Ny Killing
Fra : Skypost

Dato : 21-12-04 09:53

Vi har lige fået en kattekilling på 13 uger, lige nu gemmer den sig hele
tiden, vi ved godt at det tager et stykke tid for katten for at vænne sig
til de nye omgivelser, vi endnu ikke kunnet komme i nærheden af hende, så
hun får ro til at falde til, så kommer hun jo nok selv.
Men det jeg egentlig gerne vil spørge om er at : Hvor lang tid går der før
hun begynder at spise/drikke, vi har haft hende i 2 døgn nu, hun kommer vel
nok når hun er sulten, men hvor lang tid kan hun undvære mad ?

/Os

Fra : Camilla Baird

Dato : 21-12-04 10:21

Skypost wrote:

> [...]
> hun begynder at spise/drikke, vi har haft hende i 2 døgn nu, hun kommer vel
> nok når hun er sulten, men hvor lang tid kan hun undvære mad ?

Er du helt sikker på, at hun ikke spiser i smug?

Hvis hun er så bange, foreslår jeg, at du giver hende et rum ad gangen -
start fx med soveværelset, hvor I jo er en del.

Hun skal helst spise i løbet af i dag.

mvh Camilla

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 21-12-04 10:27

> [...]
> hun begynder at spise/drikke, vi har haft hende i 2 døgn nu, hun kommer vel
> nok når hun er sulten, men hvor lang tid kan hun undvære mad ?

En kat kan ikke undvære mad i mere end 1-2 døgn. Det skyldes, at katte
har et meget højt leverstofskifte, og derfor går det hurtigt ned ad
bakke, hvis den går fra foderet.

Væske kan missen bestemt heller ikke undvære i mere end 1 døgn. Så
bliver den dehydreret. Derfor skal I få missen til at spise og drikke
straks.

Prøv at undersøge missen og se efter, om der eventuelt kunne være noget
galt med den (blinkhinderne må ikke være fremme, øjnene og næse skal
være klare, den må ikke have diarré, orm osv.)

Jeg har selv engang fået en kat, der havde haft katteinfluenza.
Sygdommen brød ud igen, da den skiftede miljø. Han ville heller ikke
spise. Katteinfluenza betyder nemlig, at missen ikke kan lugte sin mad.
Og så gider katte ikke at spise.

Det sker ind imellem at en sygdom blusser op ved miljøskifte. Derfor:
check lige katten.

Hvis katten ikke fejler noget, men simpelt hen bare er blevet
forskrækket, så prøv at servere noget ekstra lækkert for den, f.eks.
rejer eller noget andet, der "dufter" meget. Katten *skal* begynde at
spise i dag.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar