Van Halen for begyndere... Hvad bør jeg st~
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-12-04 15:43

Fra : Bj@rne

Dato : 22-12-04 16:24

Søren Kjeldsen wrote:
Jeg synes bestemt at 1984 er et godt bud den hvor jump er på. Ellers vil
jeg mene at først alle cd´ere med david lee roth. Derefter videre over
til Sammy Hagar perioden

Fra : -V-

Dato : 22-12-04 16:24

Søren Kjeldsen wrote:
> Van Halen for begyndere.

Alle dine tidligere synder er tilgivet, nu hvor du har set lyset.

Altså:
Det nemme svar er "Start med 1984, for den er feeeeij", men det er jo en
no-brainer, så den får du ikke.

Debuten 'Van Halen' giver en fantastisk introduktion til det univers, som VH
er (var!), og jeg kan love dig for at folk blev chokkede, da de hørte
'Eruption'. Det var banebrydende for den tid, og er også den dag i dag pænt
imponerende. 'Ice Cream Man' holder også den dag i dag, big time.

Efterfølgeren er langt mere poppet, og har udover den lidt out of character
'Dance The Night Away' en demonstration af, hvorfor Eddie VH er en djævel på
en spade, nemlig den akustiske 'Spanish Fly'.

Dernæst ville jeg springe til Diver Down, som igen demonstrerer med al
ønskelig tydelighed at EVH er en ener. Lyt til 'Cathedral' og 'Little
Guitars (Intro)' og du vil forstå, hvad jeg mener. Sidstnævnte er et
fantastisk riff, som starter som en heavytune og slutter som en poppet
rocksang. Luverly.
Prøv også at lytte til 'Hang 'Em High' og læg mærke til, hvor mange fills
det lykkedes ham at lægge ind. Det er ganske simpelt imponerende.

Næste plade er den første med Sammy H (som også er den eneste med ham, som
er værd at lytte til i helhed), 5150.
Fra da af fik EDV hjælp på guitarsiden af Sammy H, som spillede rytme på de
feste numre. Det gav et lidt bredere lydbillede, som desværre forsvandt igen
på senere skiver.
Åbningsnummeret er topfedt (EDV giver prøver på stort set *alt* hvad han kan
på sit hegn), ligesom radiohittet 'Why Can't This Be Love' har en rigtigt
cool lyd.
Starten på 'Get Up' er blæret, ligesom starten og riffet i 'Summer Nights',
men det bedste nummer er og bliver 'Dreams', som har den fede dobbeltsolo.

Sluttelig bør du hurtigst muligt anskaffe dig 1984 (som jeg ellers lovede
ikke at omtale), for det er en totalt pikkeblæret plade.

'Jump' er selvf cool, men også 'Panama' (som Electric Six citerer på deres
plade!), 'I'll Wait' og 'Top Jimmy' er fantastiske.
Hør introen til 'Drop Dead Legs' og spørg så dig selv: findes der noget
hårdere i det metalunivers, end kontrasten mellem den lidt spidse guitar og
de tunge trommer? Jeg tror det ikke.
Endeligt er der jo også 'Hot For Teacher', som taler for sig selv.

OU812 er også en tålelig plade, men hvis du vil høre lidt af ånden fra de
tidlige VH-dage, så køb og hør Dave Lee Roths Eat 'Em And Smile, som er en
tour de force i hardrock med en masse humor og nogle pikkedygtige musikere.

Resten af VH's senere produktion er ikke værd at snakke om, med nogle
enkelte numre som undtagelser.

God fornøjelse!

-V-

Fra : Brizz

Dato : 22-12-04 16:36

SNIP en masse som jeg ikke engang kunne google mig til tror jeg,,RESPEKT!

> Resten af VH's senere produktion er ikke værd at snakke om, med nogle
> enkelte numre som undtagelser.

Er jeg ikke helt enig i!
Synes Balance pladen holder helt vildt!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 22-12-04 18:09

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Er jeg ikke helt enig i!
> Synes Balance pladen holder helt vildt!

Absolut enig. Balance er et rigtig fedt album

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-12-04 11:58

Brizz wrote:
> SNIP en masse som jeg ikke engang kunne google mig til tror jeg,,RESPEKT!

> Er jeg ikke helt enig i!
> Synes Balance pladen holder helt vildt!

Jeg har også et eller andet med Balance; jeg kan godt li' albummet.

--
Steen Suder

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-12-04 16:49

Start fra starten.
Den første plade er fantastisk. Det samme kan siges om den første (Eat
'em and smile) med David Lee Roth (som pt studerer til læge(?))!

Alt andet blegner ved siden af disse to skiver.

--
Steen
noX

Fra : Thomas

Dato : 23-12-04 06:17

"Steen Jensen" <isteen@osx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 'em and smile) med David Lee Roth (som pt studerer til læge(?))!
>
> Alt andet blegner ved siden af disse to skiver.

Det vil sige det første album og det første album er 2 forskellige albums??

..Thomas

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 23-12-04 09:40

Thomas wrote:
> "Steen Jensen" <isteen@osx.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil sige det første album og det første album er 2 forskellige
> albums??

Næh, Steen mener vist det første Van Halen album og det første David Lee
Roth (solo) album.

.....og han har ret - det er to fremragende skiver!

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-12-04 10:40

Thomas <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> wrote:

> Det vil sige det første album og det første album er 2 forskellige albums??

Ja ja

Narj, det første album med Van Halen, og det første album med David Lee
Roth er absolut værd at investere i. Personligt synes jeg Eat 'em and
smile med David Lee Roth er et must...alle hans senere albums har været
skuffelser.
--
Steen
noX

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 23-12-04 11:09

Steen Jensen wrote:

> [...]
> Lee Roth er absolut værd at investere i. Personligt synes jeg Eat 'em
> and smile med David Lee Roth er et must...alle hans senere albums har

Jeg ka' nu vældig godt li' Skyscraper også

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-12-04 22:38

Altså nu er en af mine bedste venner stor nu-metal fan... (Hvilket jeg ikke
har noget imod, men det gør mig så til en standalone fyr, når det gælder
genrer som dødsmetal og "sort"metal)

Han har snakket en del grimt om Van Halen, Kiss og den slags, men han har
også bagtalt Lamb of God, som nu er et af mine yndlingsband, så jeg lytter
ikke så meget efter.
Men hvor "hårdt" er Van Halen?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-12-04 23:55

Søren Kjeldsen wrote:
> [...]
> også bagtalt Lamb of God, som nu er et af mine yndlingsband, så jeg lytter

Ikke særligt...

Det gamle fra sidst i 70erne er det "hårdeste" de har lavet. Det er ikke
hårdt som sådan; det er sådan en slags tidlig letmetal. Sammenlignet med
Kiss er der ikke så meget glam og glitter over det.
Lyden er sådan en smule garagerock-agtig og Californisk i det, med et
varmt, hyggeligt og ganske svagt syret udtryk. Jeg synes også at VHs lyd
er ret unik; man kan som regel kende den, på samme måde som man kan
kende Mike Oldfields guitar etc.

Det specielle islæt er måske at Eddie og Alex (guitar/keyboards og
trommer) faktisk er fra Holland, hvorfra de immigrerede i 1968. Deres
far Jahn van Halen er jazzmusiker (klarinet så vidt jeg husker) og det
er måske her at det melodiøse kommer fra.

Bassisten er Michael Anthony og den første vokal David Lee Roth.
Sidenhen kom vokalen til at hedde Sammy Hagar.

Selvom jeg ikke er religiøs, så synes jeg at Davids udtryk passer bedre
til nerven i Van Halen.

Eddie var og er en ener på sin guitar, men er desværre plaget af gigt og
spiller derfor ikke meget på den længere.

Han har medvirket på nogle andre kunstneres værker. Eksempler er Michael
Jacksons "Beat It", hvor Eddie spiller guitarsoloen. En anden lækker
plade er "Starfleet Project" hvor Eddie jammer med Brian May (Queen) i
en garage et eller andet sted... der går totalt garagebluesrock i den.

--
Steen Suder

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 23-12-04 09:39

Steen Suder, privat wrote:

> [...]
> ikke hårdt som sådan; det er sådan en slags tidlig letmetal.
> Sammenlignet med Kiss er der ikke så meget glam og glitter over det.

Gene Simmons fra KISS får i øvrigt æren for at have opdaget Van Halen og han
var vist også involveret i deres demo fra 1977.

http://www.kissfaq.com/articles/vanhalen.html

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Morten Jensen

Dato : 23-12-04 13:04

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> trommer) faktisk er fra Holland, hvorfra de immigrerede i 1968. Deres
> far Jahn van Halen er jazzmusiker (klarinet så vidt jeg husker) og det

Han VAR jazzmusiker, og medvirkede på 'Big Bad Bill' (album : Diver Down).
Han døde vist sidst i 80'erne.

En anden interessant ting ang. Van Halen er, at de 2 brødre faktisk startede
med at EVH spillede trommer, og AVH guitar.
Efter at AVH "forgreb" sig på EVHs trommer, og faktisk blev ret god til
det, - så gad EVH ikke at spille trommer længere, og greb derefter
guitaren, - hvilket man næppe kan klage over.

/MJ

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-12-04 09:09

Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

> Men hvor "hårdt" er Van Halen?

Det har ikke noget med metal at gøre...det er rock og rul.
--
Steen
noX

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-12-04 09:30

> Det har ikke noget med metal at gøre...det er rock og rul.

Hmm... Det var fordi jeg hørte noget med Judas Priest som jeg kun kender alt
for lidt med, og det lød rigtig fedt, så jeg tænkte at jeg ville give noget
andet en chance. Så det betyder, at der nok er en stor chance for, at jeg
ikke kan lide Van Halen? Fordi det må desværre ikke blive meget "blødere"
end Deep Purple eller Kiss før jeg står af.

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 23-12-04 10:23

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> stor chance for, at jeg ikke kan lide Van Halen? Fordi det må
> desværre ikke blive meget "blødere" end Deep Purple eller Kiss før

Hvis du kun kender Judas Priest lidt og gerne vil have det hårdt, så må du
ikke snyde dig selv for deres fremragende album Painkiller.

Som tidligere nævnt: Van Halen er ikke metal - det er hard rock.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-12-04 12:09

> Hvis du kun kender Judas Priest lidt og gerne vil have det hårdt, så må du
> ikke snyde dig selv for deres fremragende album Painkiller.

Det er lige netop det album jeg har
Metal Meltdown... Helt klart et af mine yndlingsnumrer på pladen.

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-12-04 10:48

> [...]
> ikke kan lide Van Halen? Fordi det må desværre ikke blive meget "blødere"
> end Deep Purple eller Kiss før jeg står af.

Jamen rock kan være yderst behageligt for ørerne, osse selv om det IKKE
er metal.

Grupper som Judas Priest (de tidlige plader), Kiss, AC/DC. Deep Purple,
Rainbow, Uriah Heep, Black Sabbath, Rush og Motorhead vil jeg ikke kalde
metal - andre vil sikkert gøre det, men jeg vil blot kategorisere dem
som rock.
Smag er heldigvis forskelligt - personligt lytter jeg til mange
forskellige genrer - og Motorhead, Toy Dolls, Kiss, AC/DC, ZZ Top
(tidlige plader) er imellem dem jeg ofte hører - ogf jeg kalder det
'bare' rock!

God jul - og kom så ind på det lokale biblioteks hjemmeside, og reserver
nogle cd'er, så du kan danne dig din egen mening.
--
Steen
noX