Hvad gør man hvis...
Fra : Kim S

Dato : 17-12-04 16:51

Jeg var i et københavnsk stormagasin forleden dag, hvor jeg
fandt en efterladt mobiltelefon på et bord i cafeteriet. Afleverede
den i butikken til en expedient, men kom bagefter til at overveje,
om det nu var det smarteste.
Ville det egentlig ikke have været "venligere" overfor ejeren,
hvis jeg havde bladret lidt i telefonens tlf-bog, og fundet et
nummer at ringe op og sige at jeg havde fundet denne
telefon. Så kunne vedkommende jo se nummeret jeg ringede fra,
og give ejeren besked. Eller må man ikke det ??
Hvad gør i andre, hvis i er ærlige, og godt vil aflevere telefonen
til ejermanden M/K ?

Mvh, Kim

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 17-12-04 17:13

Kim S wrote:
> [...]
> og give ejeren besked. Eller må man ikke det ??
> Hvad gør i andre, hvis i er ærlige, og godt vil aflevere

Jeg kigger altid i telefonnogen på telefonen, for at se om der skulle være
et "Hjemme" nummer.
Ellers ringer den jo helt sikkert på et tidspunkt. ;)

--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : Anders

Dato : 17-12-04 17:15

Det er ikke noget jeg kender til. Jeg tror det du har gjort nok er det
rigtige. Man kunne måske også aflevere den i en slags kunde information.

Mvh
Anders

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 17-12-04 17:44

Jeg gjorde netop det du sagde med at ringe til nogen i telefonbogen

Og det var folk ret glade for, det skete jo ind i mellem da jeg kørte taxa,
altså at folk glemte deres telefon i bilen...

Henrik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-12-04 19:34

"Henrik (Silkeborg)" <dk8008@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> taxa,
> altså at folk glemte deres telefon i bilen...

Ja men alle gør ikke det.. En kammerat glemte sin Nokia 6600, dengang en dyr
telefon, i en taxi... Kameraet fik fat i taximanden som var af udlands
herkomst, men fik aldrig telefonen som aftalt. Politiet gør ikke noget!

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-12-04 18:08

Kim S wrote:

> [...]
> fandt en efterladt mobiltelefon på et bord i cafeteriet. Afleverede
> den i butikken til en expedient, men kom bagefter til at overveje,

Det er nok det nemmeste for dig.

> [...]
> telefon. Så kunne vedkommende jo se nummeret jeg ringede fra,
> og give ejeren besked. Eller må man ikke det ??

Du foretager dig først noget strafbart, når du bruger telefonen for egen
vindings skyld dvs. ringer til dine egne bekendte for andres penge.

Så sålænge du bruger telefonen for at finde ejermanden, så er det jo
ikke noget galt i det. Du hjælper faktisk ejeren.

> Hvad gør i andre, hvis i er ærlige, og godt vil aflevere telefonen
> til ejermanden M/K ?

Det meste korrekte er, at aflevere telefonen til politiet som
hittegods. Og ikke til en tilfældig ekspedient i et supermarked.

Politiet vil højst sandsynlig bruge telefonens telefonbog til at finde
ejeren.

Men spørg i jura-gruppen for at være helt sikker. Jeg skriver der selv,
men ville ikke svare i juragruppen, men her tør jeg godt vove pelsen.

mvh

Carsten Riis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-04 11:57

"Kim S" <No@mail.dk> wrote in message
> [...]
> og give ejeren besked. Eller må man ikke det ??
> Hvad gør i andre, hvis i er ærlige, og godt vil aflevere telefonen

Jeg ville have fundet et passende nummer i telefonenens telefonbog og ringet
som du foreslår.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask