MS Windows
briani 27239
formatere PC som kører XP home edition?
Fra : Preben Kaas

Dato : 16-12-04 15:21

Hej

En af mine bekendte har en PC ( med XP home edition på C-drev) som
der er gået helt kuk i.
Den kan sommetider starte op - andre gange ikke.
End ikke reparation med XP-Cd'en virker.

Så nu er mit spørgsmål:
Kan man boote med en Win 98 startdiskette og derefter formatere
C-drevet med den format.exe, som ligger på disketten?
Altså ligesom "i gamle dage".

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

Fra : .Kody

Dato : 16-12-04 15:44

"Preben Kaas" <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man boote med en Win 98 startdiskette og derefter formatere
> C-drevet med den format.exe, som ligger på disketten?

Ja måske, men hvis der skal XP på igen, kan du da bare boote med XP cdén.
Under intsallation får du muligheden for at formatere.

..Kody

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 16-12-04 15:47

"Preben Kaas" <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man boote med en Win 98 startdiskette og derefter formatere C-drevet
> med den format.exe, som ligger på disketten?

Ja, det burde du kunne, vær dog opmærksom på at NTFS drev umiddelbart ikke
vil være synlige uden yderligere drivere end Win 98 disken leverer...

/ Jonas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-04 15:47

Preben Kaas wrote:

> Kan man boote med en Win 98 startdiskette og derefter formatere

Ja, men det er fjollet når XP-CD'en selv kan.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-12-04 22:28

> [...]
> Kan man boote med en Win 98 startdiskette og derefter formatere
> C-drevet med den format.exe, som ligger på disketten?

Brug win xp cd.en.
Boot på den. Når I kommer helt frem til det sted hvor selve installationen
skal til at starte, markerer i drevet/partitionen. Følg herefter
vejledningen foroven, hvor i først fjerner partitionen (L) bekræfter (enter)
og bekræfter endnu engang (E)
Så opretter i en ny/nye partitioner ved at trykke på O (ikke nul) og skriver
den ønskede størrelse eller godkender den størrelse som foreslåes.
Når I herefter starter installationen, vil den automatisk formattere først.

Kurt

Fra : Preben Kaas

Dato : 17-12-04 22:44

On Thu, 16 Dec 2004 22:28:02 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtnospam@portalen.no> wrote:

> [...]

>den ønskede størrelse eller godkender den størrelse som foreslåes.
>Når I herefter starter installationen, vil den automatisk formattere først.

Tak for tippet, Kurt.
Jeg vil straks bringe det videre og så må vi se om det virker efter
hensigten.

Preben

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-12-04 23:04

"Preben Kaas" <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> wrote in message
> Hej

> Kan man boote med en Win 98 startdiskette og derefter formatere
> C-drevet med den format.exe, som ligger på disketten?
> Altså ligesom "i gamle dage".

Du skal i hvert fald lige downloade "delpart" og smide den på Win98
startdisken. Når du så kører delpart, kan du slette en NTFS-partition (og
andet).

Vh, Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-12-04 10:22

Lars Bonnesen wrote:

> Du skal i hvert fald lige downloade "delpart" og smide den på Win98
> startdisken. Når du så kører delpart, kan du slette en NTFS-partition

Det er at gå over åen efter vand. XP kan selv med CD'en.

Jesper G. Poulsen

Fra : Preben Grøndahl

Dato : 17-12-04 16:03

> Det er at gå over åen efter vand. XP kan selv med CD'en.

Gælder dette også såfremt at ens HD fra start af, først "een" gang er blevet
NTFS formatteret, og man fx. nu ønsker FAT32? Kører selv med FAT32, men
syntes bare at have læst div. steder, at når ovenstående er tilfældet, så
går den aut. i gang med selv "igen" at benytte NTFS, og ikke som hvis man
fx. starter med en FAT32 HD, giver en begge valg muligheder ved
installation, men er nødsaget til at benytte 3. party programmer for at
komme af med NTFS, eller har jeg også blot misforstået noget helt ?

--
Med positive hilsener samt glædelig Jul og Godt Nytår til alle!
Preben Grøndahl

Ved email svar fjern "**"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-12-04 16:34

"Preben Grøndahl" skriver:

> Gælder dette også såfremt at ens HD fra start af, først "een" gang er blevet
> NTFS formatteret, og man fx. nu ønsker FAT32?

Ja

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe