Bly
Fra : Chris

Dato : 20-05-01 11:00

Hej.

Jeg bor på Århus-egnen, og manlger noget bly.
Hvor findes det til den mest fornuftige pris?

MVH
Chris

PS. Vosnæs Pynt gav 6 hornfisk på en time i morges.

Fra : -- Kent --

Dato : 20-05-01 12:10

On Sun, 20 May 2001 12:00:19 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Chris
wrote:

>Jeg bor på Århus-egnen, og manlger noget bly.
>Hvor findes det til den mest fornuftige pris?

Gå till en butik som säljer och monterar bildäck/-hjul. Där kan du
säkerligen få gamla balanseringsvikter gratis. Det är vad jag använt i
många år.

Fra : Chris

Dato : 20-05-01 13:45

Åhja..... selvfølgelig!
Det prøver jeg da lige i morgen!!!
Tak for det!

/Chris

Fra : thorkild nielsen

Dato : 20-05-01 14:12

Hej Chris!

Prøv om du ikke kan bruge noget andet end bly. Hvis det er til at støbe
af kan man bruge tin eller zink. Prøv at høre hos Uniscrap eller andre
skrothandlere. Det plejer jeg at gøre.

Bly er ikke sundt hverken for dig selv eller miljøet (vi spiser jo de
kære fisk).

--
Venlige hilsner

Thorkild Johs. Nielsen

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 20-05-01 16:20

Faktisk er det meste salg af bly og blyholdige artikler forbudt fra og med
1. marts 2001. Der er dog en række produkter, der er blevet undtaget,
herunder redskaber til lystfiskeri, der først forbydes 1. december 2002. Men
under alle omstændigheder er bly miljømæssigt noget lort, der burde være ude
af de fleste lystfiskeres arsenal for længe siden. Der findes som Thorkil
påpeger fornuftige alternativer, og en del fiskgrej har længe været
fremstillet af andre materialer (f.eks. VM-wobbleren). DSF's instruktører
underviser også rundt om i foreningerne i brugen af andre materialer.

Steen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-05-01 14:17

Hej Chris

Hvad med at prøve et alternativ, som skåner miljøet - en egenskab man ikke
ligefrem kan påstå, at bly er beriget med.

Jeg er sikker på at Grejbiksen, Trige kan hjælpe dig.

Knæk&Bræk

Med venlig hilsen

Jan Bang Jensby

Fra : Chris

Dato : 20-05-01 14:58

> Hvad med at prøve et alternativ, som skåner miljøet - en egenskab man ikke
> ligefrem kan påstå, at bly er beriget med.
>
> Jeg er sikker på at Grejbiksen, Trige kan hjælpe dig.

Det er jeg også sikker på, at de kan. Men jeg har altså en hvis skepsis
overfor butikker, der lever af at sælge grej. Jeg er helt overbevist om, at
de hellere vil sælge mig noget fint og helt nyt grej i stedet for at vejlede
mig i fremstilling af mit eget. Men jeg tager måske fejl(?)

Jeg er også blevet foreslået tin og zink. Hvordan ligger det med
smeltepunkterne for den slags metaller? Som lille lavede vi alt i bly - det
har jo et herligt lavt smeltepunkt. Det var derfor, at bly var det første,
der faldt mig ind i dag, da jeg fik lysten til selv at lave grej igen.

Tips og trix modtages med stor tak!

MVH
Chris

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 20-05-01 15:22

Jag har själv testat att gjuta vikter av fasadputs (som jag hittade
någonstans)...
Vikterna blev lite klumpigare än tex bly men mycket miljövänligare. Jag
testade att gjuta i allt från filmburkar till saftkorkar. Lite olja i gör
att vikten lossnar enklare när man knackar ut den. Låt torka ett bra tag.
Jag doppade vikten i en gammal burk klarlack för att göra den
vattenbeständigare. Ett gammalt lekande med en ståltråd som låser detta i
gjutmaterialet blir ögla.
Har med framgång använt sådana här vikter när jag tex bottenmetar skrubba
eller ål. Men som sagt... lite klumpigare.
/H

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 21-05-01 08:03

I gamle dage lavede man jo tinsoldater. Tin er det ideelle materiale. Ingen
giftige dampe, lavt smeltepunkt, ikke giftigt i miljøet, og det får en
dejlig blank overflade, hvad blylegeringer jo ikke har. Jo det er en lille
smule dyre end bly, men når man skal støbe selv er det faktisk ikke
metalprisen der er største.

mvh

Erik Breum Petersen

Chris <veng@NOSPAMpc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e8ie0$c12$1@news.inet.tele.dk...

Fra : -- Kent --

Dato : 21-05-01 12:44

On Mon, 21 May 2001 09:03:17 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Erik
Breum Petersen wrote:

> [...]
>dejlig blank overflade, hvad blylegeringer jo ikke har. Jo det er en lille
>smule dyre end bly, men når man skal støbe selv er det faktisk ikke

Tenn väger betydligt mindre än bly så det krävs större sänken. Dessutom så
försvinner den blanka ytan snabbt, både i luften och i (salt-)vatten.

<klipp>

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 21-05-01 20:30

Ja hvis man skal bruge det til lodder skal det selvfølgelig veje så meget
som muligt, men til pirke og blink skal det ikke. Hvor mange købeblink er
lavet af bly? Ingen, der er normalt lavet af messing eller lignende, og tin
ligger betydelig tættere på deres vægtfylde end bly gør. Hvis man tager en
afstøbning af et messingblink g støber det i bly vil det gå helt forkert,
med tin kommer man tættere på.
Ja overfladen korroder i luften, men den kan lakeres med en klar lak, så den
blanke overlade beholdes.

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

6268 1979