Oliekvalitet
Fra : Daddy

Dato : 18-12-04 17:22

Hej gruppe!

Jeg har en Citroën Berlingo 1.8 Multispace benzin, årgang 1999. Den
skal til 120.000 km service til januar 2005.

Det er en dejlig familievenlig bil, som ikke giver problemer og vi er
meget glade for den.
Jeg har fulgt de foreskrevne serviceintervaller - dvs været til
eftersyn incl. olieskift for hver 20.000 km. Jeg har hver gang fået
den dyreste (og forhåbentlig bedste) olie fyldt på motoren, nemlig
fuld-syntetisk, letløbsolie som f.eks. "Total Quartz 9000
fuldsyntetisk 5 W 30". Prisen er omkring 100-125 kr pr. liter, når
værkstedet fylder på og bilen skal have 4,5 liter.

Jeg véd, at oliens kvalitet måles og beskrives efter en masse tal og
betegnelser som f.eks. "BMW" eller "VW". Temmelig uigennemskueligt!
I Berlingoens instruktionsbog står der - formentlig fejlagtigt - at
benzinmotorer skal bruge
"Total Activa Diesel 5000 15 W 40" eller
"Total Activa Diesel 7000 10 W 40" eller
"Total Activa Diesel 9000 5 W 40"
(Jo, der står Diesel!)
Alle tre olier skal opfylde:
API normer: CF
ACEA normer: B3.96
Der står ikke andet om oliekvalitet i bogen.

(Præcis samme olier skal Berlingo-dieselmotorer bruge - derfor tror
jeg der tale om en fejl i bogen.)

Nu har SuperBrugsen så et tilbud på en fuldsyntetisk olie - 4 Liter
til 100 kr.
mod normalt 300 kr. På dunken står en masse tal ... Kan jeg gå ud fra
at oliekvaliteten er OK - når bare der er tale om en fuldsyntetisk
olie?

Hilsen Steen

Fra : Aksel

Dato : 18-12-04 17:35

> [...]
> mod normalt 300 kr. På dunken står en masse tal ... Kan jeg gå ud fra
> at oliekvaliteten er OK - når bare der er tale om en fuldsyntetisk

Du skal ikke regne med at du kan få en kvalitetsolie til 25 kr. pr. liter,
køb altid olie af et kendt mærke.
Bilka har tit fuldsyntetisk 5W-40 til ca 250 kr, det er normalt Shell eller
Mobil, det er det billigste jeg vil købe.
Kender ikke Citroens / Totals olier, men prøv ar se på VW specifikationerne,
de skal være 502 eller 503 til benzinmotorer og 505 til diesel, 503 er en
longlife olie som nogle motorer ikke må bruge.

Hilsen Aksel

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-12-04 20:45

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
> Du skal ikke regne med at du kan få en kvalitetsolie til 25 kr. pr. liter,
> køb altid olie af et kendt mærke.

Vås, du kan ikke bruge fabrikatet til noget, Tit&ofte har "billigolier"
samme kilde, mener at have hørt at OK's smørre olier er Statoil. Du skal se
på hvilke test den har bestået vs det din bil kræver, har er API,
AmericanPetrolInstitute's, den mest universelle: Mærkningen består af 4
bogstaver, et "S"<etbogstav>/C<etbogstav>," S" gælder for benzinere og "C"
for dieseler. Og jo længere <etbogstav> er henne i alfabetet, jo nyere test
har den bestået, jeg mener den nyeste er S"L". Disse test er nedad
kombatible, dvs. en motor som kun kræver CF, kan sagtens bruge CL.. Jeg kan
sagtens gå ned og finde en dyr "mærkevareolie" som enten kun er
halvsyntestisk, eller den tester dårligere end en billig fuldsyntetisk.
Jeg anbefaler altid 5W40 fuldsyntetisk API >SJ/CF, uanset mærke,ophav. HUSK
AT SKIFTE FILTER ;).

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-04 01:01

> Vås, du kan ikke bruge fabrikatet til noget, Tit&ofte har "billigolier"
> samme kilde, mener at have hørt at OK's smørre olier er Statoil. Du skal
> se

Næsten rigtigt. Det var nu Q8-olie. Men det produceres nu af Europa's
største smøreolie producent, som ligger i Belgien.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Mogens

Dato : 19-12-04 10:36

"Daddy" <shboisen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej gruppe!

Hej

> [...]
> mod normalt 300 kr. På dunken står en masse tal ... Kan jeg gå ud fra
> at oliekvaliteten er OK - når bare der er tale om en fuldsyntetisk

Jeg har læst din posting og undrer mig gevaldig over,
at du nu pludselig vil skifte strategi. I min verden
skal tingene ikke behandles ringere med tiden...

