
OK, det er ikke den sidste nye model, men uanset hvor
mange tusind kroner du kaster efter et nyt grafikkort, så
vil det jo alligevel være forældet i næste uge, når der
kommer en ny og hurtigere model.

Op med julehumøret, nu er der kun en dag til.

mvh Mads

Fra : Peter T.

Dato : 24-12-04 18:27

Søren Kjeldsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> areal. Og kommer med den dejlige: "Den virtuelle hukommelse er for lav

Skru op for den virtuelle hukommelse. Måske har Amitech sat det for lavt
i deres defaultopsætning af windows (jeg kender dog ikke så meget til
amitech-pcere udover at de er lidt specielle).

> ved er at, når der simuleres f.eks. røg i spil og jeg fokuserer på det
> grafik-element... så begynder spillet at "lagge" af pommern' til! Men
> hvis jeg bevæger mig væk fra elementet så fungerer det fint.

Dit gfxkort er ikke kraftigt nok. Des længere du står fra røgen, des
færre beregninger skal der til hos dit gfxkort. Og når du står langt
væk, så kan dit gfxkort fint følge med.

> jeg ordren om at ændre det der SMARTGART til 4X...

Lad os kalde det for AGP.

> Og det var vist et
> normalt problem... Men hvis jeg har ret i at mit grafik-kort BURDE
> have 128Mb... Kan det så passe at min computer skal crashe hele tiden?

Hvis du har dårligt skrevet spyware eller andet software, der ligger
resident i hukommelsen fra opstart, installeret på pcen, så kan det fint
passe. Tjek pcen med spybot og adaware og prøv at afinstallere evt.
programmer, som starter op sammen med windows.
Prøv også at lave en test af dine ramblokke (søg på memtest86 på google,
hent programmet og smid det på en floppydisk). Derudover er det en god
ide, at hente de seneste drivere til bla. dit grafikkort.

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : ASKF

Dato : 24-12-04 22:52

Søren Kjeldsen ytrede sig i <Lrmyd.3323$185.827@news.get2net.dk> med
dette:

[snip]
> [...]
>computeren fint nok til en grænse)
>Og jeg ved at hvis jeg ringer til dem, skal jeg gennem alt det skidt med

Jeg mindes et lignende problem og forsøgte mig med alle de råd du har
fået her i tråden, uden at det hjalp. Jeg endte sågar med at skifte
bundkort og PSU, så fejlen viste sig altså at ligge i min PSU.

Det er typisk for en dårlig PSU at problemerne først viser sig når man
spiller eller på lignende vis belaster hardwaren maksimalt.

Derfor prøv med en anden CPU før du køber en ny comp (og hvis du ender
med at købe en ny comp, så byg den selv - du får mere for pengene og
slipper for de mange opgraderings-problemer som mærkevarene ofte har).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Mads

Dato : 25-12-04 00:56

On Fri, 24 Dec 2004 22:51:43 +0100, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>med at købe en ny comp, så byg den selv - du får mere for pengene og
>slipper for de mange opgraderings-problemer som mærkevarene ofte har).

Kan du bestemme dig til om det er en ny PSU eller en ny CPU
dul vil have manden til at prøve med ?
( ikke flere nisseøl til den herre )

Glædelig hjul o<

mvh Mads

Fra : ASKF

Dato : 25-12-04 02:45

Mads ytrede sig i <4vaps0t0ul6tc12gh6ppupm8v1oc11snfo@4ax.com> med
dette:

>Kan du bestemme dig til om det er en ny PSU eller en ny CPU
>dul vil have manden til at prøve med ?
>( ikke flere nisseøl til den herre )

Ups, ja CPU i sidste afsnit skulle selvfølgelig have været en PSU.

>Glædelig hjul o<

Takker (selvom jeg er ateist).

PS. Jeg drak ikke en julebryg før efter jeg havde skrevet indlægget, så
den undskyldning dur desværre ikke.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 25-12-04 02:53

> Takker (selvom jeg er ateist).

Og? Jeg tror sgu heller ikke på noget... Hehe... Måske på Julemanden, man
ser ham trods alt flere gange end Jesus...