Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hurtigste CF kortlæser til USB 2.0?
Fra : Erik W.

Dato : 19-12-04 10:56

Vi har tit snakket om hastighed på CF kort her i gruppen, men hvad med
læseren?
Jeg kunne godt tænke mig at få en hurtigere læser end den USB 1.1 læser,
jeg har nu, men er USB 2.0 læsere overhovedet væsentligt hurtigere?Hvilken
er i givet fald den hurtigste?

Mvh Erik

Fra : Alex W

Dato : 19-12-04 11:26

> [...]
> jeg har nu, men er USB 2.0 læsere overhovedet væsentligt hurtigere?Hvilken

Hej Erik

USB 2 kortlæseren er meget meget hurtigere... Den er faktisk ikke til at
undvære i forhold til USB 1
Det går meget hurtigere med at hente data fra kortet og til PC.. 2 til 3
gange hurtigere på min PC.
Men hvad bedre er, oversigten over billeder på kortet går lynhurtigt.

/Alex W

Fra : Per O.

Dato : 19-12-04 12:49

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har nu, men er USB 2.0 læsere overhovedet væsentligt hurtigere?Hvilken

Mit gamle USB1 (hedder egentlig bare USB) kunne tømme mit 1Gb microdrive på
15 minutter, mit nye USB2 gør det på under tre minutter. USB2 er altså det
absolutte valg. Du skal naturligvis være opmærksom på, om din maskine kører
USB2, men hvis den er købt indenfor de seneste par år gør den det nu nok.

Per O.

P.S. Min 28-300mm kører bare fedt!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-04 13:13

In article <41c55029$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> [...]
> jeg har nu, men er USB 2.0 læsere overhovedet væsentligt hurtigere?Hvilken

En USB 2.0 kortlæser er ikke hurtigere, medmindre der står HiSpeed på den.
USB 1.1, 12 Mbit/s må gerne sælges som USB 2.0.

RobGalbraith anvender selv FireWire kortlæsere til at teste kort-
hastigheder, da han har konstateret at USB sokker. Problemet med
USB 2.0 er det er en skodstandard der er bagudkompatibel, og dermed
ind imellem skal køre 4 Mb/s hhv 12 Mb/s for at tale med gamle
enheder (som mus og tastatur).

Jeg lavede en test med min Trust 725 USB Card Reader-Writer Pro
(Billigste fra SHG da jeg købte).

Test med et 2GB Dane-Elec XS kort (kan ikke finde specs nogen
steder der ser ud til at passe).

Testen bested af 5 filer mellem 217 og 444 MB. Ialt
1.590.697.984 bytes data.

Testen var en simpel kopiering i Windows ud til CF. Derefter
en eject af kortet, ud af kortlæse og ind igen for at tømme
evt diskcache.

Skrivning til kort
5m52s = 352s = 4.3 MB/s (Specs siger 35x = 5.1MB/s)
Der går 10 sekunder inden Copying... vinduet kommer op, men det er med
i ovenstående tid.

Læsning fra kort
3m37s = 217S = 7.0 MB/s (Hurtigere end de specs jeg kunne finde = 41x)

Jeg har brugt 1024 til at lave bytes om til KB, og 1024*1024 til MB.

En harddisk -> harddisk kopiering (samme disk, copy/paste i WinXP)
af ovenstående data tager 95s = 16 MB/s på samme partition. Så
dataene ligger ikke optimalt.

Fra : Børge Larsen

Dato : 19-12-04 15:27

> [...]
> jeg har nu, men er USB 2.0 læsere overhovedet væsentligt hurtigere?Hvilken

Betingelsen for at få noget ud af en USB 2 kortlæser er at din PC kan
håndtere USB 2. Kæden er som bekendt ikke stærkere end det svageste led.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-12-04 15:29

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> wrote in message

> Betingelsen for at få noget ud af en USB 2 kortlæser er at din PC kan
> håndtere USB 2. Kæden er som bekendt ikke stærkere end det svageste led.

-og så er der lige en begrænsning mere: hastigheden af kortet

Bo //

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 19-12-04 16:41

Bo Bjerre wrote:
> "Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> wrote in message

> -og så er der lige en begrænsning mere: hastigheden af kortet
>
> Bo //

Og styresystemet her er windows ikke kendt for at være det hurtigtste
eller bedst implementeret.

Tommy Hjorth

Fra : p

Dato : 19-12-04 18:37

> [...]
> jeg har nu, men er USB 2.0 læsere overhovedet væsentligt hurtigere?Hvilken

anskaf dig en CF cardreader til firewire (1394)
Sandisk laver en der hedder ImageMate.
så kan det ikke gå hurtigere.
// G5 Mac

Fra : Erik W.

Dato : 21-12-04 15:36

"p" <osx@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> anskaf dig en CF cardreader til firewire (1394)
> Sandisk laver en der hedder ImageMate.
> så kan det ikke gå hurtigere.

Okay det bliver FireWire. Jeg har en FireWire controller i mit Audigy
Lydkort, så nu får det noget at lave.
Har bestilt en Sandisk ImageMate hos multimedie eksperten.

Tak til dig, og til de andre der svarede i tråden. Det var nogle gode råd.

Mvh Erik

Fra : Richard

Dato : 20-12-04 17:28

Erik W. wrote:

> Vi har tit snakket om hastighed på CF kort her i gruppen, men hvad med
> læseren?

Ja, godt spørgsmål - det er et gedemarked...

> Jeg kunne godt tænke mig at få en hurtigere læser end den USB 1.1 læser,
> jeg har nu, men er USB 2.0 læsere overhovedet væsentligt hurtigere?Hvilken
> er i givet fald den hurtigste?

.... fandt c't ud af, da de testede et antal USB 2 Highspeed
multi-kortlæsere i nr. 11/2004 i maj måned og sammenlignede med en
gammel USB 1.1-læser. Her er et udpluk af læseresultaterne, skrive-ditto
følger trenden, men er mellem 10 og 25 pct langsommere, Kingston dog en
anelse hurtigere (!).
CF-kortet er et 128 Mb Sandisk Ultra2, Pc i Athlon 2 GHz-klassen med XP
(læsning på Mac med OS X generelt 20-40 pct langsommere), filstørrelser
cva 800kbyte, resultater i Mbyte/sek:

USB 2.0-læsere:
Hama Traveldrive USB 2.0 - 2,73
Hama USB 2,0 Kartenleser intern - 5,57
Hama 9in1 USB 2.0 CardReaderWriter - 8,54
Kingston 2.0 6/1 Reader/Writer - 2,25
Lexxington Card Reader 7-in-1 - 6,74
Pixmedia Flash Card Reader MSR-9 - 2,73
PNY Flash Reader Writer 6in1 - 2,25
Transcend 6-in-1 Card Reader (intern) - 4,58
Transcend 6-in-1 Card Reader (extern) - 2,25
Transcend 7-in-1 Card Reader 126MB - 4,93

mod USB1.1-læseren Olympus MAUSB 5W - 0,96

Men een ting er hastigheden på VF-kort - en anden den mekaniske
udformning og stabilitet. Her fik den hurtige Hama 9in1-læser
bundkarakter, den gik i stykker under testen, mens den langsomme
Kingston-læser fik topkarakter.

Men hvis du ikke kan finde andre og nyere test, kan du jo vælge efter
denne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK