AGP vs PCI vs PCI express
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-12-04 14:41

Jeg skal have et nyt grafikkort i sønnens computer. Det er en rimelig ny
Dell GX270. Jeg kan se der er et slot der er anderledes, men hvad er den
visuelle forskel på AGP og PCI express ??

Det skulle jo gerne passe ....

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 19:27

Bjarke Christensen wrote:

> ny Dell GX270. Jeg kan se der er et slot der er anderledes, men hvad
> er den visuelle forskel på AGP og PCI express ??

På nuværende tidspunkt - ingen. Det er stadig selve GPU'en og
omkringliggende komponenter der er flaskehalsen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-12-04 19:46

Så det er lige meget hvad jeg køber. De passer alle ned i de samme stik i
bundkortet ??

Bjarke

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 20:54

Bjarke Christensen wrote:

> Så det er lige meget hvad jeg køber. De passer alle ned i de samme
> stik i bundkortet ??

Det er 3 forskellige stik og de er _ikke_ indbyrdes kompatible.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-12-04 21:37

OK. Tilbage til starten. Hvordan ser man forskellen, når man kigger ned i
kassen ??

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 22:03

Bjarke Christensen wrote:

> OK. Tilbage til starten. Hvordan ser man forskellen, når man kigger
> ned i kassen ??

Hvorfor ikke kigge på det der står _udenpå_ kassen?

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-12-04 22:08

Med risiko for at lyde dum ....

Der står jo bare "Dell"....

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 23:43

Bjarke Christensen wrote:

> Med risiko for at lyde dum ....
> Der står jo bare "Dell"....

Står der noget i manualen?

Du må da ha' noget dokumentation på maskinen...

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-12-04 23:47

Bjarke Christensen wrote:

> Der står jo bare "Dell"....

Lidt Googling:

http://support.dell.com/support/edocs/systems/opgx270/sm/en/replbrd.htm

Kig på det slot der er markeret som nr. 10

Jesper G. Poulsen

Fra : Villy Jensen

Dato : 19-12-04 07:59

> http://support.dell.com/support/edocs/systems/opgx270/sm/en/replbrd.htm
>
> Kig på det slot der er markeret som nr. 10

Skærmkortstikket har nummer 9

PCIporten har nummer 10. GLEM PCI TIL ET NYT SKÆRMKORT!!!

Iflg.
http://support.dell.com/support/edocs/systems/opgx270/en/ug/sffagp.htm
og beskrivelse på
http://support.dell.com/support/edocs/systems/opgx270/en/ug/sdabout.htm#1185194
har DellT OptiPlexT GX270 Systems
en AGP-port til skærmkortet.

Dell har et service-tag (serinummer på 8(?) bogstaver). Det kan bruges til
at identificere den hardware, som Dell leverede i PC'en.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-04 08:13

Villy Jensen wrote:

> Skærmkortstikket har nummer 9

Det kommer an på hvor man kigger!

> PCIporten har nummer 10. GLEM PCI TIL ET NYT SKÆRMKORT!!!

Lad være med at RÅBE!!!

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-12-04 09:51

SUPER link. Jeg fatter ikke jeg ikke selv fandt det. Det nuværende kort
sidder i den grønne sokkel, så det må være AGP.

TAK !!

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-12-04 02:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in

> [...]
> Dell GX270. Jeg kan se der er et slot der er anderledes, men hvad er den
> visuelle forskel på AGP og PCI express ??

Hej Bjarke,
din maskine har kun AGP og PCI-2.2, den har ikke PCI-express.

Du vil derfor få mest ydelse ved at vælge et grafikkort med AGP til den
maskine.

PCI-express soklerne er bagudkompatible på den måde at du kan sætte et PCI-
2.2 kort i soklen og det vil virke fint. Men du vil ikke kunne sætte et PCI
-express kort i en PCI-2.2 sokkel på bundkortet og få noget godt ud af det.

Så du skal købe et AGP kort til sønnen.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-12-04 02:15

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse

> PCI-express soklerne er bagudkompatible på den måde at du kan sætte et
PCI-
> 2.2 kort i soklen og det vil virke fint.

A hva?
Hvor i alverden har du fundet den information??
PCI-Express kører serielt hvorimod standard PCI kører parallelt.

Men hvis du får fat i et bundkort med PCI-X kan du bruge standard PCI kort,
men ikke omvendt.

Der er stor forskel på PCI-Express og PCI-X..

Mvh
Benjamin

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-12-04 01:26

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> wrote in

> [...]
> PCI-Express kører serielt hvorimod standard PCI kører parallelt.
>
> Men hvis du får fat i et bundkort med PCI-X kan du bruge standard PCI

Min fejl, jeg forvekslede de to i farten - da jeg læste denne sætning:
"the PCI-Express bus will be completely software compatible with PCI 2.2
compliant devices. Intel has already stated that all current operating
systems will support PCI 2.2 compatible interface cards in the new PCI-
Express system using the existing PCI drivers."
på denne side:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1087&page=4

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 19-12-04 02:13

> [...]
> Flemming
>
> --
> For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

PCI-express er ikke bagud kompatible med PCI af den gamle slags!

Og der er fysisk forskel på AGP og PCI-express 16x.

Men det er rigtigt du skal ud og finde et agp kort. For det er det eneste du
kan bruge.

Hvis du fortalte lidt om hvad computeren skal bruges til kunne vi også
hjælpe med at finde et så du ikke bliver snydt i FONA eller Merlin!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-12-04 10:00

Den er købt med et 3dLabs grafik kort der ser OK ud i specifikationerne. MEN
det har det skidt med nogle af de spil han spiller (13år), fx de spil der er
lavet meget hårdt op ad Direct driverne. HALO er lige pt det mest
problematiske eksempel. Den giver en "Direct" driver fejl

Ved henvendelse til 3dLabs har jeg blot fået den besked, at det kommer der
nok ikke en opdateret driver til, da 3dLabs ikke laver grafik kort til
udpræget spil, med til cad agtige applikationer.

Den anden PC'er han har et Point of View GeForce FX5600/256mb/AGP kort og
det er han godt tilfreds med. Det er noget i stil vi skal have fat i, men
der er sikkert kommet noget der er marginalt bedre i mellemtiden. De andre
børn har også mest GeForce kort, så det er jeg mest tryg ved.

Jeg regner med at bruge 1000-1200 kr på det og vi køber altid den slags over
nettet. (derfor jeg var så opsat på at være helt sikker på jeg fik den
rigtige type)

Råd er *meget* velkomne

Bjarke

snip

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-04 10:39

Bjarke Christensen wrote:

> Råd er meget velkomne

Grafikkort-råd finder du bedst i dk.edb.hardware.grafikkort

Jesper G. Poulsen