Links i CSS
Fra : Martin

Dato : 18-12-04 14:56

Jeg har defineret mine links (farver, underlinie osv.), men jeg har et
problem, jeg har et link der står ind over en gra baggrund, det vil
jeg godt ha er sort i stedet for hvidt som de andre links er (der står
over mørkeblå baggrund), siden kan ses på http://mpetersendk.1go.dk,
hvordan definere jeg det?

min css ser sådan ud:
body {
   font: 8pt Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   background-color: #333333;
   background-image: url("images/background.jpg");
   background-position: 50% 10px;
   background-repeat: no-repeat;
   }
#side {
   position: relative;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
   width: 700px;
   }
a:link {
   color: #ffffff;
   text-decoration: none;
   }
a:visited {
   color: #ffffff;
   text-decoration: none;
   }
a:hover, a:active {
   color: #ffffff;
   text-decoration: underline;
   }
#navigation {
   position: absolute;
   height: 10px;
   width: 700px;
   left: 0px;
   top: 95px;
   }
#left {
   position:absolute;
   height: 100px;
   width: 228px;
   left: 2px;
   top: 120px;
   }
#center {
   position:absolute;
   height: 100px;
   width: 231px;
   left: 238px;
   top: 121px;
   background-image: url(images/mp.jpg);
   }
#right {
   position:absolute;
   height: 100px;
   width: 222px;
   left: 475px;
   top: 120px;
      }
#main {
   position:absolute;
   height: 348px;
   width: 695px;
   left: 2px;
   top: 235px;
   border: thin solid;
   border-width: 1px;
   }

Fra : Michel Christensen

Dato : 18-12-04 15:04

Martin wrote:
> [...]
> problem, jeg har et link der står ind over en gra baggrund, det vil
> jeg godt ha er sort i stedet for hvidt som de andre links er (der står

[snip]

> a:link {
>    color: #ffffff;
>    text-decoration: none;
>    }
> a:visited {
>    color: #ffffff;
>    text-decoration: none;
>    }
> a:hover, a:active {
>    color: #ffffff;
>    text-decoration: underline;
>    }

Det kan du gøre ved at tilføje en ny a: gruppe med et classname.. f.eks.

a.sort:link {
   color: #000;
   text-decoration: none;
   }
a.sort:visited {
   color: #000;
   text-decoration: none;
   }
a.sort:hover, a:active {
   color: #000;
   text-decoration: underline;
   }

så skal du bare angive <a href=""> for de links der skal være hvide og

--
Best regards
Michel Christensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-04 15:10

Martin skrev:

> [...]
> baggrund, det vil jeg godt ha er sort i stedet for hvidt som
> de andre links er (der står over mørkeblå baggrund), siden kan

Fx sådan her:

   #right a{ color: black; font-weight: bold; }

"#right a" fanger alle a-elementer (links) der ligger inde i
elementet med id=right.

Et par kommentarer til siden:
- Du har glemt at lukke en div på din side.
- Teksten i navigationslinjen samt den højre boks står for højt
oppe i Firefox.

> min css ser sådan ud:

Ellers tak - dit link er information nok.
--
Jens Gyldenkærne Clausen