Basolateral?
Fra : emil

Dato : 17-12-04 21:25

Hej.

Hvad betyder ordet basolateral. Jeg skal bruge det i sammenhæng med
basolaterale enzymer og cellemembraner.

Jeg aner bare ikke hvad det ord betyder :-/

Venligst Emil

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 17-12-04 22:40

basolateral, jeg kender ordene fra den medicinske verden, men der har jeg
aldrig brugt dem sammen, umiddelbart vil jeg mene at der er tale om en
sammensætning af de to ord basalt (altså i bunden) og lateralt (væk fra
kroppen/centrum). Så basolateralt = i bunden ud til siden... Man kan vel
sige at desmosomer er basolaterale junctions ?!?!?

Ved ikke om det kan bruges...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Jacob Andersen

Dato : 17-12-04 22:55

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kroppen/centrum). Så basolateralt = i bunden ud til siden... Man kan vel
> sige at desmosomer er basolaterale junctions ?!?!?

Hvis du slår op i Rhoades&Tanners "Medical Physiology" (som du anbefaler som
hyggelæsning andetsteds i dette forum) vil du i index kunne finde en
henvisning til "Basolateral membrane, of epithelium". Jeg vil mene, at
begrebet 'basolateral' er centralt i den fysiologiske verden.

Jeg er forøvrigt enig i din betragning om desmosomer. ;)

Mvh
Jacob Andersen

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 17-12-04 23:45

> [...]
> henvisning til "Basolateral membrane, of epithelium". Jeg vil mene, at
> begrebet 'basolateral' er centralt i den fysiologiske verden.

Nu er det ved at være en del år siden at jeg sidst har været i den bog, men
godt at se at begrebt fandtes der...

Den spændende del af fysiologien (for mig) var mere hjerte-lunge delen og
til dels nyrefysiologien, men specielt hjerte-lunge delen, fordi den er så
logisk opbygget...

Fra : Jacob Andersen

Dato : 17-12-04 22:42

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad betyder ordet basolateral. Jeg skal bruge det i sammenhæng med
> basolaterale enzymer og cellemembraner.

Mange celler er, for at udføre deres funktioner i organismen, polariserede.
Det vil sige at deres to sider vender ud mod hvert deres miljø, og de to
sider er tilpassede hver deres funktion i forhold til dette miljø. For at
kontrollere denne funktion ser man ofte meget forskellige transportproteiner
og -kanaler i de to dele af cellemembranen.

Et eksempel er i tarmen eller nyren, hvor en side af cellen vender ud mod
lumen (den luminale side), og en del vender ud mod interstitialrummet og
blodbanen (den basolaterale side). Basolateral hentyder altså til den del af
en polariseret celle, der vender ind mod blodbanen. Det er forøvrigt altid
den del af cellen, der hviler på basalmembranen, hvorfra navnet også
stammer.

Håber det var brugbart. Ellers må du lige specificere, hvad du skal bruge
det til! :)

Mvh
Jacob Andersen