Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digi-kamera kan anbefales?
Fra : René Beyer

Dato : 20-12-04 15:02

Hej

I et lille ejendomsmæglerfirma skal vi bruge 2-3 digitalkameraer til brug
for fotografering af boligerne, når de skal sælges. Kameraerne skal ikke
kunne en masse fancy ting men være lette at betjene for mæglerne, som i bund
og grund ikke går op i "fotokunst".

Umiddelbart har jeg selv tænkt på et lille, handy kamera som fx Canon Ixus
500, men det har dog nogle mangler, som gør det til et dårligt valg. To krav
er vi nemlig nødt til at skulle stille:

1. Der skal være vidvinkel/mulighed for at sætte objektiv med vidvinkel på.
2. Der skal kunne sættes en ekstra flash på.

Ovenstående funktioner er nødvendige, fordi der ofte fotograferes i små rum
og/eller mørke rum.

Findes der noget, som opfylder kravene uden at være stort, dyrt og for
besværligt at bruge?

På forhånd tak for din anbefaling

mvh René

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-12-04 15:21

René Beyer wrote:

> ...cut... for mæglerne, som i bund og grund ikke går op i
> "fotokunst".

Tja... og denne gruppe er hovedsagligt befolket af folk, som går
højt op i det med fotokunst...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-12-04 15:33

René Beyer wrote:
> [...]
> 1. Der skal være vidvinkel/mulighed for at sætte objektiv med vidvinkel på.
> 2. Der skal kunne sættes en ekstra flash på.

Et Canon G3/G5/G6 fx.

Jeg skal ikke kunne sige om det er besværligt, da jeg aldrig har
brugt et sådant i længere tid af gangen :)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-12-04 17:23

"René Beyer" <rene@tubavej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for fotografering af boligerne, når de skal sælges. Kameraerne skal ikke
> kunne en masse fancy ting men være lette at betjene for mæglerne, som i

De fleste compact cameraer har ikke den 28 mm vidvinkel som i har brug for
til det job. Imidlertid er der er et lidt større der har det nemlig et Canon
S70 som et et rigtig godt kamera der godt nok kan en masse men som jo også
ligesom alle andre har automatik.Hvis det skal være billigt er der Ricoh som
ganske vist er dyrt i Danmark men de kan fåes meget billigt i Tyskland.
Spørg igen hvis du vil have en adresse.
Hvis du skal have noget der er rigtigt godt at betjene skulle du måske tænke
på at gå lidt højere op i pris til et Minolta A 200 der har en direkte
mekanisk zoom, det er noget nemmere at bruge end zoomknapper.
Prøv at læse en test af Canon S70 på www.dpreview.com og find den billigste
pris på www.edbpriser.dk

Mvh, Steen Jakobsen.

Fra : HKJ

Dato : 20-12-04 17:31

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote in message

> [...]
Canon
> S70 som et et rigtig godt kamera der godt nok kan en masse men som jo også

En endnu bedre vidvinkel fås på Nikons Coolpix 8400 og der findes og en 0.75
gange adapter til den. Den understøtter også extern flash, men prisen er nok
i den høje ende for kameraet.

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&catId=76
&prodId=942

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 20-12-04 23:32

On Mon, 20 Dec 2004 15:02:19 +0100, "René Beyer" <rene@tubavej.dk>
wrote:

> [...]
>og/eller mørke rum.

>Findes der noget, som opfylder kravene uden at være stort, dyrt og for

Mange ejendomsmæglere bruger Nikon Coolpix 5400 - evt. købt sammen med
fiskeøjeobjektiv, specialstativ og IPIX-software til 360 grader
panoramafotos.
Coolpix5400 er kompakt (108x73x69 mm), dog ikke ultrakompakt som Ixus
500 (87x57x28 mm) og koster 700-1.000 kr. mere, men jeg vil mene, at
du får et kamera, der til fulde opfylder dine andre krav.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-12-04 02:21

> [...]
> og/eller mørke rum.
>
> Findes der noget, som opfylder kravene uden at være stort, dyrt og for

Jeg vil anbefale Nikon coolpix 4500 med en vidvinkelforsats.
Kameraet kan monteres med en bøjle og ekstra flash.
Kameraet kan købes for under 2900 kr i dag.
vidvinkeloptikken er 0,63 og hedder WC-E63
www.nomatica.dk har vidvinklen til ca.1100 kr. ellers koster det omtrent 1700 til 2000 afhængig af butik.

Kameraet fungerer fint som point and shoot på program, og er da enkelt at betjene.
Flashbøjlen koster så vidt jeg husker ca. 700 kr og billigste flash, der fungerer med kameraet, omtrent 1600 kr.

Kameraet og dets forgænger Coolpix 995 er faktisk meget brugt af ejendomsmæglere på grund af vidvinkelforsatsen og muligheden for ekstra flash.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-12-04 08:34

René Beyer skrev:
> 1. Der skal være vidvinkel/mulighed for at sætte objektiv med
> vidvinkel på. 2. Der skal kunne sættes en ekstra flash på.

Fuji F500 og 510 har begge korteste brændvidde
28mm. Der kan derudover sættes en vidvinkelforsats
på X0,79 på.
Man kan ikke sætte en ekstra blitz på medmindre
man kan leve med at den udløses via en slavesensor.

Peter Schrøder

Fra : René Beyer

Dato : 21-12-04 10:48

Tusinde tak for alle jeres bidrag. Der er mange interessannte bud, som jeg
nu vil undersøge nærmere.

Glædelig jul fra

René