Skærme
Fijala 3554
ViewSonic VP201b - Grimme farver!?!
Fra : Anders Lund

Dato : 19-12-04 18:48

Hej

Jeg har lige fået leveret den ViewSonic VP201b, som jeg har gået og
glædet mig til. Men nu er den kommet og jeg synes at dens gengivelse af
farver er totalt ringe! Eller er det det "trådnet" jeg har læst om, som
gør at det ser grimt ud? Den anden fladskærm jeg har (Acer AL1721) giver
et meget pænere billed.

Er der en indstilling jeg har overset eller er der noget i vejen med
skærmen? Hvis det er normalt, så tror jeg at jeg skal have en anden.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 19-12-04 21:18

Anders Lund wrote:

> Er der en indstilling jeg har overset eller er der noget i vejen med
> skærmen? Hvis det er normalt, så tror jeg at jeg skal have en anden.

Jeg har nu haft lidt tid til at spise aftensmad og kigget på det igen.
Noget af problemet er forsvundet efter at jeg har skruet lidt om på lys
og kontrast sammen med at have valgt en anden farve-varme (er eller hvad
det nu hedder). Gitteret er så godt som helt forsvundet og de "grimme
farver" er blevet bedere - det er dog ikke helt lige så godt som jeg
havde regnet med. Måske er det sidste bare et spørgsmål om tilvending?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Zulu

Dato : 19-12-04 22:14

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er blevet bedere - det er dog ikke helt lige så godt som jeg havde regnet
> med. Måske er det sidste bare et spørgsmål om tilvending?

Hvad mener du med "grimme farver"?

Kører du med VGA eller DVI?

Hvilken opløsning?

Zulu

Fra : Anders Lund

Dato : 19-12-04 22:39

Zulu wrote:
> Hvad mener du med "grimme farver"?

Som om at skærmen ikke helt kunne ramme fx nogle hudfarver samt en blå
himmel. Så kunne jeg se en masse andre farver blandet ind i (altså
stadig primært blåt, men med nogle forkertfarvet pixels). Dette
kombineret med at man kunne se "gitteret" gjorde det - ja grimt. Jeg
fandt fik dog skruet en del ned for lyset, hvilket hjalp en del, men
ikke har løst det 100%. Dog nok til at jeg kan "holde det ud".

> Kører du med VGA eller DVI?

DVI - har også prøvet med "VGA".

> Hvilken opløsning?

Max - 1600 * 1200

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Zulu

Dato : 19-12-04 23:08

> [...]
> del ned for lyset, hvilket hjalp en del, men ikke har løst det 100%. Dog

Det lyder underligt.

Jeg har ikke selv en skærm magen til din, men en LG 20" med det lidt ældre
25 ms S-IPS-panel og jeg har aldrig oplevet det du beskriver.

Men det kunne da være interessant at høre fra nogle af dem herinde, der har
en skærm mangen til din, om de har haft samme problemmer, og evt. har en
fidus til at løse det.

Zulu

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 20-12-04 00:58

> Men nu er den kommet og jeg synes at dens gengivelse af
> farver er totalt ringe! Eller er det det "trådnet" jeg har læst om, som
> gør at det ser grimt ud?

Jeg synes nu at farverne er pæne nok på min (jeg har kun bærbarskærme
at sammenligne med), men trådnettet kan godt ses. Dog finder jeg det ikke
mere generende end de 2 streger på Triniton-skærme (= bemærker det ikke
til daglig).

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Anders Lund

Dato : 20-12-04 07:31

Lene Skov Mikkelsen wrote:

> Jeg synes nu at farverne er pæne nok på min (jeg har kun bærbarskærme

Det er er også blevet hos mig, efter jeg fik skruet ned for lyset. En
alarmklokke burde nok også have ringet i mit hoved, da man tydelig kunne
se billed-komprimeringen i film. Du kan prøve at skrue helt op for lyset
og så prøve at kigge på nogle billeder i høj opløsning, for der burde du
nok kunne se problemet.

