Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kodak BW400CN
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-12-04 19:17

Er der nogen der har prøvet ovenstående s/h film til C41 fremkaldelse? Det
skulle være efterfølgeren til Kodaks Portra BW og skulle efter sigende give
et meget neutralt s/h billede selv på farvepapir, men jeg ville lige høre om
der var nogen erfaringer inden jeg bestiller en pakke..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 22-12-04 17:26

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
> om
> der var nogen erfaringer inden jeg bestiller en pakke..

Hej Kenneth

T400CN er ikke efterfølgeren til Portra 400 BW, eftersom T400CN har været på
markedet i en del år mere end Portra udgaven, som kom for et par år siden.
Portra er nok nærmere at betragte som den professionelle udgave - og den er
for den uerfarne fotopusher lettere at få neutral selv på farvepapir.

Jeg kan dog snildt anbefale T400CN - den er drønskarp - har et par A3
forstørrelse, hvor man skal rigtig tæt på for at se korn.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-12-04 17:56

Kim@naturfotografi dot dk wrote:
> [...]
>
> Jeg kan dog snildt anbefale T400CN - den er drønskarp - har et par A3
> forstørrelse, hvor man skal rigtig tæt på for at se korn.

Hej Kim

T400CN er udgået, og afløst af BW400CN:
http://wwwdk.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f2350/f2350.jhtml

Portra 400BW er også udgået, og afløst af BW400CN:
http://wwwdk.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4012/f4012.jhtml

Både T400CN og Portra 400BW blev begge betegnet som "proffesional" af Kodak.

BW400CN er yderligere beskrevet her:
http://wwwdk.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4036/f4036.jhtml

T400CN er helt fed og meget nem at gå til, det er jeg enig med dig i
, men Tri-X (eller 400Tx som den hedder nu), den er der ingen der
slår (efter min absolut ikke ydmyge mening ) Man må bare håbe at
BW400CN har lidt af det samme over sig, det fedest var den nærmest
creme-agtige struktur man fik med den.

Kenneth, du må da forbi Skindergade og få et par ruller BW400CN, og få
dem bagefter fremkaldt hos xposure. Selvom mange mener at C41 er mere
robust, så kræver det skisme lige så stor precision for at få samme
resultat hver gang. Det bedste ved C41 sorthvid er at de er lettere at
scanne end sølvbaseret film.

Og husk at vise os resultaterne

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 22-12-04 18:55

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> T400CN er udgået, og afløst af BW400CN:
> http://wwwdk.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f2350/f2350.jhtml

Det havde jeg ikke engang lagt mærke til (men jeg tjekkede lige i fryseren
:) - efter resultaterne at dømme er det vist nøjagtig samme emulsion. At
Portra udgaven også er udgået undrer mig, da den fik meget god omtale, og da
den jo kun har været på markedet i få år - men den har måske ikke opnået den
markedsandel Kodak havde håbet.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk