fiske sted i Sverige/Norge
Fra : Thomas S Knudsen

Dato : 21-12-04 22:56

Jeg har tænkt mig at tage til Sverige/Norge til sommer.
kender i nogle gode ørred/lakse vande?

På forhånd TAK!

Hilsen Thomas

Fra : M :-\)

Dato : 21-12-04 23:45

http://www.kvarnforsen.n.se/

Jeg var der for et år siden..det er ikke helt billigt, men genialt for
selvtilliden..!!

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-12-04 00:20

"Thomas S Knudsen" <thomas.s.knudsen@mail.dk> wrote in message

> Jeg har tænkt mig at tage til Sverige/Norge til sommer.
> kender i nogle gode ørred/lakse vande?

Laksefiskeriet i Norge er gået voldsomt tilbage de seneste år pga. typisk
norsk stupiditet, så du skal nok ikke kigge i den retning.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 21.12.04)

Fra : John Hilt

Dato : 23-12-04 11:05

On Wed, 22 Dec 2004 00:19:57 +0100 Jens Bruun
wrote in news:dk.fritid.lystfiskeri

>Laksefiskeriet i Norge er gået voldsomt tilbage de seneste år pga. typisk
>norsk stupiditet, så du skal nok ikke kigge i den retning.

Pøh!

http://www.bjerkreimselva.no/

http://www.bjerkreimselva.no/norsk/Fangst_2004.htm

Nesten 3824 laks med en samlet vekt på nesten 7 tonn er
vel ingen dårlig fangst for en sesong?

--

-= jh =-

"Good night, God bless and may your God go with you." - Dave Allen.

Fra : Møller

Dato : 23-12-04 13:07

> Pøh!
>
> http://www.bjerkreimselva.no/
>
> http://www.bjerkreimselva.no/norsk/Fangst_2004.htm
>
> Nesten 3824 laks med en samlet vekt på nesten 7 tonn er
> vel ingen dårlig fangst for en sesong?

27 tons i Gaula inkl. sideelve kan vel heller ikke siges at være dårlig.

Citat fra www.gaula.no

"Da er fangstresultatene for sesongen 2004 klare. Det ble i Gaula med
sidevassdrag tatt i overkant av 27 tonn. Dette karakteriseres som bra i
forhold til den gjennomgående lave vannføringen gjennom sesongen.
Snittvekten ble ca 6,1 kg. Det ble en kraftig tilbakegang med små-laks, men
det ble tatt blank små-laks på prøvefisket i høst så mye tyder på at den av
en eller annen grunn har ventet svært lenge med å gå på elva...."

Møller

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-12-04 13:57

"Møller" <lpm@FJERNDETTEcity.dk> wrote in message

> 27 tons i Gaula inkl. sideelve kan vel heller ikke siges at være
> dårlig.

Der er stadig en voldsom tilbagegang overalt i Norge, primært pga. deres
forb*ndede burlakseopdræt i alle fjordene. Nordmændene skyder sig selv i
foden med deres statsstøttede lakseopdræt. Om få år er det slut med
vildlaksen i Norge.

Island har for længst regnet den ud: Der er flere penge i lystfiskerfangede
vildlaks end i erhvervsfangede eller i buropdrættede. Derfor erhvervsfiskes
der ikke laks på Island, og derfor opkøber Island laksekvoter fra bl.a.
Færøerne.

Fra : Møller

Dato : 23-12-04 14:57

> [...]
> lystfiskerfangede vildlaks end i erhvervsfangede eller i buropdrættede.
> Derfor erhvervsfiskes der ikke laks på Island, og derfor opkøber Island

Du har fuldstændig ret.
Det mærkes også tydeligt på fiskeriet på Island.
Jeg havde selv fornøjelsen at fiske laks i 1 uge på "East Rangá" i år 2000
sammen med Henrik Mortensen. Det mest fantastiske fiskeri man kan forestille
sig.
Fiskeriet er bare blevet bedre og bedre, og een af grundene er netop at de
ikke erhvervsfisker.

Jeg har fisket i Norge gennem nogle år, og synes at opleve, at det er
vandføringen der er den største hindring for en succesfuld tur.
Gaula og Orkla har været meget lave på vandføring de sidste par sæsoner
(juli, august) Mener det var i 2003 fiskeriet blev forbudt i en periode i
Gaula,
pga. for lidt vand i elven.
Vi var i Gaula i år, skulle have fisket i en uge, men tog hjem efter 3 dage
pga. at der var så lav Vandføring at det var håbløs.
Man kunne vade over elven de fleste steder.

God Jul..

Mvh
Møller