> at sammenligne med), men trådnettet kan godt ses. Dog finder jeg det ikke
> mere generende end de 2 streger på Triniton-skærme (= bemærker det ikke
> til daglig).

Som sagt er det også næsten helt forsvundet - og som du også skriver, er
det noget som man nok lære at glemme at se. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-12-04 21:49

Anders Lund skrev:

> [...]
> glædet mig til. Men nu er den kommet og jeg synes at dens gengivelse af
> farver er totalt ringe! Eller er det det "trådnet" jeg har læst om, som

Jeg har en VP201s og har ikke oplevet det du beskriver, men det er
nok heller ikke helt det samme panel, vi sidder med. Jeg sidder med
det gamle 25 ms-panel, hvor du nok sidder med det på 16 ms?

Hvad trådnettet angår, så har min en anelse screendoor-effekt de
første 10-20 sekunder efter den er tændt. Lige så snart den bliver
varm, er det ikke synligt længere.

Mht. farverne, så er min alt for rød med fabriksindstillingen.
En gråtone, som burde fremstå neutral på skærmen, har et tydeligt
rødt skær, men det kan min Monitor Spyder heldigvis rette op på.
Når den først er kalibreret, er jeg fuldt ud tilfreds med farve-
gengivelsen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Lund

Dato : 20-12-04 23:25

Thomas G. Madsen wrote:
> Jeg har en VP201s og har ikke oplevet det du beskriver, men det er

Hvad hvis du skruer helt op for lyset?

> nok heller ikke helt det samme panel, vi sidder med. Jeg sidder med
> det gamle 25 ms-panel, hvor du nok sidder med det på 16 ms?

Det korrekt - 16 ms.

> Hvad trådnettet angår, så har min en anelse screendoor-effekt de
> første 10-20 sekunder efter den er tændt. Lige så snart den bliver
> varm, er det ikke synligt længere.

Jeg må så også indrømme at der ikke rigtigt er noget at komme efter nu.
Jeg må prøve at holde øje næste gang skærmen bliver tændt.

> [...]
> rødt skær, men det kan min Monitor Spyder heldigvis rette op på.
> Når den først er kalibreret, er jeg fuldt ud tilfreds med farve-

Der er også kun tale om nogle enkelte farver - fx min morfars
gammel-sol-brune hud kan vise det tydeligt. Jeg har dog også rykket
skærmen lidt længere væk, hvilket gør at jeg ikke kan se de helt små
detaljer. :)

Jeg har desuden opdaget 3 pixelfejl (allways on), men da skærmen køre i
denne super opløsning, er de pixels så små at det ikke er noget man ser
uden at man kigger efter dem. Der er måske flere jeg ikke har set. :)

Så er der bare at få båret min gamle 19" Nokia skærm i storskrald, da
den gik helt død en uger efter jeg lavede bestillingen på denne skærm.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 21-12-04 06:55

Anders Lund wrote:

> Så er der bare at få båret min gamle 19" Nokia skærm i storskrald, da
> den gik helt død en uger efter jeg lavede bestillingen på denne skærm.

Og nu ser det ud til at min nye skærm har lavet det samme stunt! Tændte
computeren og skærmen her til morgen - alt normalt. Jeg lavede de par
småting jeg plejer at lave om morgen imens computeren starter. Da jeg så
skal til at logge ind, er skærmen helt sort - dioden lyser orange, som
om skærmen ikke får noget signal. Trykker på input-select knappen,
stadig det samme. Underligt, jeg genstarter computeren, stadig intet
liv. Prøver at gå over til det almindelige analog kabel i stedet for
DVI... stadig det samme. Så skifter jeg skærmen til den jeg har lånt og
vupti, billed og liv og glade dage.

