Science før Einstein var bedst
Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-04 00:22

"Sandheden ligger i det konkrete. Nietzsche

" Truth is not road to fortune. Rousseau

"Science is the great antidote to the poison of enthusiasm and superstition.
Adam Smith

"Beviser er modgiften mod vidneudsagnenes gift. Francis Bacon

Allerede på Newtons tid var der tendenser til samfundsskadelig "teoretisk
fysik" der ikke stilede mod praktisk gavn men kun var "filosofisk fysik"
eller "L'art pour l'art"

Meget nutidig relativitet og superstrengs ævl har præg af uintelligent
rastløshed

"Lykkelige mennesker er sjældent nysgerrige".
Arthur Koestler

I Tyskland lavede Einstein eller måske snarere Einsteins kone lidt
interessant teoretiseren, men på Princeton, hvor han lod sig ansætte længe
før jødeforfølgelser nødvendiggjorde at forlade Tyskland, var han vist især
showman - udførte han noget praktisk eksperiment?

Burde man ikke have taget hans snu verden-vil-bedrages selvironi ALVORLIGT

"

Hvis kendsgerninigerne ikke passer til din teori, så lav om på
kendsgerningerne". Albert Einstein

Fra : Morten Guldager

Dato : 18-12-04 08:40

2004-12-17 Bo Warming wrote

> Hvis kendsgerninigerne ikke passer til din teori, så lav om på
> kendsgerningerne". Albert Einstein

Det var et spøjst citat. I hvilken sammenhæng er han fremkommet
med det?
Har han med "lav om påkendsgerningerne" ment at man skulle indtroducere
flere faktorer i beskrivelsen af hans teorier?

/Morten

Fra : Lasse R

Dato : 18-12-04 12:43

> Det var et spøjst citat. I hvilken sammenhæng er han fremkommet
> med det?

Det har nok været i forbindelse med relativitetsteorien, hvor han væltede
verdensbilledet.

- Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-04 16:52

"Lasse R" <asd@das.dk> skrev i en meddelelse

> Det har nok været i forbindelse med relativitetsteorien, hvor han væltede
> verdensbilledet.

Berlinerfilosoffen Friedrich Hegel, der lærte Marx op, har sagt næsten det
samme o. 1840 da Kierkegaard overværede hans forelæsninger.

Jeg har det fra citat-samling, der desværre ikke oplyser context.