De gotiske s-er
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 22-12-04 21:52

Ved nogen om der var en vedtagen praksis med hvornår man skulle bruge
det lange smalle s og hvornår man brugte det lille s i gotisk skrift
(håndskrift og trykt skrift) ?

Det lille s synes for mig at blive brugt ret konsekvent i slutningen
af ord, men også en gang imellem inde i ordet efter principper jeg
ikke har gennemskuet. Eller var det bare smag & behag ?

Ikke at jeg ikke kan se at nogle satte s'erne ret vilkårligt men var
der alligevel ikke en standard de så ikke altid levede op til ?

Lars Erik Bryld

Fra : dannebrog

Dato : 23-12-04 09:20

Det lange s anvendes først i en stavelse, f.eks. i som, sine og senere,
noksom, altsaa.

Krølle-s'et anvendes sidst i en stavelse, f.eks. i hans, hendes og imens,

og foran s, t, og k: slagen, staaende, skrækkeligt, skandaløst, ask, etc.

Hvor to s'er står efter hinaden midt i et ord, er det første et krølle's,
det andet et langt s, f.eks. i Interesse, Masse, Kasse.

Hvor de står sidst i et ord er det omvendt, f.eks. i stress, Strauss, Voss
og Gress.

Men dobbelt-s'et (á la det tyske tz) kan undertiden findes midt i ord eller
sidst i ord. F.eks. i Jensen (Jenssen).

Men i praksis retter mange skrivere sig ikke efter reglerne.

M.v.h.

Ulrich
--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 23-12-04 16:30

Scripsit Ulrich:

> [...]
> ord eller sidst i ord. F.eks. i Jensen (Jenssen).
>
> Men i praksis retter mange skrivere sig ikke efter reglerne.

Mange tak for redegørelsen - nu vil jeg bruge lidt af juleferien på at
se om de ovenstående regler ser ud til at holde som (stedvis fraveget)
hovedregel.

Lars Erik Bryld