Jeg skal lige have testet skærmen på en anden computer, inden jeg kalder
den 100% død... så kan jeg måske også komme til at se billedet på en en
anden skærm, hvis jeg får den byttet.

Ikke lige hvad jeg havde brug for, når man føler sig en smule vinter-træt.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 21-12-04 07:36

Anders Lund wrote:

> Jeg skal lige have testet skærmen på en anden computer, inden jeg kalder
> den 100% død... så kan jeg måske også komme til at se billedet på en en
> anden skærm, hvis jeg får den byttet.

Nu fik jeg billed på lortet, men nu har den en irreterende summe-lyd,
når jeg har skruet ned for lyset. Nu må jeg se om det er fordi jeg køre
med den almindelige analog forbindelse - at jeg måske er heldig at det
kun er der lyden opstår.

Har lige sammenlignet billedet med en anden fladskærm igen - og jeg
synes slet ikke at billedet på min ViewSonic er i nærheden af den anden
skærm.

Jeg tror jeg sender skærmen tilbage... der har kun været 1 positive ting
ved denne skærm: størrelsen ... resten er jeg skuffet over.

> Ikke lige hvad jeg havde brug for, når man føler sig en smule vinter-træt.

Vinter depression, here I come! :(

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-12-04 16:05

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Mht. farverne, så er min alt for rød med fabriksindstillingen.
> En gråtone, som burde fremstå neutral på skærmen, har et tydeligt
> rødt skær, men det kan min Monitor Spyder heldigvis rette op på.

Er det evt en jeg kunne låne/leje for at teste min VP201b?

At bruge 1500-3000Kr på en Spyder er lidt rigeligt, når jeg ikke
sidder med billedbehandling til daglig :-/

Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-12-04 19:22

Anders Lund skrev:

> Hvad hvis du skruer helt op for lyset?

Jeg synes ikke rigtig det ændrer noget bortset fra, at billedet
er ubehageligt at se på.

> [...]
> gammel-sol-brune hud kan vise det tydeligt. Jeg har dog også
> rykket skærmen lidt længere væk, hvilket gør at jeg ikke kan

Da jeg skiftede fra en CRT til en TFT, oplevede jeg også, at
farverne virker for mættede sammenlignet med CRT'en.
Det kom også ned på et mere naturligt niveau, da den var blevet
kalibreret (og profileret) med Spyderen.

> Jeg har desuden opdaget 3 pixelfejl (allways on), men da
> skærmen køre i denne super opløsning, er de pixels så små at
> det ikke er noget man ser uden at man kigger efter dem. Der er
> måske flere jeg ikke har set. :)

Forleden opdagede jeg også tre pletter på skærmen, men jeg kan
ikke rigtig finde ud af, om det er pixelfejl eller hvad det er.
De ses kun på en helt sort baggrund og det ser nærmest ud som
små mikroskopiske huller, som man kan se lys igennem. Det er
dog ikke noget jeg ser til daglig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-12-04 19:22

Anders Lund skrev:

> Har lige sammenlignet billedet med en anden fladskærm igen -
> og jeg synes slet ikke at billedet på min ViewSonic er i
> nærheden af den anden skærm.

Så kunne man godt få den tanke, at der er noget galt med den.

> Jeg tror jeg sender skærmen tilbage... der har kun været 1
> positive ting ved denne skærm: størrelsen ... resten er jeg
> skuffet over.

Hvis størrelsen var det eneste positive ved min, så ville jeg
heller ikke eje den.

> Vinter depression, here I come! :(

Neejjj, op med humøret igen Anders. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Lund

Dato : 21-12-04 21:01

Nu har jeg fået søvn, mad og har ikke lige været en tur i byen med alt
for meget at drikke .. så nu har jeg lavet et lidt mere "professinoel"
sammenligning i forbindelse med at min nye skærm gik kold...

Thomas G. Madsen wrote:

> Så kunne man godt få den tanke, at der er noget galt med den.

I forbindelse med fejlsøgningen på skærmen, testede jeg en anden
fladskærm på min computer. Det viste sig at billederne også blev grimme
på min computer, med den anden skærm. Det viser sig så at Irfanview gør
billederne grimme - eller også er det MS billedfremviser som gør dem
pæne (udglattet). Det er i hvert fald ikke et problem nu.

Det var måske problemet hele tiden - alt for skarpe billeder?

Well, skærmen skal til rep alligevel, for DVI stikket har det ikke godt.
Fik billed på DVI udgangen i ca. 3 sekunder, så jeg så lidt af BIOS
opstarten. Der er intet problem med låne skærmen. Og så selvfølgelig den
summe-lyd der er kommet.

> Neejjj, op med humøret igen Anders. :)

Det er også på vej op igen. Tror bare at der var lidt for mange ting som
gik i ged for mig på én gang.

Jeg plejer heller ikke at skrive så grimt som jeg gjore i mit forrige
indlæg. Undskyld. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-12-04 19:22

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Er det evt en jeg kunne låne/leje for at teste min VP201b?

Hmm, jeg må indrømme at jeg ikke er vild med at sende den afsted
til en eller anden afkrog af landet og så måske risikere, at jeg
aldrig ser den igen. Det er meget vigtigt instrument, som jeg har
svært ved at undvære.

Tag det ikke personligt, Kai. Jeg ville være skeptisk ved at gøre
det uanset hvem der spurgte.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-12-04 20:30

> [...]
> til en eller anden afkrog af landet og så måske risikere, at jeg
> aldrig ser den igen. Det er meget vigtigt instrument, som jeg har

Fuldt forståeligt.

> Tag det ikke personligt, Kai. Jeg ville være skeptisk ved at gøre
> det uanset hvem der spurgte.

Nu havde jeg ikke forventet at du skulle sende den til den anden ende
af landet - højst at vi mødtes hos en af os. Men nu ved jeg jo heller
ikke hvor du bor (jeg bor selv i Storkøbenhavn).

Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-12-04 21:21

Anders Lund skrev:

> Det viser sig så at Irfanview gør billederne grimme - eller
> også er det MS billedfremviser som gør dem pæne (udglattet).
> Det er i hvert fald ikke et problem nu.

Nå ok.

> Det var måske problemet hele tiden - alt for skarpe billeder?

Jeg havde svært ved at vænne mig til skarpheden og kontrasten
i starten i hvert tilfælde. Der trådte detaljer frem i mine
billeder, som jeg aldrig havde set før på den gamle CRT.

> [...]
> så lidt af BIOS opstarten. Der er intet problem med låne
> skærmen. Og så selvfølgelig den summe-lyd der er kommet.

De har altså åbenbart stadig et problem med den DVI-indgang.
Jeg har opdaget at min også er meget sart hvad det angår, for
når Mac'en er koblet til skærmen via DVI, hopper biledet og
det er til at få spat af. Underligt nok så hopper billedet ikke,
når skærmen er koblet til Matrox-kortet i PC'en, så det tyder
på, at den er meget sart hvad DVI angår.

> Det er også på vej op igen. Tror bare at der var lidt for
> mange ting som gik i ged for mig på én gang.

Kender godt fornemmelsen.

> Jeg plejer heller ikke at skrive så grimt som jeg gjore i mit
> forrige indlæg. Undskyld. :)

Alt forladt. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-12-04 21:21

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Nu havde jeg ikke forventet at du skulle sende den til den
> anden ende af landet - højst at vi mødtes hos en af os.

Nå på den måde. Det ville jeg også være mere tryg ved.

> Men nu ved jeg jo heller ikke hvor du bor (jeg bor selv i
> Storkøbenhavn).

Og jeg bor inde midt i det mørke Jylland, så det bliver nu
nok for besværligt.

--
Hilsen
Madsen