Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor robust er IS systemet?
Fra : Nyhedskigger

Dato : 18-12-04 11:35

Kamera: Canon PS S1 IS

Når man læser brochuren fra Canon står der vedr. IS, at det er gyroer
(flertal) i objektivet der gør arbejdet. Og man kan også mærke systemet
arbejder når man trykker på IS-on/off knappen, hvilket indikerer at der er
"noget" der fysisk bevæger sig.

Hvor robust er IS overfor stød og slag?
Gør det nogen forskel om IS er tændt eller ej i tilfælde af slag?
Har det fx nogen betydning hvis man stiller kameraet på et bord (med små
stød til følge) med IS tændt, eller bør man slukke kameraet først?
Er der erfaringer med dette på "de store" IS-objektiver, eller er det
fjollet at sammenligne disse med S1 IS objektivet?

Eller er det ikke noget man skal tage hensyn til i det daglige, udover alm.
sund fornuft og omtanke?

Med venlig hilsen
Kjeld

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-12-04 14:45

"Nyhedskigger" <kks@volapyk.dk> wrote in message
> [...]
> Har det fx nogen betydning hvis man stiller kameraet på et bord (med små
> stød til følge) med IS tændt, eller bør man slukke kameraet først?

På mine IS objektiver (70-200L og 28-135) aktiveres IS først når udløseren
trykkes halvt ned. Jeg går ud fra det er det samme med et PS S1 IS, så hvis
kameraet bare hviler på et bord er der ikke noget i objektivet der bevæger
sig.

> [...]
> fjollet at sammenligne disse med S1 IS objektivet?
>
> Eller er det ikke noget man skal tage hensyn til i det daglige, udover

Nu har jeg godt nok ikke udsat mine objektiver for direkte slag, men
umiddelbart virker systemet nu meget robust. Som sagt er IS kun i funktion
når man trykker udløseren ned, og i det tidsrum burde man vel nok kunne
undgå stød og slag?

Martin

Fra : Nyhedskigger

Dato : 18-12-04 15:23

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> trykkes halvt ned. Jeg går ud fra det er det samme med et PS S1 IS, så
> hvis kameraet bare hviler på et bord er der ikke noget i objektivet der

På S1 IS kører det hele tiden, i hvert fald så længe skærmen er tændt. Det
er helt tydeligt når man søger motivet. Fx kan man for sjov aktivere digital
zoom og så køre helt ud (32x) os se hvor komplet umuligt det er at holde
stille og så tænde IS hvor billedet så blot "sejler" lidt.

Måske det er lavet for at det kan virke sammen med video?

Med venlig hilsen
Kjeld

Fra : Alex W

Dato : 18-12-04 15:04

> [...]
> fjollet at sammenligne disse med S1 IS objektivet?
>
> Eller er det ikke noget man skal tage hensyn til i det daglige, udover

IS objektiver holder til hård proffesionel behandling. Der er ikke altid tid
til at pakke objektiverne pænt ned i tasken ... de bliver lagt vilkårligt ..
får kamera og lignene ned over sig ... bliver rystet rundt ... Slag og stød
ved ivrig at skulle frem ..... og de holder til det.

Det lille S1 skal nok også holde.

/Alex W

Fra : [HCS] 4000

Dato : 18-12-04 16:15

Det er et meget stabilt og anvendeligt system, som ikke er sart.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jack

Dato : 18-12-04 16:36

Tjaa, jeg har smidt mit 28-135 IS i skraldespanden!! Den mekaniske del af
"gyroen" tog billetten - rep. pris ca. 3000. Objektivet havde en del år på
bagen, men var kun blevet brugt til privat fotografering.
Jeg køber ikke IS igen.

Fra : Nyhedskigger

Dato : 18-12-04 16:47

"Jack" <jhjelholt@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "gyroen" tog billetten - rep. pris ca. 3000. Objektivet havde en del år på
> bagen, men var kun blevet brugt til privat fotografering.

Uha - det lyder ikke rart.
Nu var der lige kommet lidt ro på efter de andre svar, men det her er jo
noget af en dårlig erfaring, må man sige.

Med venlig hilsen
Kjeld

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-12-04 01:33

Nyhedskigger wrote:

> Uha - det lyder ikke rart.
> Nu var der lige kommet lidt ro på efter de andre svar, men det her er jo
> noget af en dårlig erfaring, må man sige.

Tja, jeg er glad for min S1 IS.

Og ja, man kan lave skarpe og pæne billeder uden IS. Det er dog IMO
lidt nemmere med IS

Specielt hvis man tager billeder under en julefrokosten, hvor ens eget
evne til en rolig hånd er under alkoholisk påvirkning.

mvh

Carsten Riis

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-12-04 16:51

"Jack" <jhjelholt@hotmailFJERN.com> wrote in message
> [...]
> "gyroen" tog billetten - rep. pris ca. 3000. Objektivet havde en del år på
> bagen, men var kun blevet brugt til privat fotografering.

Ja, det er jo brandærgerligt at den gik i stykker, men jeg tror stadig at
systemet er temmelig robust. Der vil altid være 'mandagseksemplarer' imellem
og jo flere mekaniske komponenter en ting indeholder, jo større er risikoen
for at én af dem går i stykker.

Jeg arbejder i en branche hvor der er mange 'marketings-tekniknyheder', dvs.
tekniske nyskabelser som slås stort op, men som i virkeligheden ikke virker
specielt gode eller brugbare. Da Canon kom med IS systemet var jeg skeptisk,
men efter at have prøvet det i både objektiver og i kikkerter kan jeg kun
sige "Wow, endelig en nyhed der virker!"

Jeg har en 70-200mm 2.8L med IS og det virker fantastisk med IS, så jeg
håber du giver systemet en chance til.

Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-12-04 16:59

> [...]
> "gyroen" tog billetten - rep. pris ca. 3000. Objektivet havde en del år på
> bagen, men var kun blevet brugt til privat fotografering.

Ja, alt kan jo gå i stykker, men har aldrig hørt dårligt om IS systemet. Det
er selvfølgelig surt, når det går ud over én selv. Jeg har haft en 28-135mm
IS også, som fungerede upåklageligt, men solgte den igen, da den optiske
kvalitet ikke var høj nok. Jeg har en 300mm f/4 med IS og det fungerer
perfekt. Jeg synes det er et fantastisk system. F.eks. dette her håndholdt
http://www.pbase.com/hkruse/image/32611282/original.
Mvh,
Hans

Fra : Tommy Fer

Dato : 19-12-04 00:07

> [...]
> "gyroen" tog billetten - rep. pris ca. 3000. Objektivet havde en del år på
> bagen, men var kun blevet brugt til privat fotografering.

Men du kunne da vel bare fortsætte med at bruge objektivet uden IS? Så var
du jo lige så langt som ved ikek at købe IS... det er jo stadigt et dejligt
objektiv?

mvh Tommy Fer

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 18-12-04 17:37

"Nyhedskigger" <kks@volapyk.dk> wrote:

>Eller er det ikke noget man skal tage hensyn til i det daglige, udover alm.
>sund fornuft og omtanke?

Min formodning er at de optiske systemer i objektivet afgår ved døden lang tid
før gyroerne.

Jeg ved ikke hvor Canon får deres sensorer til IS systemet fra.
Men en stor producent af fuld elektroniske Gyroscoper og Accelerometer er Analog
Devices, ADI: http://www.analog.com/

De nyeste typer er ikke ret store - 5 x 5 mm. og 2 mm. høj for to akser.

Jeg kan ikke finde noget rigtig gode billeder af ADI's iMEMS (integrated Micro
Electro Mechanical System). Men det er noget med at en lille del af chippen er
ætset fri, så den hænger i nogle "fjedre". Man kan så bestemme afstanden ud til
den faste del af chippen og omdanne det til et elektronisk signal.

Selve accelerometrene er svære at slå ihjel. For nogle typerne er grænserne
"2000 G powered shock survivability" og andre typer er tallet helt oppe på 3500
G eller "Drop test (Concrete Surface): 1.2 meter", og det er når der ikke er
nogen som helst "fjedrende indpakning".

Og lidt OT, men IBM er på vej med et system baseret på Analog Devices sensorer
til bærbare PC*er. Så hvis man taber PC'en vil den på vej mod gulvet, nå at
lukke nok ned til at harddisken overlever:
http://www.analog.com/en/content/0,2886,764%255F%255F27337,00.html

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : DUG_TEN

Dato : 18-12-04 21:19

Hej Alle.

Jeg købte for ca. 6 md siden en Canon 70-200 /f2.8 IS

Efter 5 dage kom der fejl på gyroen, og jeg fik af Canon et nyt objektiv.

For 14 dage siden gik gyroen igen i stykker under en koncert, så jeg fik
igen under garantien en ny gyro.

Jeg passer meget på mine ting, men jeg vil nu sige jeg er blevet lidt
skeptisk omkring IS men hensyn til fejl.

Hilsen

Henrik
http://www.studiefoto.dk/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-04 21:06

Nyhedskigger wrote:

> Eller er det ikke noget man skal tage hensyn til i det daglige, udover alm.
> sund fornuft og omtanke?

Overvej hva' du vil med IS, er det overhovedet nødvendigt?

Dengang da jeg startede med at fotografere, fandtes der ikke AE, AF,
TTL og IS, og det forhindrede ikke, at vi kunne lave flotte, skarpe
og velbelyste billeder.

Man kan træne i at holde kameraet stille, det gøres efter de samme
principper som når skytter træner, og med lidt øvelse kan man godt
lave håndholdte optagelser på 1/15 sec.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Nyhedskigger

Dato : 20-12-04 15:15

> Overvej hva' du vil med IS, er det overhovedet nødvendigt?

Een af gundene til at jeg valgte S1'eren var: go' videokvalitet. IS sammen
med video er en meget fin cocktail - jeg tror faktisk ikke 10x zoom var
anvendelig ved håndholdt videooptagelser uden IS. Så dér har IS bestemt sin
berettigelse.

> Man kan træne i at holde kameraet stille, det gøres efter de samme
> principper som når skytter træner, og med lidt øvelse kan man godt lave
> håndholdte optagelser på 1/15 sec.

Ja det tror jeg gerne - men er det dog ikke også sådan, at jo mindre og jo
lettere og måske mere "uligevægtig" kameraet er jo sværere er det at holde
helt stille? Og kameraerne har jo en tendens til at blive mindre (selv om S1
bestemt ikke er et "micro kamera").

Min bekymring gik/går på, jo mere "tingel tangel" jo mere er der der kan gå
i stykker, fx IS systemet. Jeg fornemmer af de svar der har været, at
systemet er godt og rimelig robust, men kan altså også gå i stykker!

Med venlig hilsen
Kjeld