Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanner til 6x6 hvad...
Fra : BjarneK

Dato : 20-12-04 15:29

skal man anskaffe sig?
Jeg har kig på både Minolta Multiscan, Nikon 9000
Men en mulighed kunne jo også være en Imacon Flextight med et par år på
bagen.
Det skal være muligt lave at batch scanning
Er der nogen der har rigtige erfaringer med de nævnte + batch scanning?

m.v.h.
Bjarne

Fra : CS

Dato : 20-12-04 16:04

Må jeg anbefale at du kigger seriøst på en Epson Perfection 4870 Photo.

Den scanner i 16 bit op til 4800 dpi - fænomenal kvalitet - Dmax 3.2

Og vel og mærke til en brøkdel af hvad du kan forvente at skulle betale for
en Imacon

CS

Fra : BjarneK

Dato : 20-12-04 17:53

Hej

Jeg har ikke helt styr på de forskellige parametre til scannere, men
mener dog at Dmax er et af det meget vigtige, herefter farvedybde og
opløsning?
Så vidt jeg kan se har en Imacon selv med nogle år på bagen betydelig
bedre spec's undtagen i opløsning.
Men et er de teoretiske spec's noget andet er det "virkelige" liv. Er
forskellen i praksis det samme som spec's angiver.
Mit primære brug vil blive 6x6 dias både S/H og farve.

Bjarne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-12-04 18:29

BjarneK wrote:

> Mit primære brug vil blive 6x6 dias både S/H og farve.

Hvis du skal scanne farvedias, så skal scanneren helst ha' et D-max
på 4.0 eller derover, ved lavere D-max taber du noget tegning i de
mørke områder, skyggeområderne blokker helt sort.

Hvis du derimod kun skal scanne S/H- og farvenegativer, så kan du
sagtens nøjes med et D-max på 3.0 til 3.4

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BjarneK

Dato : 20-12-04 19:29

Det er næsten kun dias, primært farve, men også lidt S/H, og så lidt S/H
negativer.

Hvad med højlysene blokker de ikke også ud eller er det mest/kun
skyggerne der bliver påvirket af et lavt Dmax?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-12-04 19:44

BjarneK wrote:

> Hvad med højlysene blokker de ikke også ud eller er det mest/kun
> skyggerne der bliver påvirket af et lavt Dmax?

Højlyset har density 0.0 og i et velbelyst dias har de helt sorte
område density 4.3, men der sjældent tegning i områder med density
mørkere end 4.0, så et range op til 4.0 er i princippet nok, og hvis
man ikke er alt for krævende, så er et D-max på 3.8 også nok...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : AS

Dato : 20-12-04 19:43

"CS" <kamisu@hotmail.com> wrote in message
> Må jeg anbefale at du kigger seriøst på en Epson Perfection 4870 Photo.
>
> Den scanner i 16 bit op til 4800 dpi - fænomenal kvalitet - Dmax 3.2

Her er noget til sammenligning:

http://www.heise.de/ct/ftp/testbilder/scanner_0412/

Fra : Leif Elsborg

Dato : 20-12-04 20:16

Men en mulighed kunne jo også være en Imacon Flextight med et par år på
bagen.

snip

Jeg har set et par til salg på efterfølgende link, ikke specielt billige,
men der kan jo være der er plads til en forhandling

http://www.pressefotografforbundet.dk/koeb_og_salg/computergrej.php

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk

Fra : CS