Matematisk grafik
Fra : Martin Larsen

Dato : 17-12-04 13:15

Jeg vil lige vise jer noget grafik som jeg synes er interessant
http://www.cecm.sfu.ca/~loki/Projects/Roots/Calendar/

Og jeg vil høre om nogen er stødt på en længere diskussion
af hvad man ser. De vandrette linier omkring x-aksen er
ikke artefacts, men hvad med de streger der ligger lidt
øst for nord.

Hvis nogen er stødt på flot grafik (bortset fra Julia og
Mandelbrot), så bring gerne et link.

Mvh
Martin

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 17-12-04 14:31

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> scribbled in news:41c2cd5c$0
$74691$14726298@news.sunsite.dk:
> Jeg vil lige vise jer noget grafik som jeg synes er interessant
> http://www.cecm.sfu.ca/~loki/Projects/Roots/Calendar/

ganske blæret! - flotte fraktaler :)

> Hvis nogen er stødt på flot grafik (bortset fra Julia og
> Mandelbrot), så bring gerne et link.

Det er ikke fraktaler, men dog meget matematikrelateret. Jeg
er selv meget fascineret af knuder - både praktisk (med tovværk)
og teoretisk (som matematik). Det glimrende program Knotplot af
Robert Scharein er et godt sted at starte:
http://www.pims.math.ca/knotplot/

/hilsner

--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-12-04 14:46

Martin Larsen wrote:

> Hvis nogen er stødt på flot grafik (bortset fra Julia og
> Mandelbrot), så bring gerne et link.

Flemming Lorenzen har en del matematiske billder:

<http://www.fllo.dk/>

Siden kan varmt anbefales.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-12-04 15:08

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse news:41c2e2e7$0$268$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Flemming Lorenzen har en del matematiske billder:
>
> <http://www.fllo.dk/>

Ok, alle de gammelkendte Julia, Sierpinski, IFS etc

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-12-04 19:44

Martin Larsen wrote:

> Ok, alle de gammelkendte Julia, Sierpinski, IFS etc

Der er skam også nogle knap så kendte i blandt:

<http://www.fllo.dk/millionPointSculptures.asp>

<http://www.fllo.dk/symmetry.asp>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-12-04 20:36

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse news:41c328d3$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Der er skam også nogle knap så kendte i blandt:

De er da meget pæne. Men hvis man kan lide "ikoner",
så kan man sikkert også lide maurer-roser.
Check disse java-applets. Man finder index helt
forneden på denne side:
http://home.hia.no/~byrgeb/bb/INF200/Innledning.htm

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-12-04 11:39

Martin Larsen wrote:

> Check disse java-applets. Man finder index helt
> forneden på denne side:
> http://home.hia.no/~byrgeb/bb/INF200/Innledning.htm

Tak for tippet, det ser spændende ud.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 20-12-04 09:53

In <41c328d3$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> =?ISO-8859-1?Q?Jens_Axel_S=F8gaard?= <usenet@soegaard.net> writes:

[KLIP]
> <http://www.fllo.dk/symmetry.asp>

Jeg blev lige lidt irriteret over de billeder (selv om de er
flotte og jeg blev inspireret til at lede efter "Fearful symmetry"
som jeg har etellerandet sted på mine reoler).
Hvorfor katten er de strukket sådan ? De er stort set allesammen
cirkelrunde i virkeligheden. Man kan da ikke være bekendt at
vise en aflang ellipse og så påstå at den er invariant overfor
drejninger om origo?
Nå, det var bare et hjertesuk. Jeg smed octave efter opgaven, så
her er vistnok alle Flemmings og et par stykker til:
http://www.246.dk/symicons.html

Octave bruger gnuplot og den kan også godt lide at strække
billederne en anelse. Næste version må blive at fodre Octave
direkte med x-range og y-range, øv

http://www.246.dk/equation.html har nogle mere primitive billeder
i samme boldgade, som dem, der startede denne tråd.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-12-04 21:29

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> øst for nord.
>
> Hvis nogen er stødt på flot grafik (bortset fra Julia og

Hvis man er interesseret i at dykke dybere ned i emnet omkring afbilding af
komplekse funktioner, så kan jeg varmt anbefale

Tristan Needham - Visual Complex Analysis
ISBN 0198534469

Det er en virkelig glimrende bog om emnet.

/ Jesper P

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 18-12-04 11:15

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Hvis nogen er stødt på flot grafik (bortset fra Julia og
> Mandelbrot), så bring gerne et link.

Google efter metapost

fx
http://melusine.eu.org/syracuse/metapost/vrac/polyt/polyt-mp.xml
http://melusine.eu.org/syracuse/metapost/vrac/verhulst.xml
http://melusine.eu.org/syracuse/metapost/vrac/
http://www.cs.ucc.ie/~dongen/mpost/links.html

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be/be.html

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-12-04 12:11

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse news:uvfazykti.fsf@rk-speed-rugby.dk...

> Google efter metapost

Nå ja, det var jo ikke ligefrem det kvantitative aspekt
jeg efterlyste.

Mvh
Martin

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-01-05 13:47

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Hvis nogen er stødt på flot grafik (bortset fra Julia og
> Mandelbrot), så bring gerne et link.

Man kan få nogle flotte fraktale billeder ved hjælp af affine
afbildninger. Se f.eks.

http://lanoswww.epfl.ch/studinfo/courses/CAScours/SSC_Nonlinear_systems/Nonlinear_systems_text/Introduction.htm#_Toc478146654

eller

http://www.cs.chalmers.se/~sydow/envs/examples.html

Sidstnævnte har også kildekode til et program.

En affin afbildning er en kombination af translationer (forskydning
langs en vektor), skalering i den ene dimension og rotation omkring et
punkt. En fraktal kan fås ved at iterere et punkt igennem to affine
afbildninger. I praksis vælger man tilfældigt mellem de to
afbildninger i hvert tidsskridt, dvs. i pseudokode er programmet:

p := p_0
repeat
p := random choice between f(p) or g(p)
plot p
until stopped

hvor f og g er affine afbildninger. Affine afbildninger kan skrives
på formen

x1 = a1*x+b1*y+c1
y1 = a2*x+b2*y+c2

hvor a1, b1, c1, a2, b2 og c2 er reelle tal og p = (x,y). (x1,y1) er
det nye punkt. For at få en pæn fraktal skal enten a1^2+b1^2 < 1
eller a2^2+b2^2 < 1.

Torben