MS Windows
briani 27239
Hjælp til at installere WIN 98 SE
Fra : Henning Lund

Dato : 18-12-04 13:16

Jeg har stykket en maskine sammen af nogle stumper vi havde liggende,
men jeg har problemer. Når jeg starter maskinen op på en 98SE
startdiskette, siger den:
Win 98 has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT 32
partition. The drive may need to be partitioned, run FDISK.
Nu er jeg så på herrens mark, hvordan kører jeg FDISK, det har jeg
aldrig prøvet?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Jakob M

Dato : 18-12-04 13:33

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> partition. The drive may need to be partitioned, run FDISK.
> Nu er jeg så på herrens mark, hvordan kører jeg FDISK, det har jeg aldrig

Fdisk ligger på startdisketten, så det er bare at køre fdisk.exe fra
diskettedrevet, slette alle partitioner, og derefter oprette den eller de
FAT32-partitioner du har lyst.

Mvh
Jakob

Fra : Jan Dam

Dato : 18-12-04 13:33

On Sat, 18 Dec 2004 13:15:35 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> [...]
>partition. The drive may need to be partitioned, run FDISK.
>Nu er jeg så på herrens mark, hvordan kører jeg FDISK, det har jeg

Du skal bruge en Win98 bootdisk med Fdisk på
Har du ikke en, kan den hentes her :
http://www.bootdisk.com/

Her er en god guide til hvordan Fdisk bruges
http://support.microsoft.com/kb/255867
( den er endda på dansk )

mvh Jan

Fra : Henning Lund

Dato : 18-12-04 13:52

Jan Dam skrev:

> Du skal bruge en Win98 bootdisk med Fdisk på
> Har du ikke en, kan den hentes her :
> http://www.bootdisk.com/

Når jeg gør sådan her:

1. Sæt startdisketten i diskettedrevet, genstart computeren, og
brug en af følgende metoder afhængigt af dit operativsystem. Hvis du
bruger en startdiskette til Windows 98, Windows 98 - 2. udgave eller
Windows Me:

. Når menuen Start vises i Microsoft Windows 98, skal du
vælge menuindstillingen Start computeren uden cd-rom-understøttelse og
derefter trykke på ENTER.
Skriv fdisk ud for en kommandoprompt, og tryk på ENTER.

Så skriver maskinen: No fixed disk present.
Hvad menes der med det?

Fra : Jan Dam

Dato : 18-12-04 14:05

On Sat, 18 Dec 2004 13:51:30 +0100, "Henning Lund"
> [...]

>derefter trykke på ENTER.
> Skriv fdisk ud for en kommandoprompt, og tryk på ENTER.
>
> Så skriver maskinen: No fixed disk present.

Så har BIOS ikke fundet harddisken. Hvis det er et ældre bundkort
skal du sikkert lige starte op i BIOS og bede dem finde harddisken
først. Der plejer at være en "Autodetect harddrives" option

mvh Jan

Fra : Henning Lund

Dato : 18-12-04 14:15

Jan Dam skrev:

> Så har BIOS ikke fundet harddisken. Hvis det er et ældre bundkort
> skal du sikkert lige starte op i BIOS og bede dem finde harddisken
> først. Der plejer at være en "Autodetect harddrives" option

Hmmmmm sært nu har jeg sat den til auto inde i bios, men den finder den
squtte, jeg ved med 100% sikkerhed at disken virker, da jeg har haft den
i min egen maskine.

Fra : Jan Dam

Dato : 18-12-04 14:28

On Sat, 18 Dec 2004 14:15:29 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Hmmmmm sært nu har jeg sat den til auto inde i bios, men den finder den
>squtte, jeg ved med 100% sikkerhed at disken virker, da jeg har haft den
>i min egen maskine.

Nu tænkte jeg ikke på AUTO på Standard CMOS Setup siden.

Hvis du kigger ude i BIOS hovedmenuen, er der så ikke et
punkt der hedder noget i retning af "IDE HDD Auto Detection" ?
Hvis denne funktion ikke er kørt igennem med en ny disk, så
vil et ældre bundkort ikke finde disken.

mvh Jan

Fra : Henning Lund

Dato : 18-12-04 14:53

Jan Dam skrev:

> [...]
> Hvis denne funktion ikke er kørt igennem med en ny disk, så
> vil et ældre bundkort ikke finde disken.

Jeg takker for hjælpen, det var jumperen som sad på hovedet så da det
blev rettet, så kom disken og styresystemet er på vej ind

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-12-04 14:09

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Så skriver maskinen: No fixed disk present.
> Hvad menes der med det?

Den kan ikke se din harddisk. Er den jumpet rigtigt? Genkendes den af bios
når du booter?

Kurt

Fra : Henning Lund

Dato : 18-12-04 14:17

Kurt B. Andersen skrev:

> Den kan ikke se din harddisk. Er den jumpet rigtigt? Genkendes den af
> bios når du booter?

Jeg kan ikke se den under opstart af maskinen, der står none.

Fra : Richard Thune

Dato : 18-12-04 14:10

Klip
> Skriv fdisk ud for en kommandoprompt, og tryk på ENTER.
>
> Så skriver maskinen: No fixed disk present.
> Hvad menes der med det?
At den ikke kan finde en harddisk, kan bios finde den.
RT

Fra : Henning Lund

Dato : 18-12-04 13:54

Jan Dam skrev:

> Du skal bruge en Win98 bootdisk med Fdisk på
> Har du ikke en, kan den hentes her :
> http://www.bootdisk.com/

Jeg vil tro den er på disketten da den jeg har er hentet derinde.