MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP og SATA
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 20-12-04 13:50

Hejsa

Hvis man har en computer med en SATA-disk i, kan man så installere
Windows XP Pro? Eller kan Windows ikke se harddisken?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Steen Gellett

Dato : 20-12-04 14:02

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Hvis man har en computer med en SATA-disk i, kan man så installere
> Windows XP Pro? Eller kan Windows ikke se harddisken?

Det kan WinXP Pro godt , men du skal lige trykke F6 i starten at
installationen ( den kommer med en linie forneden og spørger ) ....der skal
du trykke F6 ,men husk at installationen IKKE fortæller at du har trykket.
Det kommer senere når den IKKE kan finde din disk, så beder den dig om at
sætte en diskette i a-drev med tredje-parts drivere til din disk........

Disse drivere skal du kopiere ud fra din motherboard cd-rom til en diskette
!!

Lidt bøvlet, men det virker

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 20-12-04 17:14

"Steen Gellett" <HejMedDig@NoSpam.Net> wrote in message

> [...]
> disk........
>
> Disse drivere skal du kopiere ud fra din motherboard cd-rom til en

Jup - det gik også op for mig ret hurtigt efter, at jeg havde sendt
spørgsmålet afsted...

Men når man nu er en indædt modstander af floppy'er (1), er der så ikke en
smart måde, hvorpå man kan få lavet 6 boot-disketter om til en
boot-cdrom/boot-usbstick? Jeg har forsøgt mig lidt med noget Google mv., men
jeg har ikke fundet ud af noget, og jeg vil bare så inderlig gerne have
et-eller-andet, der kan redde min r*v fra flere Windows-installationer via
boot-disketter.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 20-12-04 21:56

"news.inet.tele.dk" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in message
> [...]
> have et-eller-andet, der kan redde min r*v fra flere
> Windows-installationer via boot-disketter.

Med en nyere version af Windows XP er min erfaring at driverene er på disken
(med de boards jeg har brugt).

Hvis ikke du vil bruge floppy, kan du slipstreame dine drivere på en WinXP
CD:
http://unattended.msfn.org/

--

Stig Meyer Jensen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-12-04 01:32

> [...]
> disken (med de boards jeg har brugt).
>
> Hvis ikke du vil bruge floppy, kan du slipstreame dine drivere på en WinXP

Nu har jeg vist prøvet ALT - 12 timers (næsten) uafbrudt Windows
installation... og jeg er ikke kommet længere ;(

Jeg har prøvet at sætte cd'en i og lade være med at installere sata-drivere.

Jeg har prøvet at sætte cd'en i og trykke F6 og fodret maskinen med en
driver-floppy.

Jeg har prøvet at downloade den seneste driver fra motherboardets hjemmeside
og så gjort som ovenfor.

Jeg har prøvet med en XP + SP1 cd - med og uden driver på floppy.

Jeg har prøvet at slipstreame SP2 og har forsøgt installation med og uden
floppy.

Jeg har prøvet at lave en boot-cd og at installere fra harddisk (ja, det ER
lykkedes for mig at skrive noget på harddisken - bare ikke i forbindelse med
en installationsprocess).

Jeg har endnu ikke prøvet at installere min slipstreamede XP + SP2 fra
harddisken, men det er den ved i skrivende stund.

Er det mig, der er pløk-åndssvag, eller hvad hulen sker der her? Det kan da
ikke passe, at jeg ikke kan komme til at installere Windows XP Pro DK på en
maskine bestående af et Asus A8V Deluxe bundkort og en Seagate Barracuda 120
GB SATA disk...

Hjææælp mig før jeg bliver nødt til at fælde et træ med panden.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-12-04 01:42

> Jeg har endnu ikke prøvet at installere min slipstreamede XP + SP2 fra
> harddisken, men det er den ved i skrivende stund.

Update: Nu har jeg prøvet det også, men det virkede heller ikke. Da jeg
prøvede den metode med min ikke-slipstreamede cd, gik der koks i kopieringen
af installationsfiler til harddisken (der var en fil, den ikke kunne
kopiere).

Denne gang kom den fint igennem kopieringsfasen og sagde, at nu skulle jeg
fjerne eventuelle floppy'er og så genstarte maskinen, så selve
installationen kunne begynde. Det gjorde jeg så, men når maskinen når til
det punkt, hvor den skal boote fra harddisken (altså der hvor al
BIOS-halløjet er overstået), så sker der ikke mere. Der er kun en cursor
oppe i venstre hjørne, der blinker.

Jeg er totalt blank!

Skal jeg virkelig ud og investere i en ATA-disk for at få Windows
installeret?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Anders Lund

Dato : 21-12-04 07:06

Thomas Lindgaard wrote:

> Jeg er totalt blank!

BIOS opdatering?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-12-04 23:51

On Tue, 21 Dec 2004 07:05:58 +0100, Anders Lund wrote:

> BIOS opdatering?

Hejsa

Så er det lykkedes mig at installere noget Windows - det var en
graverende fejl 40, der var skyld i miseren.

Der er to hold sata-stik på bundkortet, og hvis man vælger det rigtige
sæt samt laver de rigtige instillinger i BIOS, så kører det... men jeg
har stadig svært ved at se logikken i at skulle bruge de sata-stik, der
er mærket "raid", når jeg ikke vil bruge raid...

Tak for hjælpen.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 21-12-04 12:59

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> Skal jeg virkelig ud og investere i en ATA-disk for at få Windows
> installeret?

Hvilken controller er det?

Den controller, Intel, jeg har rodet med kunne selv finde ud af at
emulere almindelig PATA. Så jeg kunne installere (linux, men det er jo
lige meget), langsomt og med en masse interrupt-fejlmeddelelser, uden
nogen speciel driver.

Måske du skulle prøve at opdatere firmwaren på dit motherboard som
Anders skriver.

Christoffer Olsen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-12-04 23:25

Du kan lave en slipstream version med driveren og mens du er igang
SP2.
Det har vært postet mange gange i den senere tid hvordan du gør det.

On Mon, 20 Dec 2004 17:13:49 +0100, "news.inet.tele.dk"