> Jeg véd, at oliens kvalitet måles og beskrives efter en masse tal og
> betegnelser som f.eks. "BMW" eller "VW". Temmelig uigennemskueligt!
> Alle tre olier skal opfylde: API normer: CF - ACEA normer: B3.96

Du kan læse alt om olie hér:
dansk: www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html
engelsk:
www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bible.html

Jég følger bogen på dét punkt - og køber olien hos Chevrolet.
Dér er den billigst!!

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-12-04 14:47

> Jég følger bogen på dét punkt - og køber olien hos Chevrolet.
> Dér er den billigst!!

Ja sådan en Kia skal skam have det bedste

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-12-04 15:17

On Sun, 19 Dec 2004 14:46:34 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Ja sådan en Kia skal skam have det bedste

Mener du ikke Daewoo?
Flemming Jacobsen

Fra : Søren Andersen

Dato : 19-12-04 13:38

Hej,
Hvis du vil gørre noget godt ved din motor & evt. gearkasse. så skulle du
prøve at give din bil en behanling med et produkt som hedder QMI.
www.qmi.dk
Jeg vil anbefale at man starter med en invendig motor vask, som fjerner alt
snavs i motoren skift derefter oil og oilfilter tilsæt så 1 litter Qmi
motor behandling og lad motoren gå mindst 30min (anbefaler dog at køre en
lang tur på 1-2 timer)

Jeg har selv haft en MEGET positiv oplevelse med dette vel dokumenteret
produkt på min Audi V8 4.2

Køre din bil med Automat gear så kan man med fordel tilsætte qmi automatgear
behandling (HUSK AT AFTAPPE SAMME MÆNGDE SOM DER SKAL PÅFYLDES !)

Inden du begynder så kontakt QMI og følg deres råd & vejledning

Vh
Søren Andersen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-12-04 20:21

"Søren Andersen" <roadrunner@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil gørre noget godt ved din motor & evt. gearkasse. så skulle du
> prøve at give din bil en behanling med et produkt som hedder QMI.
> www.qmi.dk

Det er jo Swedol med et andet havn på flasken. Jeg kan IKKE anbefale
"snakeoils" i motorolien, for belastningen mht. temperature, div. kemikalier
som syre,forbrændingsprodukter., er for stor. Så man risikere at fx.
smørrekanaler tilstoppes :(. Gearkassen er noget andet, der er "klimaet"
mere fredeligt, selv har jeg gavn af et lign. produkt der, dog har jeg hørt
at PSA biler ikke kan lide "kuren"- og i dette tilfælde er der tale om et
PSA-produkt ;)..

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-04 01:05

> [...]
> Hvis du vil gørre noget godt ved din motor & evt. gearkasse. så skulle du
> prøve at give din bil en behanling med et produkt som hedder QMI.

Hvad får du for reklamen? Eller står du bag firmaet?

> Jeg vil anbefale at man starter med en invendig motor vask,

Dét vil jeg så fraråde!

> som fjerner alt snavs i motoren skift derefter oil og oilfilter

Snavns? Hvilken snavs? Jeg kører på fuldsyntetisk olie, så jeg har intet
"snavs" i motoren. Og hvordan kan det liiige fjerne "snavs" fra
oliefilteret???

> tilsæt så 1 litter Qmi motor behandling og lad motoren gå mindst 30min
> (anbefaler dog at køre en lang tur på 1-2 timer)

Jeg vil ikke anbefale at køre noget som helst på "snakeoil".

> Jeg har selv haft en MEGET positiv oplevelse med dette vel dokumenteret
> produkt på min Audi V8 4.2

Jamen det er jo herligt for dig - hvad får du for reklamen?

> Køre din bil med Automat gear så kan man med fordel tilsætte qmi
> automatgear behandling (HUSK AT AFTAPPE SAMME MÆNGDE SOM DER SKAL PÅFYLDES
> !)

Det vil jeg så fraråde.

> Inden du begynder så kontakt QMI og følg deres råd & vejledning

Eller også kontakt Mobil Oil Danmark, Castrol eller andre STORE
smøreolieproducenter, og hør hvad de har at sige om disse produkter.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 03:29

> [...]
> Eller også kontakt Mobil Oil Danmark, Castrol eller andre STORE
> smøreolieproducenter, og hør hvad de har at sige om disse produkter.

Jeg er fuldkommen enig.

Man skal holde sig fra de der mirakel-produkter, der jo gentagne gange har
vist sig at volde problemer i motorer med på længere sigt ødelæggende
virkninger.

Hvis "Søren Andersen" er indblandet i virksomheden, der sælger dette
tvivlsomme produkt, så er indlægget direkte usmageligt.

--
/Jan W Nielsen