VPN-Server Problem
Fra : Morten Trab

Dato : 19-05-01 23:06

Jeg er stødt ind i et problem med opsætningen af min VPN-server...

Når nogle prøver at connecte via VPN tli mig, går det fint, de bliver logget
på som de skal...Problemet er nu bare at det umiddelbart ikke ser ud til at
den vil route NetBeui vidre...Man kan i hvert fald kun bruge IP-adresser på
LAN'et til at se de andre computere med, og ikke NetBeui navnet på
computeren...

Hvad kan dette skyldes, og er der en løsning på det, uden at man skal lave
alt for store ændringer på systemet??

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-05-01 23:57

On Sun, 20 May 2001 00:06:15 +0200, "Morten Trab"
<morten@trab.dk> wrote:

> [...]
> den vil route NetBeui vidre...Man kan i hvert fald kun bruge IP-adresser på
> LAN'et til at se de andre computere med, og ikke NetBeui navnet på

Når man kører Windows Networking skal man enten bruge WINS (det
skal installeres på en eller to servere, og konfigureres på alt
udstyr) eller LMHOSTS-filer.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Trab

Dato : 20-05-01 12:29

> Når man kører Windows Networking skal man enten bruge WINS (det
> skal installeres på en eller to servere, og konfigureres på alt
> udstyr)

Jeg har WINS installeret, men jeg er ikke sikker på at den er sat rigtigt
op...

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-05-01 13:14

On Sun, 20 May 2001 13:29:27 +0200, "Morten Trab"
<morten@trab.dk> wrote:

> Jeg har WINS installeret, men jeg er ikke sikker på at den er sat
> rigtigt op...

Selve serveren er der ikke rigtig noget at konfigurere på. Men
alt udstyr (servere, arbejdsstationer) skal konfigureres til at
bruge WINS-serveren, for de registrerer sig selv med WINS.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Trab

Dato : 20-05-01 16:34

> alt udstyr (servere, arbejdsstationer) skal konfigureres til at
> bruge WINS-serveren, for de registrerer sig selv med WINS.

Hmmm...Nu kom der da LIDT løsning på problemet...

Nu kan jeg se klienterne ved at søge på computernavnet, men vi kan stadig
ikke se hinanden ved at browse netværket (altså vi kan ikke se hinanden i de
pågældende arbejdsgrupper)...

Mvh. Morten

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-05-01 17:54

"Morten Trab" <morten@trab.dk> wrote in message

> [...]
> ikke se hinanden ved at browse netværket (altså vi kan ikke se hinanden i

Velkommen til den interesandte og uforudsigelige WINS verden.
Ligepludselig så virker det (hvis du bare venter noget tid så ligepludselig
så virker det..)

/Dennis

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-05-01 18:20

"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> wrote

> Velkommen til den interesandte og uforudsigelige WINS verden.
> Ligepludselig så virker det (hvis du bare venter noget tid så ligepludselig
> så virker det..)

Ja? Det virker hvis det er sat korrekt op, og er ganske
forudsigeligt hvis man ved hvordan det fungerer.

Ole Thomsen

Fra : Finn

Dato : 23-05-01 09:31

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse
> "Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> wrote

> Ja? Det virker hvis det er sat korrekt op, og er ganske
> forudsigeligt hvis man ved hvordan det fungerer.

Har du et link til en beskrivelse af window's fremgangsmåde for at hente
oplysninger om andre computere i netværket. ? Det har altid været et halvt
mysterium for mig hvordan det fungerer...

Finn

Fra : Jens

Dato : 20-05-01 11:32

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> computeren...
>
> Hvad kan dette skyldes, og er der en løsning på det, uden at man skal lave

Du mangler en eller anden form for navneopløsning sådan at IP-adresser
bliver kædet sammen med computernavne. Benyt HOSTS, LMHOSTS, WINS eller DNS.

Det hedder NetBIOS og ikke NetBEUI som er en ikke routebar protokol.

Jens