MS Windows
briani 27239
Kan image af en computer bruges på en and~
Fra : NikonPro.dk

Dato : 19-12-04 17:53

Min 4 år gamle bærbare computer Dell Latitude er slidt op og står foran
udskiftning.

Jeg har imagefiler (fra Drive Image 7.0) på ekstern HD af alle partitioner
incl. systemdrev hvor WIN XP PRO DK SP 2 og alle programmer ligger.

Kan jeg umiddelbart bruge og indlæse disse imagefiler på en bærbar af andet
fabrikat, så jeg slipper for at skulle installere alt igen (godt 11 gb
styresystem incl. diverse programmer)? De øvrige partitioners image med
diverse dokumenter og foto ca. 60 gb, skulle der formodentlig ikke være
problemer med at genindlæse på ny computer,.......... eller tager jeg fejl
her?

Gode råd håber jeg at få

Bjarne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-12-04 18:21

NikonPro.dk" <mail"fjern-dette wrote:
> Kan jeg umiddelbart bruge og indlæse disse imagefiler på en bærbar af
> andet fabrikat, så jeg slipper for at skulle installere alt igen
> (godt 11 gb styresystem incl. diverse programmer)?

Du vil få nogle problemer, hvis hardwaren er forskellig.

Måske kan det løses ved at installere windowa bagefter og vælge "Reparer" i
stedet for at installere ?

> De øvrige
> partitioners image med diverse dokumenter og foto ca. 60 gb, skulle
> der formodentlig ikke være problemer med at genindlæse på ny
> computer,.......... eller tager jeg fejl her?

Det skulle ikke give problemer - det er jo "bare" data - så den del er nem
nok.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-12-04 18:22

NikonPro.dk wrote:

> Kan jeg umiddelbart bruge og indlæse disse imagefiler på en bærbar af andet
> fabrikat, så jeg slipper for at skulle installere alt igen (godt 11 gb
> styresystem incl. diverse programmer)?

Du vil ganske givet få et problem med diverse drivere. Du kan muligvis
klare det ved at boote på installations-cd'en og vælge at reparere.

> De øvrige partitioners image med
> diverse dokumenter og foto ca. 60 gb, skulle der formodentlig ikke være
> problemer med at genindlæse på ny computer

Korrekt, men eventuelle programmer kan få problemer, hvis
drev-bogstaverne ikke er ens. Og ligeså hvis det ikke lykkes at få selve
windows-drevet til at virke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : John T.

Dato : 19-12-04 18:37

"NikonPro.dk" <mail"fjern-dette"@NikonPro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemer med at genindlæse på ny computer,.......... eller tager jeg fejl

Hej Bjarne
Et image af disken med Power Quest Image, er en tro kopi af den originale
disk.
Først installerer du XP, dernæst installerer PQI (Du er altså nød til at ha
et styresystem
samt programmet Power Quest Image installeret på den nye først.
Så sætter du den disk hvor du har image-filen som D:
Så booter du op (Cd boot) med PQI skiven og ber den genskabe fra D: hvor din
Image-fil ligger.
Den sletter så ALT hvad du lige har lagt på dit C: og genskaber alt hvad du
har kopieret
med PQI.
(Bruger selv programmet, og det virker fortrinligt)
PQI har også en funktion hvor man kan lave en kopi af disken direkte,
men det har den "ulempe" at hvis den gamle disk er f.eks. 10 GB og den
nye er 20GB, ja så bliver den nye som den gamle, altså 10 GB.
Så den først beskrevne metode er den bedste, syntes jeg.
Håber jeg har beskrevet det ordentligt !!!
Mvh. John

Fra : NikonPro.dk

Dato : 19-12-04 18:53

Jeg sigerr tak til jer alle for svar og har fået noget at tænke over. Måske
skulle jeg i stedet overveje at starte op på en frisk med styresystem og
programmer og så blot bagefter bruge image af de øvrige partitioner.

Forsat god søndag og glædelig jul

Bjarne

Fra : Ricko.

Dato : 19-12-04 18:54

> [...]
> Så den først beskrevne metode er den bedste, syntes jeg.
> Håber jeg har beskrevet det ordentligt !!!

Det der er nævnt her tror jeg ikke virker , det er kun hvis det er på den
samme pc , driver prob i massevis , har selv prøvet

Fra : John T.

Dato : 19-12-04 19:23

> Det der er nævnt her tror jeg ikke virker , det er kun hvis det er på den
> samme pc , driver prob i massevis , har selv prøvet

Det SKAL virke !
Den image-fil man har på disk nr. 2 er faktisk en kloning af den originale
disk, så ALT vil blive genskabt fra image-filen
Et andet spørgsmål, som jeg ikke har helt check på er,
måske skal den nye disk partitionenes på samme måde som den gamle,
jeg er ikke klar over om partitioner også bliver genskabt.
Så hvis Thomas G. Madsen ser dette, imødeses en kommentar,
det er nemlig ham der har lært mig at bruge Power Quest Image,
og tak for det !
John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-12-04 19:36

John T. wrote:

> Det SKAL virke !

