Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skrive anmeldelser/artikler?
Fra : TT

Dato : 17-12-04 12:45

Hej!

Jeg har lavet en digitalfoto-hjemmeside for et halvt års tid siden, og
den har vist sig at ha en vis succes. Det er jo dejligt, men det er ret
tidskrævende at skrive artikler m.v., og det er ærligt talt mest det at
fifle med HTML, der interesserer mig.

Så kan jeg jo bare lukke siden (som er non-profit, altså uden reklamer
m.m. - og det bliver den ved med at være!), men det har jeg ikke lyst
til - der har trods alt været over 6000 besøg, siden jeg åbnede den i juni!

Jeg har så fået den ide, at invitere jer, alle I
digitalfoto-interesserede, til at skrive det, der skal skrives, altså
anmeldelser, artikler osv, og så uploader jeg det og vedligholder siden!
I kan anmelde jeres kamera, andet fotoudstyr, fotorelaterede programmer
og hjemmesider, lige meget hvad: Bare det har noget med
digitalfotografering at gøre!

Jeg vil som webmaster/redaktør forbeholde mig ret til at vælge, hvad der
skal bringes på hjemmesiden.

Artiklerne skal selvfølgelig være sagligt/fagligt i orden. Dvs. at du
ikke kan anmelde et kamera, du har set nede i Aldi - og som sikkert er
noget lort - uden at du reelt har afprøvet, om det nu også er rigtigt!
Altså, ganske almindelig god gammeldags dansk takt og tone: Der skal
være hold i det, du skrive!

Det med takt og tone gælder selvfølgelig også sproget! At skrive "lort"
- som jeg for eksemplets skyld, har skrevet ovenfor - i en artikel
går naturligvis ikke!

Interesserede kan kontakte mig på tfg@(fjern)tomsfotoguide.dk

Håber, at I er med på min ide!

TT,
TomsFotoGuide.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-12-04 00:32

TT wrote:

> Håber, at I er med på min ide!

Hej Tom, du er ikke den første og nok heller ikke den sidste, som
har fået den udemærkede idé, problemet har dog hidtil været, at det
kun er blevet til nogle sperdte træfninger.

Du kan ta' et kik på www.fotoportal.dk - det er p.t. sat til salg,
da ejeren heller ikke har har tiden til, at skrive et par nye
artikel hver uge.

Og det er egenligt lidt ærgeligt, for der burde være brug for et
foto-site, der kunne være portal og et digitalt foto-blad med
rigtige nyhedder og artikler, et site der er skrevet af rigtige
mennesker med meninger, og ikke bare pressemeddelelser fra
importørerne, og præsentationer af de nyeste kameraer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : OCB

Dato : 18-12-04 00:59

> [...]
> nyhedder og artikler, et site der er skrevet af rigtige mennesker med
> meninger, og ikke bare pressemeddelelser fra importørerne, og

Se, det er netop hele problemet imø... Der ER brug for et sådant, eller
rettere det burde være mærkeligt hvis ikke.. Sagen er bare, at alle hænger
sig i at det skal være reklamefrit.. Hvorfor ? Alle andre sites i dag er
plastret til med reklamer, samarbejdsaftaler, bruger konti m.m.

Har man et site der også kan tjenes noget mønt på, så har man også mulighed
for at give lidt til skribenterne i ny og næ. Dette har været og er stadigt
tendensen på mange gamer websites, så skal man være levedygtig, så er man
nok nødt til at få lidt penge med i kassen..

Til trods for, at mange af os sikkert synes reklamer m.m. er træls, så er
jeg sikker på de selvsamme, til stadighed benytter disse sites. Jeg er holdt
op med at pive, det er konvergens, fremskridt, udvikling osv og det nytter
alligevel ikke at slås imod det.. Det kunne minde lidt om analog slr folkets
"kamp" imod digital slr folkets og den digitale udbredelse, man kan sagtens
ytre sig, men man vinder aldrig "kampen" ..

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
Condrup Fotografi - http://www.condrup.dk

Fra : TT

Dato : 18-12-04 09:49

Hvorfor skal TomsFotoGuide.dk være reklamefrit? Tja, jeg hader også
reklamer, selvom det ikke generer mig på nettet og i aviser, så det er
vist mest sådan en slags principsag....?!

Hvis I begge synes, at der behov for artikler og anmeldelser, skrevet af
alm. mennesker, så gå øjeblikkeligt i gang med at skrive!! I har vel
begge et kamera, som I har en mening om, og en anmeldelse - eller "bare"
et essay om glæden ved at bruge det - behøver jo ikke være så grundig
som dem på f.ex. Imaging Ressource!

