Stort behov for donor-katte
Fra : maz

Dato : 17-12-04 12:07

Følgende artikel var i Urban i dag:

Urban 17. december 2004

DONOR-DYR Landbohøjskolens Hospital for Mindre Husdyr mangler kattedonorer.
Derimod er hospitalet godt med, når det drejer sig om hunde, der skal give
blod.

Er din indekat korthåret, godt i stand, rask og rolig, så var det måske lige
noget for den at blive bloddonor. Ligesom vi tobenede kan komme i
blodbekneb, kan hunde og katte nemlig også få akut behov for en
blodtransfusion. Det kan ske ved for eksempel påkørsler eller sygdomme og
infektioner.

Lige nu mangler blodbanken på Landbohøjskolens Hospital for Mindre Husdyr
seks-otte kattedonorer.

»Vi har et tilkaldekorps på fire katte, men kunne i virkeligheden godt bruge
flere. Faktisk redder både katte- og hundedonorerne mange liv. Men vi har
altså de hunde, vi skal bruge,« fortæller dyrlæge og lektor Annemarie
Kristensen fra Landbohøjskolen.

Når kattene har givet blod, undersøges de for parasitter og sygdomme som
katteaids og leukæmi. Donorblodet centrifugeres og adskilles i røde
blodlegemer og plasma eller bruges med det samme, hvis der er behov for det.

Blodlegemerne opbevares i køleskab, og plasmaen fryses ned, indtil der
bliver brug for det. Samme procedure gælder for hundene.

»Brugerne af blodbanken har været støt stigende, siden den blev oprettet i
år 2000. Vi får henvisninger fra en række dyreklinikker, som så sender de
katte og hunde, der har brug for blodtransfusion, ind til os,« siger
Annemarie Kristensen.

Også på Bygholm Dyrehospital ved Horsens har man en blodbank. Det står der i
hvert fald på dyrehospitalets hjemmeside.

»Ahr, det er nok en overdrivelse. Jeg vil kalde det et donorkorps. Vi bruger
dyrlægernes egne dyr, og vi har faktisk dem, vi skal bruge. Men vi har da
manglet donorhunde nogle gange, hvor vi så har kørt kampagner. Der er ikke
stor tilstrømning på området,« siger dyrlæge Helle Johansen.

Hvad får dyrene ud af det?

»Ingenting. Det gør vi andre jo heller ikke, når vi giver blod. Men de
bliver regelmæssigt tjekket og vaccineret, og så får de da en godbid med
hjem.«

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-12-04 13:37

maz wrote:

> [...]
>
> »Ingenting. Det gør vi andre jo heller ikke, når vi giver blod. Men de
> bliver regelmæssigt tjekket og vaccineret, og så får de da en godbid med

Meget interessant! Gad vide hvordan man kontakter de relevante personer
på Landbohøjskolens Hospital for Mindre Husdyr?
mvh Camilla

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-12-04 13:52

Prøv deres hjemmeside http://www.kvl.dk jeg vil tro at der står
kontakt-muligheder

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-12-04 14:17

Marianne Hellemose wrote:

> Prøv deres hjemmeside http://www.kvl.dk jeg vil tro at der står
> kontakt-muligheder

Netop! http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/help_us.htm
mvh Camilla

Fra : Denise

Dato : 17-12-04 13:48

maz wrote:

> DONOR-DYR Landbohøjskolens Hospital for Mindre Husdyr mangler
> kattedonorer. Derimod er hospitalet godt med, når det drejer sig om
> hunde, der skal give blod.

Kan godt huske de var ude også for et par år siden. Har dog lige spurgt
misserne her, det var absolut ikke noget for dem, det er imod deres religion

--
Hilsen Denise

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 17-12-04 14:22

> Er din indekat korthåret, godt i stand, rask og rolig, så var det måske
> lige
> noget for den at blive bloddonor.

Nogen der ved hvorfor det skal være korthårede? Det er da
diskriminisation*...

// Yoc

* Der tages forbehold for stavefejl!

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-12-04 14:30

Søren Aaholm Møller wrote:

> Nogen der ved hvorfor det skal være korthårede? Det er da
> diskriminisation*...
>
> // Yoc
>
> * Der tages forbehold for stavefejl!

Jeg kan forestille mig, det er, fordi de har mindre pels, så
venerne/blodårerne er nemmere at finde? Langhårskatte skal vel nærmest
barberes (eller iaf klippes) for at finde vener/årer...
mvh Camilla

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 17-12-04 18:01

> Jeg kan forestille mig, det er, fordi de har mindre pels, så
> venerne/blodårerne er nemmere at finde? Langhårskatte skal vel nærmest
> barberes (eller iaf klippes) for at finde vener/årer...

Argh - ja, det kan jeg godt se Det er jo blasfami Tak for svaret

// Yoc - Den stolte NFO-ejer

Fra : Nina Sørensen

Dato : 18-12-04 09:41

> [...]
> venerne/blodårerne er nemmere at finde? Langhårskatte skal vel nærmest
> barberes (eller iaf klippes) for at finde vener/årer...

Jeg sad også og undrede mig over den med korthår. Men hvis der ikke er
anden grund end pelsen, virker det da lidt fjollet. Vi med pels-dyr ved
da at når misserne skal have taget en blodprøve, så bliver der baberet
en lille firkant på forbenet...
Ærgelig hvis de frasiger sig nogle pga den smule....

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-12-04 09:49

"Nina Sørensen" <mailKATTE@BAKKEtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en lille firkant på forbenet...
> Ærgelig hvis de frasiger sig nogle pga den smule....

Der var et indslag om emnet i TV Lorry fredag aften.
Blodet bliver tappet fra halsen og missen få en let bedøvelse, sagde de.
Efter sigende skulle det overhovedet ikke gøre ondt på katten - men trods
det gode formål, så tror jeg mine ville betakke sig.
De to er i øvrigt også for gamle, da katten ikke måtte være over 6 år.

mvh Eva

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 18-12-04 11:28

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse
> De to er i øvrigt også for gamle, da katten ikke måtte være over 6 år.
>
> mvh Eva

Jeg ringede til KVL i går, for at melde min Neo til.
MEN da han snart bliver 5 år, ja så var han for gammel. De havde fået så
mange henvendelser, så de havde tilladt sig at sætte en grænse ved 5 år.

De skulle kun bruge korthårsdonorer, da f.eks semilanghår havde en anden
blodtype....

Joan
www.haarbolden.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 18-12-04 12:03

Joan Frederiksen wrote:

> [...]
> mange henvendelser, så de havde tilladt sig at sætte en grænse ved 5 år.
>
> De skulle kun bruge korthårsdonorer, da f.eks semilanghår havde en anden

Så har jeg hørt det med :overrasket: Skulle pelslængden også påvirke
blodtypen?? Hmmm - måske man skulle bede dem om at skrive noget mere om
blodtyper et sted? Det kunne da være interessant at lære mere om
vidt jeg har kunne læse mig til har katte 3 blodtyper: A, B, AB - jeg
har svært ved at tro, at de er bestemt af pelslængden Vi har nemlig
en korthårskat af blodtype B, i en race hvor blodtype A er fremherskende.
mvh Camilla

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 18-12-04 14:29

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har svært ved at tro, at de er bestemt af pelslængden Vi har nemlig
> en korthårskat af blodtype B, i en race hvor blodtype A er fremherskende.

Det var noget med racekatte - hm undrede mig også over den. For troede da at
katteblod uanset race - er katteblod.

Joan
www.haarbolden.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-01-05 08:56

> Det var noget med racekatte - hm undrede mig også over den. For troede da
> at
> katteblod uanset race - er katteblod.

Ligesom hos mennesker, forekommer visse blodtyper i større eller mindre grad
hos de forskellige racer, ligesom f.eks. med vævstyper. Genetikken er
forunderlig