Windows er ikke så nem at have med at gøre. Hvis du gør det på samme pc,
er der intet problem. Men som skrevet ovenfor, er der massive problemer
med driverne, hvis hardwaren ikke er den samme. Er man heldig kan man
reparere Windows, men det er langt fra altid det lykkes. Andre
styresystemer er ikke helt så kræsne, men det er en helt anden historie.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
33 tips og tricks til Internet Explorer

Fra : Ricko.

Dato : 19-12-04 19:59

> [...]
> reparere Windows, men det er langt fra altid det lykkes. Andre
> styresystemer er ikke helt så kræsne, men det er en helt anden historie.

Hej igen , vil lige nævne at det lykkedes for mig en gang under win 98 se ,
men det er jo en helt anden sag , det forløb uden prob, hvad også John ved ,

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-04 19:58

John T. skrev:

> Den image-fil man har på disk nr. 2 er faktisk en kloning af
> den originale disk, så ALT vil blive genskabt fra image-filen

Netop og det inkluderer også den Windows-installation, som er
tilpasset den hardwarekonfiguration, som findes på den computer,
som imagefilen er lavet ud fra.

At genindlæse et gemt image på en anden computer svarer til at
tage en systemdisk ud af en computer og proppe den i en anden
med en helt anden hardware-konfiguration. Hvis man er heldig,
kan Windows starte, men man bliver ofte nødt til at installere
andre drivere til bundkort, lydkort, grafikkort osv. og de
kan meget nemt komme til at konflikte med dem, som ligger der
i forvejen.

Det var ikke noget jeg overhovedet gad at spilde tid på i hvert
tilfælde og da slet ikke når man tænker på, at en geninstallation
helt fra bunden af, næppe tager mere end en formiddag.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ricko.

Dato : 19-12-04 20:04

> [...]
> tilfælde og da slet ikke når man tænker på, at en geninstallation
> helt fra bunden af, næppe tager mere end en formiddag.

Tak til Madsen , der var der nogen der lærte noget af andre igen , og det er
netop det vi har grupperne til , mange tak .
Ricko.

Fra : John T.

Dato : 19-12-04 20:27

> Tak til Madsen , der var der nogen der lærte noget af andre igen , og det
> er netop det vi har grupperne til , mange tak .
> Ricko.

Nu er der jo noget der hedder "At der går sport i den" det er da spændene
at forsøge med at få noget til at virke (syntes jeg) det er da SÅ nemt
at blot slette og installere påny, men lærer man noget af det ? næe det
syntes jeg ikke.
Noget andet er at NikonPro har altså 11 Gb programmer/dokumenter
og foto og det var jo meningen at han skulle beholde det altsammen, så
hvis han skal installere påny er han først nød til at manuelt kopier
dokumenter og billeder (mapperne) så jeg syntes bestemt det er
umagen værd at forsøge som jeg beskrev tidligere.
Jeg har det indtryk at det er samme problem der opstår når man skifter
bundkort, en hel del vil ikke køre, dette har jeg prøvet et par gange
og hver gang har jeg så kørt en reparation af XP så virkede det.
Da NikonPro har SP2 så er der jo ikke meget der skal opdateres.
Glæder mig til at høre hvad NikonPro finder ud af.
Hilsen John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-04 20:53

John T. skrev:

> Nu er der jo noget der hedder "At der går sport i den" det er da spændene
> at forsøge med at få noget til at virke (syntes jeg)

Så afgjort, men før eller siden bliver det for kedeligt (synes jeg),
da man opdager, at 90 % af sin tid ved computeren går med at
fejlfinde problemer, og det er egentlig ikke formålet med købet af
den. Ikke i mit tilfælde i hvert tilfælde.

> det er da SÅ nemt at blot slette og installere påny, men lærer man
> noget af det ? næe det syntes jeg ikke.

Før i tiden har jeg brugt oceaner af tid på at fejlfinde dårlige
installationer. Det gider jeg ikke mere, og derfor vil jeg heller
ikke råde andre til at gøre det, men har selvfølgelig forståelse
for dem, som har lyst til at rode med den slags.

> [...]
> dokumenter og billeder (mapperne) så jeg syntes bestemt det er
> umagen værd at forsøge som jeg beskrev tidligere.

Han kan vel også bare pakke image-filen ud på en anden disk, når han
engang har fået installeret Windows forfra på den nye computer,
eller han kan installere Drive Image på den nye computer og på den
måde få adgang til den gamle image-fil, hvor han så kan trække de
vigtige filer ud vha. Image Explorer. Der er mange muligheder for at
få de dokumenter ud, uden at han nødvendigvis behøver at genbruge
den gamle Windows-installation, med alle de ubehageligheder det evt.
kan bringe med sig.

> Jeg har det indtryk at det er samme problem der opstår når man skifter
> bundkort, en hel del vil ikke køre, dette har jeg prøvet et par gange
> og hver gang har jeg så kørt en reparation af XP så virkede det.

Jo, men der er da også chancer for at det vil virke, men når den så
dagen efter kommer med en blå skærm og låser, kan du så lade være
med at tænke på, om den fejl måske opstod, fordi du sprang over hvor
gærdet var lavest? Den tanke kan jeg ikke få ud af hovedet, og
derfor foretrækker jeg geninstallationen, hvor jeg efterfølgende kan
være 100 % sikker på, at det ikke er stumper fra den gamle installation,
som laver koks i det.

> Da NikonPro har SP2 så er der jo ikke meget der skal opdateres.

Ikke andet end al den hardware, som er forskellig fra hans gamle
computer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : NikonPro.dk

Dato : 19-12-04 21:11

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> installation, som laver koks i det.

> Ikke andet end al den hardware, som er forskellig fra hans gamle

Henset til Madsens tidligere råd til mig, så har jeg nu besluttet at
købe ny computer instalere WIN XP PRO DK med slipstramet SP2 og alle
programmer og det vil tage det meste af en weekend incl. konfiguration af
programmer. Derefter vil jeg så på de oprettede partitioner genindlæse de
ca. 60 gb back up af diverse til styresystemet mail mv., dokumenter og foto
som jeg har i imagefiler og håbe det går. Går det ikke så er der muligheden
at overføre disse ca. 60 GB via netværk fra min desktop, hvor der findes
nøjagtig samme filer.

resultat når der er nycomputer indkøbt og oppe at køre lægger jeg lige her.

Tak til jer alle for svar og Glædelig jul

Bjarne

Fra : John T.

Dato : 19-12-04 21:16

Madsen skrev:
> [...]
> få de dokumenter ud, uden at han nødvendigvis behøver at genbruge
> den gamle Windows-installation, med alle de ubehageligheder det evt.

Nu skriver han at han har filer (i flertal) og så må det være rigtigt
som jeg foreslog fra starten, at han skulle instalere XP SP2 påny
og derefter importere fra anden disk.
Da han har Image på ekstern disk, er der jo ikke så meget forgjort
i at lave et forsøg, det tager jo kun mellem 10 og 30 min. alt efter
maskinens hurtighed, men en XP-Rep bagefter kan nok ikke
undgåes og det tager lidt længere tid og virker det, ja så ligger
det hele som det altid har gjort.
John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-04 21:40

John T. skrev:

> Nu skriver han at han har filer (i flertal) og så må det være
> rigtigt som jeg foreslog fra starten, at han skulle instalere
> XP SP2 påny og derefter importere fra anden disk.

Jeg troede vi snakkede om at genbruge systemdisken (altså den
disk med Windows på) på en anden computer.

> [...]
> nok ikke undgåes og det tager lidt længere tid og virker det,
> ja så ligger det hele som det altid har gjort.

Jeg ville i første omgang ikke forsøge at genindlæse image-filen
på en intern disk, hvis den ligger på en ekstern. Så ville jeg
bare installere Drive Image på den nye computer, koble den
eksterne disk til den og hente filerne ud af imagefilen vha.
Image Explorer, eller Backup Image Browser, som det hedder i
Drive Image 7.

--
Hilsen
Madsen

Fra : John T.

Dato : 19-12-04 22:08

"Thomas G. Madsen" <> Jeg ville i første omgang ikke forsøge at genindlæse
> [...]
> eksterne disk til den og hente filerne ud af imagefilen vha.
> Image Explorer, eller Backup Image Browser, som det hedder i

Ja Madsen, jeg vidste at du kunne forklare det bedre end jeg,
men egentlig var det jo også det jeg mente da jeg skrev at
Power Quest Image skulle installeres først. Det fine ved det hele
er jo at han har det hele på en ekstern disk,
så kan det næsten ikke gå galt !
Mange mener at én disk med flere partitioner er ok,
det er sikket også ok, men en fysisk disk som nr. 2 er da bedre,
jeg syntes at der er langt flere muligheder.
Hilsen John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-04 22:56

John T. skrev:

> Det fine ved det hele er jo at han har det hele på en ekstern
> disk, så kan det næsten ikke gå galt !

Nej det vil jeg heller ikke mene. Så burde der være rig mulighed
for at få de data tilbage igen (medmindre disken tager fysisk
skade, eller noget i den stil selvfølgelig).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 19-12-04 23:42

> [...]
>
> Jeg har imagefiler (fra Drive Image 7.0) på ekstern HD af alle partitioner
> incl. systemdrev hvor WIN XP PRO DK SP 2 og alle programmer ligger.

Sådan kan du flytte rundt på et image til flere forskellige computer

1. Hent sysprep fra microsoft
(http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=7a83123d-507b-4095-9d9d-0a195f7b5f69)
eller fra di Xp cdrom. Lægger i support\tools\deploy.cab
2. Opret den relevante sysprep.inf fil
3. Køre sysprep.exe med relevante parameter
4. Sysprep.exe lukker nu din computer ned.
5. Lav et image af dit system
6. Læg dit image ud på din nye computer
7. Når computeren starter, bliver der køre en minisetup, som foretager fuld
PNP på din computer.
8. Efterinstaller relevante driver som Windows ikke selv fandt
9. Kør Windows Update
10. Bingo, du har flyttet din windows installation til en ny computer

Allan Bach