CSS Problem
Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 18-12-04 12:57

Hej NG
mit tidligere forsøg på at skrive hertil er tilsyneladende endt et eller
andet sted i cosmos derfor prøver jeg igen.

Jeg har lavet et nyt udkast til min hjemmeside, og har denne gang forsøgt
mig med CSS. Nu har jeg bare det problem at jeg har min skærmopløsning
indstillet til 1024x768, og nå jeg så ændre denne til 800x600 går det galt
med det billede jeg har anvendt som top logo, og med min menu. Jeg har også
et billede som jeg gerne vil bruge som start side, og skal placeres lige
midt i billedet i det felt den røde ramme feltet har jeg kaldt content. men
det bibeholder sin størrelse og ligger sig så i bunden af hjemmesiden, hvad
gør jeg forkert?

eksemplet kan ses på www.gwvest.dk/test.htm

ps hvis nogen har set spøgrsmålet et eller andet sted tidligere så er det
fordi jeg tilsyneladende har fået spørgsmålet sendt til en forkert gruppe,
beklager.

mvh
PEG

Fra : Michel Christensen

Dato : 18-12-04 15:02

Poul Erik Givskov wrote:
> Hej NG
> mit tidligere forsøg på at skrive hertil er tilsyneladende endt et eller
> andet sted i cosmos derfor prøver jeg igen.

Dit indlæg er lige herover.

--
Best regards
Michel Christensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-04 15:00

Poul Erik Givskov skrev:

> mit tidligere forsøg på at skrive hertil er tilsyneladende
> endt et eller andet sted i cosmos derfor prøver jeg igen.

Du har på to dage sendt samme indlæg fem gange til to grupper (tre
gange i dk.edb.internet.webdesign og to gange her).

Du har ikke svaret på et eneste af de kommentarer (tre før denne)
der er kommet til dine indlæg.

Når dine indlæg "bliver væk" er det formentlig fordi dit program
skjuler indlæg du allerede har læst. De er altså ikke væk for os
andre.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at kigge på lidt på
<http://usenet.dk/> - hvor du kan finde en del information om
nyhedsgrupperne (usenet), og evt. også at bruge gruppen
<news:dk.velkommen> hvor du kan få hjælp til at komme i gang på
usenet. Jeg orker ikke at hjælpe mere i webdesigngrupperne før du
har vist at du læser nogle af de råd du får.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 18-12-04 16:44

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> usenet. Jeg orker ikke at hjælpe mere i webdesigngrupperne før du
> har vist at du læser nogle af de råd du får.

Beklager, jeg håber ikke jeg har ødelagt jule stemningen hos nogen, ved at
jeg har sendt mit indlæg flere gange, men jeg har ikke skruet på nogle af
knapperne i mit program, så hvorfor jeg ikke kan se mine indlæg ved jeg
ikke.

Selvfølgelig skal der skal da være plads til sure opstød, hvis ikke der var
nogle "tåber" som mig der gjorde noget forkert, hvad skulle disse mennesker
så tage sig til.. Efter min mening var det nu mere konstruktivt at hjælpe
disse "tåber" med at løse et problem, end bare at råbe op om at nu gør du
det og det forkert.

Håber disse personer en dag finder noget andet at tage sig til, for det er
ikke godt for helbredet bare at sidde der og vente på om en eller anden nu
dummer sig. Måske vedkommende selv skulle kikke ligt på
http://usenet.dk/netikette Net-etiketten er en "Emma Gad's Takt og Tone for
Internet-brugere det var der måske nogen som kunne lære.

mvh
Peg

Fra : inga schmidt

Dato : 18-12-04 17:55

Poul Erik Givskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> ikke godt for helbredet bare at sidde der og vente på om en eller anden nu

De mennesker, du brokker dig over fordi de med rette gør opmærksom på en fejl,
som du begår, er nok nogle af dem, der har løst flest problemer for alle os,
der ikke altid lige har styr på det. Du kan vist roligt regne med, at de ikke
spilder tiden med at sidde og vente på dine dumheder!

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-04 17:36

Poul Erik Givskov skrev:

> Beklager, jeg håber ikke jeg har ødelagt jule stemningen hos
> nogen, ved at jeg har sendt mit indlæg flere gange,

Der skal nok mere til at ødelægge julestemningen end det - men det
undrede mig at du ikke kommenterede nogle af de svar du havde fået,
i stedet for bare at sende indlægget igen.

> [...]
> var det nu mere konstruktivt at hjælpe disse "tåber" med at
> løse et problem, end bare at råbe op om at nu gør du det og

Du havde før jeg skrev mit forrige indlæg fået flere konstruktive
svar på dit spørgsmål. Erik Ginnerskov svarede i går eftermiddags.
Jeg selv svarede i går aftes. Michel Christensen har også svaret.
Det er altså ikke konkret hjælp det skorter på.

I mit svar fra i går skrev jeg at du havde sendt samme indlæg to
gange til samme gruppe (dk.edb.internet.webdesign). Der var ikke
noget brok i det - kun en konstatering af at din egen kommentar (se
herunder) ikke passede:

,--------
| hvis nogen har set spøgrsmålet et eller andet sted tidligere så er
| det fordi jeg tilsyneladende har fået spørgsmålet sendt til en
| forkert gruppe, beklager.
`--------

Derfor er det svært at forstå at du herefter sender indlægget
yderligere tre gange - to gange her og en gang i
dk.edb.internet.webdesign - med samme kommentar vedhæftet. Jeg kan
godt regne ud at når du sender nye indlæg er det sikkert fordi du
ikke kan se de gamle mere. Men selv om dit program skjuler dine
indlæg når du har læst dem, kan du vel stadig se at der er kommet
svar på dem. Og når du ikke (før nu) reagerer på nogen af dem, men
fortsætter med at sende nye indlæg, så kan tonen godt blive
skarpere.

> Håber disse personer en dag finder noget andet at tage sig
> til, for det er ikke godt for helbredet bare at sidde der og
> vente på om en eller anden nu dummer sig.

Prøv en gang at tælle hvor mange af mine indlæg der er "sure
opstød" og hvor mange der er konstruktiv hjælp. Når jeg - og andre
for den sags skyld - kommenterer dine fem ens indlæg er det ikke
fordi jeg ikke har noget andet at tage mig til.

> Måske vedkommende selv skulle kikke ligt på
> http://usenet.dk/netikette Net-etiketten er en "Emma Gad's
> Takt og Tone for Internet-brugere det var der måske nogen som
> kunne lære.

Hvilken del af netiketten mener du jeg har problemer med?
Jeg kan anbefale siden her:
<http://usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html>.

Du har fået trådt nogle (heriblandt undertegnede) over tæerne ved
at sende samme indlæg mange gange - men det behøver altså ikke at
være noget større problem, medmindre du gerne vil have at det skal
være sådan.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 18-12-04 18:14

"Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Der skal nok mere til at ødelægge julestemningen end det - men det
> undrede mig at du ikke kommenterede nogle af de svar du havde fået,
> i stedet for bare at sende indlægget igen.

Hej igen
Så må jeg jo prøve at udtrykke mig lidt klare:
Jeg kan stadig ikke se mine tidligere indlæg, og jeg beklager at jeg ikke
kan takke for de sikkert udmærkede forslag, men hvem skal jeg takke.

Når mine indlæg ikke dukker op så er min første tanke bliver der i det
hele taget sendt noget, og derfor prøvede jeg igen.

Det er selvfølgelig korrekt at jeg kunne have brugt dk.test til mine test,
det kan man bebrejde mig jeg ikke gjorde, det burde jeg jo nok have vist, på
trods af
at jeg ikke er specielt kendt med news grupper.

Min pointe er, hvis det skulle vise sig at være en "tåbe" som tillader sig
at spørge og derved gør noget forkert, så hjælp ham da i stedet for
at bruge alt krudtet på at beklage sig og komme med svar om at "jeg gider
ikke
mere", så lad hellere helt vær med at svare.

PS jeg kan stadig ikke se mine indlæg undtagen starten af denne tråd.

mvh
Peg

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-12-04 19:28

Poul Erik Givskov <nospam@adslhome.dk> skrev:

> PS jeg kan stadig ikke se mine indlæg undtagen starten af
> denne tråd.

Så må du gøre noget aktivt for at indstille dit program til det.

Spørg i news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express
om hvordan!

Opfølgning sat til OE-gruppen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-04 22:18

Poul Erik Givskov wrote:

> Min pointe er, hvis det skulle vise sig at være en "tåbe" som
> tillader sig at spørge og derved gør noget forkert, så hjælp ham da i
> stedet for
> at bruge alt krudtet på at beklage sig

Men du fik jo netop konstruktive svar. allerede i går påpegede jeg, at din
kildekode var fejlbehæftet. Men først efter at jeg gentog dette i
eftermiddags, fik du gjort noget ved det - uden at det dog kom til at
validere af den grund. I eftermiddags gjorde jeg også opmærksom på, at din
meget omfattende javascriptmenu og dermed hele dit sidedesign slet ikke
fungerer i andre browsere end IE. Det har du ikke ændret på endnu.

Skrot den menu og lav det på en måde, der virker i alle browsere. Du kan
sikkert finde en, der kan det samme som din her:

http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/

Og tag hele din kildekode op til revision, så det fungerer i alle browsere.

At påstå, at ingen vil hjælpe, er helt skudt ved siden af, men hvis du ikke
vil hjælpes, nytter vores råd og vejledninger jo ikke, vel? ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-12-04 23:01

Poul Erik Givskov skrev:

>Jeg kan stadig ikke se mine tidligere indlæg, og jeg beklager at jeg ikke
>kan takke for de sikkert udmærkede forslag, men hvem skal jeg takke.

Sikkert fordi din OE er sat til at sortere efter overskrift og
dermed havner dine indlæg i en tidl. tråd, da samme overskrift er
brugt tidl. af andre personer (det gælder f.eks. tråden: »CSS
problemer«).
--
Knud

Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 19-12-04 01:51

> [...]
> dermed havner dine indlæg i en tidl. tråd, da samme overskrift er
> brugt tidl. af andre personer (det gælder f.eks. tråden: »CSS

Hej
Tak for det tip, jeg prøvede at søge på emnet og du har ret,
det er nok her problemet ligger.

mvh
Peg

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 19-12-04 02:13

Knud Gert Ellentoft skrev:

> [...]
> dermed havner dine indlæg i en tidl. tråd, da samme overskrift er
> brugt tidl. af andre personer (det gælder f.eks. tråden: »CSS

Til alle der bruger OE til nyhedsgrupperne!

Ja undskyld jeg lige bryder ind i tråden her, det er ikke for at være
uhøflig, men jeg fandt et yderst interessant program til at læse på
newsgroups.

http://www.wilsonc.demon.co.uk/delphi.htm

Klart bedre en OE (bare sørg fro at køre med vesteuropæisk character
set!) Stort set komplet konfigurerbar til mindste detalje (du kan
eksvis give grupperne forkortelser eller aliaser, du kan lave de filtre
du har lyst til (filtre andre folk fra!), masser af genveje, farver
osv.)

Programmet hedder Xananews. OG det helt gode ved den her er, at den er
så venlig at fortælle hvor mange indlæg der er ulæste siden du sidst
var på besøg og så er det bare at finde de små gule foldere :)

Claus

PS. PEG - listen and learn! Gutterne har hjulpet rigtig mange mennesker
og er generelt venlige, men hvis man forventer at få hjælp og himler op
om at der er problemer fordi man ikke har sat sig godt nok ind i
tingene, så er der en lille grund til utilfredshed! mange af os hjælper
i fritiden og andre sågar i arbejdstiden! ORDNUNG MUSS SEIN og etikette
er det eneste regulatoriske middel her!

De andre drenge! OK Back to Your corners! Lidt mere julestemning tak,
forhåbentlig vil han en dag vende tilbage og hjælpe med at svare,
istedet for at spørge! så måske knap så voldsom en reaktion, så han
også føler sig velkommen til den tid. :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-04 20:02

Poul Erik Givskov skrev:

> Jeg kan stadig ikke se mine tidligere indlæg,

Jeg går ud fra at du godt kan se hvert indlæg én gang. Det er (vel)
når du går ind i gruppen næste gang at du ikke kan se indlægget?

Jeg kan se at du bruge Outlook Express - prøv at kigge i menuen
Vis => Aktuel Visning. Vælg "Vis alle meddelelser" hvis det ikke
allerede er valgt.

Hvis det ikke er nok, må du hellere prøve i OE-gruppen (jf Allan
Vebels post).

> og jeg beklager at jeg ikke kan takke for de sikkert udmærkede
> forslag, men hvem skal jeg takke.

Der er ingen der forlanger at du skal takke for de kommentarer du
får - men det forventes normalt at du kommenterer dem eller på
anden måde tilkendegiver at du har set dem. Hvis du slet ikke har
kunnet se nogle af de svar du har fået, er der noget alvorligt galt
med din newsopsætning. Men siden du nu har svaret på flere indlæg i
tråden - uden at du har fået løst dit problem - tror jeg ikke det
er tilfældet.

> Min pointe er, hvis det skulle vise sig at være en "tåbe" som
> tillader sig at spørge og derved gør noget forkert, så hjælp
> ham da

Og min pointe er at det er der flere der har forsøgt. Som nævnt i
sidste indlæg har du fået flere konkrete svar på dit spørgsmål -
uden at reagere på dem.

> i stedet for at bruge alt krudtet på at beklage sig og
> komme med svar om at "jeg gider ikke
> mere", så lad hellere helt vær med at svare.

Det er bestemt også en mulighed. Den er bare ikke så god. Hvis
ingen gør dig opmærksom på at du er i gang med noget problematisk,
så vil du formentlig blive ved med det. Efter et eller andet antal
indlæg ville du måske opdage hvad der var galt og rette det - det
er fint nok for dig, men i mellemtiden har gruppen måske modtaget
en masse indlæg der ikke skulle have været sendt.

En anden årsag til at det at undlade at svare er en dårlig
mulighed, er at du måske så ikke får det svar du håber på at få.
Hvis man - af den ene eller anden årsag - får gjort sig grundig
upopulær i en gruppe, risikerer man at de faste brugere (som ofte
er nogen der kan give kvalificerede svar) vælger at ignorere ens
indlæg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 19-12-04 02:05

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg går ud fra at du godt kan se hvert indlæg én gang. Det er (vel)
> når du går ind i gruppen næste gang at du ikke kan se indlægget?

Nej det kan jeg ikke, men problemet var nok det som beskrevet af
Knud Gert Ellentoft.

> Jeg kan se at du bruge Outlook Express - prøv at kigge i menuen
> Vis => Aktuel Visning. Vælg "Vis alle meddelelser" hvis det ikke
> allerede er valgt.
Dette har jeg selvfølgelig prøvet.

> Hvis det ikke er nok, må du hellere prøve i OE-gruppen (jf Allan
> Vebels post).
Dette har jeg dog ikke prøvet, da jeg tilsyneladende nu kan se mine
indlæg, dog har jeg lavet nogle test i test gruppen.

> [...]
> med din newsopsætning. Men siden du nu har svaret på flere indlæg i
> tråden - uden at du har fået løst dit problem - tror jeg ikke det
Jeg ved heller ikke hvad problemet skyldes, bortset fra at det nok
som nævnt tidligere skyldes at mit spøgrsmål er havnet i en anden
tråd grundet min overskrift i emnelinien.
Det skal også siges at da jeg første gang sendte et indlæg i går var
min Windows installation 5 min. gammel, så af den grund havde jeg
slet ikke brugt OE tidligere.
Normalt plejer jeg også at takke eller som du skriver at kommenterer
de svar jeg får, som du siger det er da det mindste man kan gøre når
nogen gider hjælpe en med et problem.

mvh
Peg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-04 16:30

Poul Erik Givskov wrote:

> Jeg har lavet et nyt udkast til min hjemmeside, og har denne gang
> forsøgt mig med CSS.

> eksemplet kan ses på www.gwvest.dk/test.htm

Har du set den side i andet end IE? I min FireFox kommer der kun en masse
links i en kolonne. Du har heller ikke rettet de alvorlige valideringsfejl,
jeg påpegede i går.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 18-12-04 18:18

> [...]
>
> Har du set den side i andet end IE? I min FireFox kommer der kun en masse
> links i en kolonne. Du har heller ikke rettet de alvorlige

Hej Erik

Nej jeg har ikke set den i andre, men det vil jeg selvfølgelig straks prøve
at gør.
Desværre kan jeg af en eller anden grund ikke se dit tidligere svar, og ikke
engang
mit eget indlæg. Hvad årsagen til dette ved jeg ikke.

Men tak for ulejligheden alligevel.

mvh
Peg

Fra : Villum Sejersen

Dato : 19-12-04 00:26

Poul Erik Givskov skrev:

> eksemplet kan ses på www.gwvest.dk/test.htm

Er dit eksempel ren tekst, helt uden nogen som helst form for grafik? En
venstrespalte med en masse menupunkter, og en en højrespalte, kun med
ordet: contents...

For sådan fremtræder dit eksempel i hvert fald hos mig (Firefox 1.0
under debian Linux)...

Spring overvejelserne om skærmstørrelser i pixels helt over, og design i
css med f.eks. % og em, altså relative enheder. Du aner alligevel ikke,
om din side bliver læst på en 24" grafikskærm eller på en
mobiltelefon..... Og du ved heller aldrig, om modtagerens browser er
opsat til at være fuldskærms eller kun en lille del af hele vinduet.

--
med venlig hilsen Villum Sejersen

http://home20.inet.tele.dk/vsevisit

Fra : Poul Erik Givskov

Dato : 19-12-04 02:11

"Villum Sejersen" <vse_slet_dette_@_slet_dette_privat.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41c4bc98$0$89132$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Villum Sejersen skrev:
>>
> Er dit eksempel ren tekst, helt uden nogen som helst form for grafik? En
> venstrespalte med en masse menupunkter, og en en højrespalte, kun med
> ordet: contents...

Nej det er det ikke der er et enkelt grafik billede, jeg har også selv lige
nstalleret Firefox, og kan godt se at det er helt galt, jeg arbejder med
problemet.
Det ser ud til at det er noget med det der skal stå i starten af mit html
side, det
som skal sige noget om hvad det er for et dokument.
Jeg har renset lidt ud i selve css filerne og valideret dem og der er ingen
fejl.

Ja det vil jeg gøre.

mvh
Peg