legend align?
Fra : Freddie Rasmussen

Dato : 21-12-04 02:26

Jeg kan ikke få min legend til aligne til højre i min fieldset. Jeg benytter
xhtml 1.0 strict. Jeg har prøvet float, men den laver sjove ting. Det virker
med align, men den er ulovlig.

Hvad gør jeg?

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 21-12-04 09:04

"Freddie Rasmussen" <freddie@brnet.dk> skrev

> Jeg kan ikke få min legend til aligne til højre i min fieldset. Jeg
> benytter xhtml 1.0 strict. Jeg har prøvet float, men den laver sjove ting.
> Det virker med align, men den er ulovlig.

Virker det ikke med:

<legend style="text-align: right"></legend>

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Fra : Freddie Rasmussen

Dato : 21-12-04 14:05

"Jesper Frandsen" <mail@9am.spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> <legend style="text-align: right"></legend>

Nej, desværre...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-04 14:30

Freddie Rasmussen skrev:

> Jeg kan ikke få min legend til aligne til højre i min
> fieldset. Jeg benytter xhtml 1.0 strict. Jeg har prøvet float,
> men den laver sjove ting. Det virker med align, men den er
> ulovlig.

Ifølge artiklen herunder (fundet via Google) kan det ikke lade sig
gøre:

,--------
`--------
Fra: <http://www.style-sheets.com/html_tutorial/forms/legend.html>

Men nu skal man jo ikke tro på alt hvad der står i avisen - jeg har
før haft held med at lege med direction, og sørme om ikke også det
virker her: <http://gyros.dk/usenet/html/legend.shtml>.

Tricket er at ændre tekstretningen i fieldset og så nulstille den
for alt andet end legend.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Freddie Rasmussen

Dato : 21-12-04 15:52

[snip]

> [...]
> virker her: <http://gyros.dk/usenet/html/legend.shtml>.
>
> Tricket er at ændre tekstretningen i fieldset og så nulstille den

Det er jo bare fikst! Det virker helt perfekt.

Tak for hjælpen.

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 21-12-04 18:34

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Tricket er at ændre tekstretningen i fieldset og så nulstille den
> for alt andet end legend.

Det synes jeg er lidt morsomt at det kan lade sig gøre.

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-04 20:54

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Men nu skal man jo ikke tro på alt hvad der står i avisen - jeg har
> før haft held med at lege med direction, og sørme om ikke også det
> virker her: <http://gyros.dk/usenet/html/legend.shtml>.

Jeg undrer mig bare over, at du ikke er nødt til at skrive indholdet til
legend sådan i kildekoden: emaN, for at få det til at stå rigtigt.

I virkeligheden skriver den vel stadig bogstaverne ordene fra venstre mod
højre, men ordene i sætninger fra højre mod venstre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-04 22:02

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg undrer mig bare over, at du ikke er nødt til at skrive
> indholdet til legend sådan i kildekoden: emaN, for at få det
> til at stå rigtigt.

Det er fordi jeg ikke har pillet ved egenskaben unicode-bidi.

Tekstretningen styres af to egenskaber - direction og unicode-bidi.
For at få vendt bogstaverne om skal man sætte unicode-bidi til
bidi-override (se eksempel her:
<http://gyros.dk/usenet/html/legend_bidi.shtml>).

En del af svaret på hvorfor browserne gør sådan kan findes her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/sample.html#bidi>. Bortset fra bdo-
elementet - hvis formål netop er at angive "omvendt" tekst i
forhold til omgivelserne - så vil en direction-angivelse ikke også
ændre bogstavretningen.

Css-specifikationen har også et længere afsnit om tekstretning:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#direction>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-04 23:36

> Det er fordi jeg ikke har pillet ved egenskaben unicode-bidi.

unicode-bidi: bidi-override;

.... den havde jeg glemt. Jeg burde kende den, for den har været vist på
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/direction.asp i et år.

Shame on me.

Til gengæld er <bdo dir="rtl">tsket</bdo> ny for mig. Jeg ser ved samme
lejlighed, at Opera nu også forstår unicode-bidi (sikkert fra ver. 7.0).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-04 23:48

Erik Ginnerskov skrev:

> unicode-bidi: bidi-override;
>
> ... den havde jeg glemt. Jeg burde kende den, for den har
> [...]

LOL - det er ikke sådan når man har mange sider at vedligeholde ;)

Et par kommentarer til en ellers glimrende artikel:
- Der er en lille skrivefejl i den første css-regel (difection).
- Rækkefølgen af direction og bidi-override er underordnet.
- Opera har (som du også selv har opdaget) fået understøttelse af
direction/bidi-override.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-12-04 00:13

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> LOL - det er ikke sådan når man har mange sider at vedligeholde ;)

Det har en mani med at gribe om sig, hvis man vil være dækkende. ;)

> - Der er en lille skrivefejl i den første css-regel (difection).

En ups, som jeg har skyndt mig at rette.

> - Rækkefølgen af direction og bidi-override er underordnet.

Er noteret.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk