Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot A95 dumt?
Fra : Olsen

Dato : 17-12-04 20:08

I næste uge slår jeg til med køb af mit første kamera.

Er meget interesseret i Powershot A95, som skulle dække familiens behov.

Er det meget dumt? Hvis ja, andet alternativ?

\Olsen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 17-12-04 20:45

On Fri, 17 Dec 2004 20:08:19 +0100, "Olsen" <snipnospam@olsen.mail.dk>
wrote:

>I næste uge slår jeg til med køb af mit første kamera.
>
>Er meget interesseret i Powershot A95, som skulle dække familiens behov.
>
>Er det meget dumt?

Det kommer an på, hvad du har tænkt dig at give for det....

Fra : Olsen

Dato : 17-12-04 21:51

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på, hvad du har tænkt dig at give for det....

Den billigste

Fra : bb

Dato : 17-12-04 21:55

>I næste uge slår jeg til med køb af mit første kamera.
>
>Er meget interesseret i Powershot A95, som skulle dække familiens behov.
>
>Er det meget dumt? Hvis ja, andet alternativ?

evt et S50/S60 ?

Fra : Povl

Dato : 17-12-04 22:01

Olsen wrote:
> I næste uge slår jeg til med køb af mit første kamera.
>
> Er meget interesseret i Powershot A95, som skulle dække familiens behov.
>
> Er det meget dumt? Hvis ja, andet alternativ?
>
> \Olsen

Det er et fint kamera. Værd at nævne hvis du sammenligner med andre
kameraer i prisklassen:

Fordele:
1: God optik.
2: Mange indstillingsmuligheder. Specielt er det nyttigt at den har en
Custom-mode hvor du kan gemme ét sæt af indstillinger som du så hurtigt
kan skifte over til.
3: Displayet kan vippes ud og drejes, hvilket giver lidt flere muligheder.
4: AA-batterier.

Ulemper:
* Det er lidt dyrt sammenlignet med de andre kameraer i Canons A-serie
(og sikkert også tilsvarende kameraer fra andre fabrikanter).
* Det er lidt stort, nok pga. (3) og især (4) ovenfor. Det er for stort
til at man gider have det med alle steder.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 22:58

"Povl" skrev i en meddelelse news:cpvhet$bm8$1@news.cybercity.dk

snip en hel masse

> * Det er lidt stort, nok pga. (3) og især (4) ovenfor. Det er for stort
> til at man gider have det med alle steder.

Det er begrænset hvad du kan stoppe ind i et kamera der er mere kompakt,
hvis du også vil have billeder af en rimelig kvalitet.

Hvis jeg skulle vælge, kunne et altarnativ blive S1 IS, mest på grund af den
kraftigere zoom.

--
mvh kajo

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-12-04 23:44

Olsen wrote:
> Er det meget dumt? Hvis ja, andet alternativ?

Det er jo lidt svært, at svare på, når man ikke kender familiens behov

Men hvis behovet er et A95, så er det et OK kamera.

Måske lidt overkill, hvis det kun er til famile-fotos, men hvis der er
interesse derudover, så er det som nævnt et fint kamera.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-04 01:08

"Jan Vestergaard" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Måske lidt overkill, hvis det kun er til famile-fotos, men hvis der er
> interesse derudover, så er det som nævnt et fint kamera.

Hvordan kan det være overkill, fordi det "kun" skal bruges til familefoto.
Det er vel netop lige præcis det, denne type kamera er beregnet til.
Der er ingen grund til at købe noget der er dårligere, familiefoto skal da
også være iorden ellers bliver man da hurtig træt af at se på dem.

--
mvh kajo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-12-04 07:53

In article <41c3751f$0$33654$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Kajo wrote:
> [...]
> Der er ingen grund til at købe noget der er dårligere, familiefoto skal da
> også være iorden ellers bliver man da hurtig træt af at se på dem.

Der er ellers mange dermener at et familiebillede er OK, hvis man
kan se 5 udsmurte pixels af mystisk farve, bare man ved det er tante olga.

Men familiebilleder kan lige som andre billeder ikke tages om,
og burde derfor være af god kvalitet.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-12-04 11:58

Kajo wrote:
> Hvordan kan det være overkill, fordi det "kun" skal bruges til
> familefoto.

Man tager ikke automatisk bedre billeder med et dyrt kamera.

Mange vælger et dyrt fordi det ser "smart" ud - selvom de ligeså godt kunne
have købt et billigere, der havde dækket samme behov f.x. et i A75 klassen,
der tager fortrinlige familie-billeder.

Mange har en ide om at et dyrt kamera med mange megapixel helt automatisk
vil tage bedre billeder - og det er jeg så ikke helt enig i - og mener at
det er overkill at købe mere end, man har brug for.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 01:27

> [...]
kunne
> have købt et billigere, der havde dækket samme behov f.x. et i A75

Jeg ved jeg ikke lige om A95 ser smart ud, jeg er sikker på at der findes
mange billigere kameraer der ser smartere ud.

> Mange har en ide om at et dyrt kamera med mange megapixel helt automatisk
> vil tage bedre billeder - og det er jeg så ikke helt enig i - og mener at
> det er overkill at købe mere end, man har brug for.

Jeg har netop ikke anbefalet et kamera med mange megapixel, tværtimod
anbefalede jeg:
http://www.dpreview.com/reviews/canons1is/
Mest pga. 10 x zoom og den indbyggede Image Stabilized.
Omprisen er overkill eller ej, det er vel ens pengepung der afgør det.

Et A95 vil jeg betragte som et typisk førstegangskøb, efter et stykke tid
finde man ud af at man nok skulle have ofret lidt mere.

--
mvh kajo

Fra : Olsen

Dato : 19-12-04 15:24

> Et A95 vil jeg betragte som et typisk førstegangskøb,
> efter et stykke tid
> finde man ud af at man nok skulle have ofret lidt mere.

Ofret lidt mere for at få hvad?
Eller hvad vil jeg ex savne med et A95?

\Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 15:57

"Olsen" <snipnospam@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ofret lidt mere for at få hvad?
> Eller hvad vil jeg ex savne med et A95?

F.eks noget mere zoom, og som du selv nævner - mulighed for ekstern blitz.
Men så løber det selvfølgelig en hel del op i pris, men du kan selvfølgelig
også købe et A95 dårligt er det jo ikke.
Det der bekymrer mig mest, er risikoen for røde øjne når der bruges blitz.

--
mvh kajo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-12-04 16:00

In article <41c58eef$0$33637$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Olsen wrote:

> Ofret lidt mere for at få hvad?
> Eller hvad vil jeg ex savne med et A95?

Mere zoom, skarpere billeder, højere hastighed.
Det er nogle af de væsentlige grunde til jeg skiftede til dSLR

Fra : Peder\(2791\)

Dato : 18-12-04 13:24

Jeg har lige købt et A95 i Platan Foto 2800kr - det fås vidst ikke
billigere - og jeg kan garantere at det tager kanon billeder - de er
afsindigt gode og meget skarpe - selv den indbyggede flash følger perfekt
med og lyser billederne op perfekt - jeg har ikke fortrudt dette valg-selv
når de bliver printet ud på fotopapir kan jeg ikke se forskel på et
traditionelt fremkaldt og det jeg har printet ud!
i magasinet DigitalFoto fra November vinder det testeten over 9 andre i
samme 5MP klasse!
Kan varmt anbefales herfra!

Fra : Nicolaj C.

Dato : 18-12-04 14:29

http://www.megapixel.net/reviews/canon-a95/a95-review.html

Fra : Olsen

Dato : 18-12-04 16:31

I har selvfølgelig ret, jer der anfører at I ikke kender familiens behov.
Det burde jeg ha' skrevet.

Han: Vil hurtigt interessere mig for mere spidsfindige instillinger
kombineret med redigering på comp.
Hun: Vil bare tage billeder på automatik (men lur mig).
Begge: har vi haft det i hånden og selv om det er noget klodset er jeg
tiltaget af at kunne dreje skærmen. Ville dog være rart med mulighed for
extern blitz.
Læste også http://www.megapixel.net/reviews/canon-a95/a95-review.html og
mente så at det dækkede vores behov.

Er dog meget forvirret. Ser ex G5 til 4000,- i Bilka. Men sådan kan man
blive ved.

Tak for de mange gode indlæg,- fortsæt gerne.

\Olsen

Fra : Peder\(2791\)

Dato : 18-12-04 17:14

Las os høre hvad du ender med at investere i!

Fra : Olsen

Dato : 18-12-04 19:22

"Peder(2791)" > Las os høre hvad du ender med at >investere i!

Ok, ryster allerede lidt på hånden da sønnen og jeg tager til Kbhv mandag
for bl.a. at købe kamera.

\Olsen

Fra : Olsen

Dato : 21-12-04 00:33

"Peder(2791)"
> Las os høre hvad du ender med at investere i!

Det blev Canon A95 købt i Foto Bingo City2 for 2800,-

Med 256mb flash, itui, lynlader+4 genop.bat, i alt 3600,-. (100,- rabat).

Ødelæg venligst ikke mit julehumør med at fortælle mig hvor dum jeg har
været

\Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 16:06

"Olsen" skrev i en meddelelse

> Ødelæg venligst ikke mit julehumør med at fortælle mig hvor dum jeg har
> været

Jeg har nu ikke tænkt mig at ødelægge dit julehumør - tillykke med det nye
kamera.

Det nu nok heller ikke noget dumt købt, det er så vidt ved et kamera der
dækker de flestes behov.

Du har trods alt ikke ofret mere, end at hvis du bliver helt bidt af
digitalfotografering, så skulle der være råd til på et senere tidspunkt at
købe noget dyrere/mere avanceret. Nu har du ihvertfald mulighed for at
afprøve nogle af mulighederne. God fornøjelse.

--
mvh kajo

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-12-04 17:50

Olsen wrote:
> Han: Vil hurtigt interessere mig for mere spidsfindige instillinger

Så er A- og G- modellerne gode valg.

G-modellerne (G3 var god - G5 havde lidt problemer med "støj" i højeste
opløsning - G6 skulle også være god) - de kan bruges med extern blitz, som
du efterlyser - det kan A-modellerne ikke.

G-modellerne har lidt flere manuelle indstillinger at "lege" med - men kan
stadig køre fuld automatik også.

> Hun: Vil bare tage billeder på automatik (men lur mig).

Sådan er det også her i huset - vi har et G3 og et 300D - min kone bruger
kun G3'eren - og kun på fuld auto

> Begge: har vi haft det i hånden og selv om det er noget klodset er jeg
> tiltaget af at kunne dreje skærmen. Ville dog være rart med mulighed
> for extern blitz.

G- og A- modellerne er lidt store - men ikke FOR store - de ligger godt i
hånden - og har mange indstillingsmuligheder.

Ellers skal man over i Ixus-modellerne - Ixus er små - men mangler en masse
af de muligheder, som de lidt større har...

Eller S-serien - det er lidt mindre udgave end G-serien - men med mange af
de samme muligheder - men svjh ikke extern blitz.

Jeg havde tidligere et A40 - det var godt - men de kun 2 mpixel gav lidt
begrænsninger, når man begyndte at beskære - det kunne lige strække til
10x15 billeder uden beskæring.

Nu har jeg så G3 - og det har både drejelig skærm og ekstern
blitz-mulighed - så det har G5 og G6 sikkert også..

> Læste også http://www.megapixel.net/reviews/canon-a95/a95-review.html
> og mente så at det dækkede vores behov.

Det gør det åbenbart også - med undtagelse af extern blitz - det kan
G-modellerne.

Jeg må indrømme, at jeg er Canon-fan mht digicam - men det er nok fordi, jeg
ikke rigtig har prøvet andet - så der skal nok være andre gode muligheder
også - men dem kender jeg ikke noget til....

> Er dog meget forvirret. Ser ex G5 til 4000,- i Bilka. Men sådan kan
> man blive ved.

Ja

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 01:32

"Olsen" skrev i en meddelelse

- Snip en masse -

> Begge: har vi haft det i hånden og selv om det er noget klodset er jeg
> tiltaget af at kunne dreje skærmen. Ville dog være rart med mulighed for
> extern blitz.

En extern blitz ville nok være en super ide.
Jeg har selv et A60, det adskiller sig nok ikke væsenligt fra A95 hvad
blitzfotografering angår, det giver desværre mange røde øjne.

--
mvh kajo

Fra : Palle

Dato : 18-12-04 17:13

> [...]
>
> Er meget interesseret i Powershot A95, som skulle dække familiens behov.
>
> Er det meget dumt? Hvis ja, andet alternativ?

Det ved du sikkert bedst selv.