PDF
Fra : Dennis Munding

Dato : 20-12-04 22:31

Hej NG!

Ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men nu prøver jeg....
Hvis jeg har ramt forkert må I gerne komme med en henvisning til rette
sted...

Findes der et ganske almindeligt program såsom Word, til at lave pdf-filer??
Eller kræves der et specifikt program til det??

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/ & http://www.mundings-memorial.dk/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-12-04 22:39

Du kan f.eks. bruge OpenOffice http://da.openoffice.org/index.html

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-12-04 10:43

Hej Ivan!
"Ivan V. Klattrup" <nyhedsgruppespam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
>
> Du kan f.eks. bruge OpenOffice http://da.openoffice.org/index.html

Det vil jeg prøve. Mange tak for hjælpen!

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 20-12-04 22:40

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev

> Findes der et ganske almindeligt program såsom Word, til at lave
> pdf-filer??
> Eller kræves der et specifikt program til det??

Jeg ved ikke om Word kan, men der findes da andre programmer der kan, prøv
at kigge på listen her om der er noget du kan bruge:
http://www.download.dk/index.asp?Kat=multimedie&SubKat=pdf

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-12-04 10:46

Hej Jesper!

"Jesper Frandsen" <mail@9am.spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ved ikke om Word kan, men der findes da andre programmer der kan, prøv
> at kigge på listen her om der er noget du kan bruge:

Nej, Word kan ikke - i hvert tilfælde ikke den version jeg har....

Men det gør ikke noget, for der er jo en masse egnede programmer på den
side, du refererer til!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-12-04 22:40

Dennis Munding skrev:

>Ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men nu prøver jeg....
>Hvis jeg har ramt forkert må I gerne komme med en henvisning til rette
>sted...

Det har jo ikke noget med webdesign og html at gøre.

>Findes der et ganske almindeligt program såsom Word, til at lave pdf-filer?

Den optimale måde er at bruge Adobe Acrobat til det, men det er
en halvdyr fornøjelse.

Såfremt du ikke stiller krav om vildt avancerede funktioner, så
er http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp et godt
gratis alternativ.

(Når man laver pdffiler, så foregår som en printfunktion).

Har du yderligere spørgsmål eller ønsker evt. at høre om andre
programmer, så er news:dk.edb.grafik gruppen, hvor emnet oftest
diskuteres.
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-12-04 10:55

Hej Knud!

> Det har jo ikke noget med webdesign og html at gøre.

Nej, det har du jo ret i....
Men vidste ikke lige, hvor jeg ellers skulle poste det - men det gør jeg
nu...

> Den optimale måde er at bruge Adobe Acrobat til det, men det er
> en halvdyr fornøjelse.

Jeg har en gratis version af Adobe - Acrobat Reader 5.05 - men den kan kun
læse pdf-filer - så vidt jeg ved...?

> Såfremt du ikke stiller krav om vildt avancerede funktioner, så
> er http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp et godt
> gratis alternativ.

Det gør jeg ikke, for jeg er ikke lige frem en pc-nørd...
Det vil jeg også prøve - rart med flere muligheder....

> (Når man laver pdffiler, så foregår som en printfunktion).

Ja, det har jeg læst mig frem til, men har dog ikke helt forstået princippet
i det endnu, men det kommer nok, når jeg får lavet min første pdf-fil...

> Har du yderligere spørgsmål eller ønsker evt. at høre om andre
> programmer, så er news:dk.edb.grafik gruppen, hvor emnet oftest
> diskuteres.

Det er der nok en stor chance/risiko for at jeg har!
Men så skal jeg nok henvende mig i ovennævnte nyhedsgruppe.

Mange tak for hjælpen - igen!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-12-04 13:36

Dennis Munding skrev:

>Jeg har en gratis version af Adobe - Acrobat Reader 5.05 - men den kan kun
>læse pdf-filer - så vidt jeg ved...?

Ja, skal man lave så får man lov til at betale for den, der kan
lave pdf, men du har jo fået bud på et gratis løsninger, som til
alm. brug er lige så gode.

Det er kun, hvis man har brug for at levere noget til trykkeri
f.eks. at du vil opnå nogen fordele med Acrobat frem for nogle af
de andre programmer.
--
Knud

Fra : Henny

Dato : 20-12-04 22:44

> [...]
>
> Ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men nu prøver jeg....
> Hvis jeg har ramt forkert må I gerne komme med en henvisning til rette

Jeg tror ikke, det er den rigtige gruppe, omvendt kan jeg heller ikke
henvise til en bedre..

> Findes der et ganske almindeligt program såsom Word, til at lave
> pdf-filer??
> Eller kræves der et specifikt program til det??

Af gode og billige (gratis) løsninger vil jeg nævne to:

pdf995 installeres som en printerdriver, når du er færdig med dit
Word-dokument, vælger du pdf995 på din liste over printere og "udskriver"
til den.

Open Office. Tekstbehandlingsprogrammet kan gemme som *.pdf.

Adobe har selvfølgelig også selv et - dyrt - program, der skriver pdf filer.

Mvh.

Henny

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-12-04 11:04

Hej Henny!
"Henny" <henny@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke, det er den rigtige gruppe, omvendt kan jeg heller ikke
> henvise til en bedre..

Det gør ikke noget - jeg har allerede fået en henvisning til rette sted...

> [...]
>
> pdf995 installeres som en printerdriver, når du er færdig med dit
> Word-dokument, vælger du pdf995 på din liste over printere og "udskriver"

Det har jeg på en CD-Rom fra "Komputer for alle", men jeg var ikke klar
over, at det var til at lave pdf-filer med...?
Det gør det jo (forhåbentlig) meget nemmere for mig...

> Open Office. Tekstbehandlingsprogrammet kan gemme som *.pdf.

Ja, det er blevet omtalt i et af de andre indlæg. Men jeg er ikke helt
sikker på, om det kan fungere i Win98...??
De fleste programmer er jo efterhånden tilpasset til XP!
Har haft XP installeret, men min pc'er har desværre ikke en ret stor
harddisk (6GB - total) og heller ikke for meget RAM (56MB), så den gik
"kold" efter et par dage med XP.....
Ved ikke, om det skyldtes XP, men det hjalp i hvert fald, at jeg fjernede
det!

> Adobe har selvfølgelig også selv et - dyrt - program, der skriver pdf
filer.

Det vil så blive min sidste udvej, da jeg ikke har et "penge-træ" i
baghaven....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-12-04 13:38

Dennis Munding skrev:

>Ja, det er blevet omtalt i et af de andre indlæg. Men jeg er ikke helt
>sikker på, om det kan fungere i Win98...??

Det kan den sagtens, men har du nogen kontorprogrammer i forvejen
og er tilfreds med dem, så er der ingen grund til at hente flere
hundrede megabytes for at få pdfmuligheden.

Det er ihvertfald alt for lidt ram.
--
Knud