Venlig hilsen
TT,
TomsFotoGuide.dk

Fra : OCB

Dato : 18-12-04 10:42

"TT" <tfg@tomsfotoguide.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> et kamera, som I har en mening om, og en anmeldelse - eller "bare" et
> essay om glæden ved at bruge det - behøver jo ikke være så grundig som dem

Dvs, at det er en principsag for dig, at du ikke vil gøre som alle andre,
men istedet vil finde en masse "fotojounalister" som vil skrive artikler
gratis for dig og de 6000 besøgende. Du har allerede sat logoer, bannere,
m.m. på siden fra f.eks Canon og Casio, dvs du kan bedre lide at give disse
firmaer gratis reklame, samtidigt med at folk skriver artikler gratis for
dig?

Sagen her er, at du har en god ide, en principsag, men samtidigt skal du
konkurrere med resten af nettet, hvor især dpreview.com nok er den største.
Tager du deres anmeldelser og tests og kigger på omfanget af disse, ja så
bliver det svært at få skrevet en dansk anmeldelse af samme kaliber, både
tidsmæssigt og gratis.

Gå øjeblikkeligt i gang med at skrive!!! skriver du ? Hvorfor ? Hvad er det
nøjagtigt du ønsker fra dit site ? Hvad er din "forretningsplan" til trods
for du ikke rigtig har nogen ? Er din overordende plan, at få en masse til
at skrive en masse tests, essays, m.m. gratis som du så kan lægge ud på
siden ? Hvad så ? Se, nu skal du ikke misforstå mig og du behøver hellere
ikke være så gavmild med udråbstegnene igen, men min skepsis mener jeg er
velbegrundet.

Det jeg her prøver at belyse lidt, er at det at være skribent ikke bare er
noget man gør, især tidsmæssigt, jeg har selv tidligere gjort dette for et
større spilsite, dette var ulønnet dog med visse "personalegoder", men det
tager tid og når det er på fritidsbasis, ja så er det altså som med alt
andet, det kommer i sidste række.

Så, mit spørgsmål til dig er, hvorfor skal jeg sætte mig ned og skrive om
Canon EOS 300D, 20D, diverse L objektiver, Photoshop Elements, Photoshop,
PhaseOne, Sigma, Tamron m.m. Alle disse ting er noget jeg er stødt på, har
prøvet eller bruger i dag, men som samtidigt kan ses, læses og findes et hav
af steder på nettet. Jo, de er ikke på dansk, dette er jeg klar over, men at
bede folk om, øjeblikkeligt at gå i gang med at skrive, bare for at du kan
få en tilfredsstillelse, der skal der noget mere til, ikke nødvendigvis i
form af penge, men hvis det er en sådan success, så forstår jeg ikke dit
behov først kommer nu og at det er første gang jeg overhovedet hører om dit
site i denne gruppe.

HUSK, dette er ikke skrevet som et surt opstød eller anden form for
antiparti, men jeg mener at det er min ret at belyse "sagen" fra mit
synspunkt også.

Mvh
Ole Condrup Boesen.

Fra : TT

Dato : 19-12-04 11:16

Hej OCB!

Du har allerede sat logoer, bannere,
> m.m. på siden fra f.eks Canon og Casio,

En anmeldelse er som regel i sig selv en reklame - god eller dårlig! Jeg
kan ikke forestille mig artikler eller anmeldelser uden navne og fotos
på/af produkterne, kan du? Og hvor er forskellen på at nævne Canon og
Casio, som du lige har gjort , og så bruge deres logoer?

> dvs du kan bedre lide at give disse
> firmaer gratis reklame, samtidigt med at folk skriver artikler gratis for
> dig?

Ja, og for dig!

> [...]
> bliver det svært at få skrevet en dansk anmeldelse af samme kaliber, både

De hverken kan eller skal konkurere med de store.

> Gå øjeblikkeligt i gang med at skrive!!! skriver du ? Hvorfor ?

Fordi du har lyst til det! Det gælder selvfølgelig ikke dig, kan jeg forstå.

> [...]
> at skrive en masse tests, essays, m.m. gratis som du så kan lægge ud på

Jeg kan anbefale dig at læse her: http://www.tomsfotoguide.dk/om.php
Her er et par citater, der måske kan svare på dine spørgsmål:

"...Der vil være stof, der kan tilfredsstille den seriøse
amatørfotograf, og andet der kan hjælpe feriefotografen med at finde det
rigtige kamera til den rigtige pris og hjælp til at udnytte dets
muligheder bedst muligt!"

"...den enorme mængde viden og informationer, der findes på nettet, og
som jeg forsøger at samle og overskueliggøre, gerne med hjælp fra jer,
kære kiggere!"

> [...]
> tager tid og når det er på fritidsbasis, ja så er det altså som med alt

Jamen, så har vi jo den samme erfaring!

> [...]
> behov først kommer nu og at det er første gang jeg overhovedet hører om dit

Du skal bestemt ikke sætte dig ned og skrive noget som helst til
TomsFotoGuide.dk, for det har du ikke lyst til!!! Og det skal være
lysten der driver værket! Ikke lysten til at tilfredsstille mig, men
lysten til at skrive et eller andet om foto.
Ja, jeg vil virkelig få en tilfredsstillelse, hvis andre synes, at det
en god ide og har lyst til tilfredsstille deres EGEN lyst ved at skrive
et eller andet en gang i mellem.
Hvorfor netop nu? Ja, det kan du finde en forklaring på i mit første
indlæg: Jeg har ikke så stor lyst til at bruge tid på artikler mere, men
vil hellere hellige mig hjemmeside byggeriet. For mig er det den
sjoveste del af det.
Det er første gang, du hører om mit site her i gruppen? Nå!? :-|

> HUSK, dette er ikke skrevet som et surt opstød eller anden form for
> antiparti, men jeg mener at det er min ret at belyse "sagen" fra mit
> synspunkt også.

Ja, det er en grundlovssikret ret

Venlig hilsen
TT,
TomsFotoGuide.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-04 21:49

TT wrote:

> "...den enorme mængde viden og informationer, der findes på nettet, og
> som jeg forsøger at samle og overskueliggøre, gerne med hjælp fra jer,
> kære kiggere!"

Jeg har taget et grundigt kik på www.tomsfotoguide.dk - og det kan
da godt ske jeg tager fejl, og i så fald er du meget velkommen til
at korrigere mig, men jeg kunne altså ikke finde noget reelt indhold
på dit site, det var lutter henvisninger til indhold på andre sites.

Og foto-sites uden reelt indhold, som blot linker og henviser til
indhold på andre sites, dem findes der rigeligt af, og der kommer
løbende nye til, og de lukker efterhånden som brugerne konstaterer,
at de er kedsommelige og uinteressante.

Der er heller ikke noget nyt i tests og anmeldelser af nye kameraer
og objektiver, det er jo bare psudo-reklame, og man skal dælme være
usædvanligt enfoldig, hvis man løbende vil bruge sin tid på at læse
den slags.

Det der mangler, er et on-line medie med velskrevne og læseværdige
artikler, hvor dygtige og arragerede fotografer fortæller om sjove,
spændende, usædvanlige, eller morsomme oplevelser i forbindelse med
deres fotografi, kort sagt underholdne artikler som man også kan
lære noget af, og gerne rigt illustreret med gode fotos...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TT

Dato : 20-12-04 09:36

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> korrigere mig, men jeg kunne altså ikke finde noget reelt indhold på dit
> site, det var lutter henvisninger til indhold på andre sites.

Jamen, så har jeg jo levet fuldstændig op til det, du citerer! Det er jo
glædeligt, at jeg har gjort det, jeg skriver!

> [...]
> objektiver, det er jo bare psudo-reklame, og man skal dælme være
> usædvanligt enfoldig, hvis man løbende vil bruge sin tid på at læse den

"Salige er de enfoldige!"

> [...]
> deres fotografi, kort sagt underholdne artikler som man også kan lære
> noget af, og gerne rigt illustreret med gode fotos...

Fuldstændigt enig! Så jeg vil invitere alle, der har lyst til at følge
Niels opskrift til at bruge TomsFotoGuide.dk!

Venlig hilsen
TT,
TomsFotoGuide.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-12-04 10:32

OCB wrote:

> [...]
> sig i at det skal være reklamefrit.. Hvorfor ? Alle andre sites i dag er
> plastret til med reklamer, samarbejdsaftaler, bruger konti m.m.

Ind til en vis grænse har jeg intet imod reklamer på web-sites, og
hvis jeg var 100% sikker på, at der kunne tjenes 50.000 kr pr. år,
så ville jeg ikke betænke mig på at drive en fotoportal.

Men problemet er, at den danske fotobranche ikke er særlig villig
til at købe annonceplads på web-sites.

De store fotogrossister, importører og producenter har den holdning,
at de har deres egne web-sites, og at deres brands er kendte nok, og
de danske fotohandlerne er slet ikke til noget, de er på femte år
handlingslammet overfor, at over 50% af deres salg snuppes af tyske
on-line shops.

Og en fotoportal med store blinkende annoncer for on-line gambling,
pornosites, eller andet lignende er ikke lige min smag.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 20-12-04 20:37

> og de danske fotohandlerne er slet ikke til noget, de er på femte år
> handlingslammet overfor, at over 50% af deres salg snuppes af tyske
> on-line shops.

Hej

Det der tal "over 50%" hvor har du det fra ?

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : ab©

Dato : 18-12-04 10:28

> Så kan jeg jo bare lukke siden (som er non-profit, altså uden reklamer
> m.m. - og det bliver den ved med at være!) ...

Lav den hellere som en betalingsside (f.eks. kr. 20,- / md.) f.eks. med
"afregning" til bidragydere i form af betalingsfrihed.

ab