Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rengøring af linser
Fra : A:H

Dato : 20-12-04 15:09

Jeg vil gerne spørge om hvad i andre med forskellige objektiver bruger til
at gøre linser og filtre rene med?
Jeg har en linse pen , en brille klud og nogle engang hama klude.
og har i nogle fif til pleje samt rengøring af linserne og kamera .
Kamera er et d70 Nikon
linser og kamera kan ses her.
http://www.bonnet-it.dk/annsholm/kamera_.htm

Med venlig hilsen
Annette Holm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-04 15:32

A:H wrote:
> Jeg vil gerne spørge om hvad i andre med forskellige objektiver bruger til
> at gøre linser og filtre rene med?

linserne gør jeg typisk rene ved at børste støv væk, og pudse dem
efterfølgende med fnugfrie 'pecpads' af samme type som jeg bruger
til min sensor.. af og til med en dråbe eclipse-væske på.

Dog mener jeg at have hørt at eclipse er farligt hvis objektivet har
coatede elementer.. men jeg har ikke oplevet nogle problemer med det.

Filtre får en lidt 'hårdere' behandling, jeg vasker dem simpelthen
i vand og opvaskemiddel.. jeg ved ikke om det er en dårlig metode,
men det er den eneste jeg har fundet der fjerner fedtfingre effiktivt.

Generelt har jeg UV-filtre på alle mine objektiver, så det er meget
sjældent at jeg har behov for at rense frontlinsen på objektivet.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Langgaard

Dato : 20-12-04 18:54

"A:H" <ah@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har en linse pen , en brille klud og nogle engang hama klude.
> og har i nogle fif til pleje samt rengøring af linserne og kamera .

Hej

At pudse frontlinserne en ikke godt, hvis man ser overfladen i kraftig
forstørrelse, kan man efter flere "pudsninger" se en masse små fine ridser i
den forholdsvis bløde coatning der ligger yderst på glasset, disse ridser
nedsætter skarphed og kontrast meget mere end en hel del støv gør, så undgå
at pudse hvis det er muligt.
Men skal det gøres, er det vigtigt at det gøres rigtigt. Alt støv og
"sandkorn" fjernes med en meget blød børste, vend nu endelig optikken med
linsefladen nedad så snavset kommer væk og ikke bare flyttes rundt. Derefter
kan du tage et gammelt udtjent viskestykke, rent selvfølgelig, og puds så
med det, hvis der er fingre på glasset, så ånd på det og puds så i det
destillerede vand du derved får helt gratis. Diverse kemier til briller og
andet kan jeg ikke anbefale.
Jeg har nogle optik der er 30 år gamle, de er aldrig blevet pudset, mest
fordi der ALTID har siddet UV-filter på.
For en del år siden var der en lille pige på ca 5-6 år der ikke lige så hvor
hun holdt sin softice, og jeg var heller ikke opmærksom på hvor det ene af
mine kameraer var, men pludselig var isen "skoddet" i min optik, (alt kan
ske til et karneval).

Så husk filter!

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : ab©

Dato : 21-12-04 20:23

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Så husk filter!

Iflg. "NRE" er filtre vejen til dårlige fotos - husk han ved, hvad han
snakker om (ellers se div. indlæg med masser af links).

ab (der aldrig har kunnet konstatere nogen forskel mellem fotos optaget med
dyre UV-filtre, billige UV-filtre og fotos uden UV-filter).