Definere variabler
Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 20:33

Jeg får følgende fejl- hvad betyder det ?

Notice: Undefined variable: tekst_soeg in
D:\Apache2\htdocs\test\nyhed.soeg.php on line 4

Jeg troede ikke at man skulle definere variabler eller har jeg helt
misforstået noget ?

Mvh. Allan M

Fra : Morten Fangel

Dato : 16-12-04 20:45

Et godt bud er at du bruger enten variabel til at søge i nyheder... hvis
denne findes så vil du søge, ellers vil du noget andet...

for at tjekke om den findes har du så brugt

if($tekst_soeg){...}

Dette er ikke korrekt - man får en notice i hovede af det... istedet bør
man bruge

if(isset($tekst_seog));

Og hvis det kommer fra form, add. linie eller lignene bør man enddag
bruge en af de super-globale variabler...

Morten

Fra : Bjarne

Dato : 17-12-04 11:07

Allan Møller skrev:
> Jeg troede ikke at man skulle definere variabler eller har jeg helt
> misforstået noget ?

Det er lige netop det man skal. Hvis du bare slynger et variabelnavn ud uden
at tildele det en værdi, har serveren jo ingen anelse om hvad den skal
stille op med den.

Der kan være flere forskellige grunde til at det fejler i dit tilfælde. Prøv
at vise os din kode. Så er det nemmere at hjælpe.

- Bjarne

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 18-12-04 00:28

Allan Møller wrote:
> [...]
> D:\Apache2\htdocs\test\nyhed.soeg.php on line 4
>
> Jeg troede ikke at man skulle definere variabler eller har jeg helt

Man behøver ikke at deklarere variable inden brug - men PHP vil gøre dig
opmærksom på den evt. fejl ved ikke at gøre det - og afhængig af det
konkrete fejlniveau bliver det evt. printet ud som i ovenstående. Dit
program vil dog (sandsynligvis) fungere fint, da det jo "blot" er en
notice! For at undgå det, kan du enten:

1. Deklarere din variabel inden brug:
$tekst_soeg = ''; // Anbefales - det er god sikker stil!

2. Nedjustere dit fejlrapporteringsniveau:
error_reporting(E_ALL ^ E_NOTICE); // Du behøver ikke længere
programmere helt korrekt - men sandsynligheden for "dumme" fejl øges
dermed også!

Mvh Tommy