Adfærdsspørgsmål
Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-12-04 14:29

Hej gruppe,

Jeg har et lille pudsigt adfærdsspørgsmål om min kat. Hun gaber en del!
Hun gør det tit, når vi nærmer os hende for at nusse lidt, eller
bare når vi snakker til hende. Det er ikke fordi hun bare er træt, for
hun gør det også, når hun er spilvågen og i gang med at lege.

Jeg mener at have læst et sted, at det er fordi den er godt tilpas og
afslappet. Kan det passe?

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-12-04 15:02

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
> hun gør det også, når hun er spilvågen og i gang med at lege.
>
> Jeg mener at have læst et sted, at det er fordi den er godt tilpas og

Når katte gaber, er det ikke, fordi de er trætte. Det er et
dæmpningssignal, der signalerer fred og ingen fare. Jeres kat nyder, at
I kommer for at nusse hende
mvh Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-12-04 15:38

On 2004-12-16 15:01:31 +0100, Camilla Baird <mail@korat.dk> said:

> Når katte gaber, er det ikke, fordi de er trætte. Det er et
> dæmpningssignal, der signalerer fred og ingen fare. Jeres kat nyder, at
> I kommer for at nusse hende

Hi - man kan få vildt fremmede katte til at komme og hilse på - eller i
hvertfald hilse én på samme måde, hvis man blinker overdrevent til dem
- og bagefter gaber uden at se på dem.
Det skal dog helst gøres uden andre (fremmede) mennesker i nærheden,
med mindre man vil anses for kugleskør )
--
Knus fra Ann R

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-12-04 16:24

> [...]
> Det skal dog helst gøres uden andre (fremmede) mennesker i nærheden,
> med mindre man vil anses for kugleskør )

Den der med at "misse" med øjnene (he, he), den kendte jeg godt. Men det
kan så åbenbart kombineres med at gabe. Så blev jeg da så klog! Tusind
tak Tror også du har ret I, at nogle mennesker nok ville mene, at
man var lidt gak hvis de så én

Jeg synes, at det er ret sødt af min lille mis. Hun får en ekstra kiks,
når jeg kommer hjem

Mange hilsner fra Betina

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 17:22

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan så åbenbart kombineres med at gabe. Så blev jeg da så klog! Tusind
> tak Tror også du har ret I, at nogle mennesker nok ville mene, at

Kombinerer du missen med øjnene og gaben med tydelig smasken, signalerer du
ubetinget venskab, og vil få en stor stjerne hos katten

Det virker på alle pattedyr, undtagen mennesker

Tina

Fra : JytteJ

Dato : 16-12-04 19:52

"Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du
> ubetinget venskab, og vil få en stor stjerne hos katten

hi hi - hvordan gaber og smasker man på samme tid ??

Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 21:46

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> hi hi - hvordan gaber og smasker man på samme tid ??
>
> Jytte

De fleste af os smasker automatisk lidt i forbindelse med at vi gaber lige
når det er sovetid eller vi vågner op. Det er den samme smaske-gaben der
bruges til at signalere venskab til dyr. Eller: Næsten den samme. Bare der
er den tydelige smasken iblandet fake-gaben, reagere dyrene på det
Ikke noget med at blotte tænderne på noget tidspunkt. Så er den venlige
gestus pludselig blevet en trussel.

Det kræver lidt øvelse foran spejl. En sidegevinst er, at ansigtsmusklerne
samtidig bliver rørt så man ikke spænder så meget i ansigtet

Tina

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-12-04 21:54

> Kombinerer du missen med øjnene og gaben med tydelig smasken, signalerer du
> ubetinget venskab, og vil få en stor stjerne hos katten
>
> Det virker på alle pattedyr, undtagen mennesker
>
> Tina

Hej Tina,

Nu var jeg jo lige nødt til at afprøve det sammen med missen. Og hvad
gjorde missen: Hun kiggede meget interesseret på mig, lagde hovedet lidt
på skrå, slog en lille trille - og gabte! Hvor er det nuttet

Hun må da have ment, at vi har været lidt tungnemme indtil nu

Vi har da godt lagt mærke til, at nogle af vores andre katte også har
gabt af os engang imellem (sågar så hele ansigtshuden flyttede sig om i
nakken, og de så fjollede ud . Hende her gør det bare som en meget
udpræget del af sin adfærd. Så blev det jo pludseligt så iøjnefaldende...

Mon hun gør det så uhæmmet meget i forhold til vores andre katte, fordi
hun er en utroligt social mis? Hmmm....jeg ved det ikke. Hyggeligt er
det i hvert fald

Mange tak for svaret! Det var interessant.

Venlige hilsner fra Betina

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 22:38

> [...]
> på skrå, slog en lille trille - og gabte! Hvor er det nuttet
>
> Hun må da have ment, at vi har været lidt tungnemme indtil nu

Andy bruger gaben og smasken meget. Gaber og smasker jeg tilbage til ham,
fræser han hen for at nusse

Det er tydeligt, at dyrene føler sig "forstået" når vi på den måde efteraber
deres signaler. Selv mine rotter kommer for at nusse, når jeg gaber og
smasker til dem.

> [...]
> nakken, og de så fjollede ud . Hende her gør det bare som en meget
> udpræget del af sin adfærd. Så blev det jo pludseligt så iøjnefaldende...

Selvfølgelig gaber de også indimellem når de er trætte og har brug for
ekstra ilt. Men så er det ofte mere "skjult" de gør det. Eller når de lige
er vågnet af en god lur.

> Mon hun gør det så uhæmmet meget i forhold til vores andre katte, fordi
> hun er en utroligt social mis? Hmmm....jeg ved det ikke. Hyggeligt er
> det i hvert fald

Hun vil ihvertfald meget gerne være venner med jer

I kan også lææge mærke til, om kattene af og til blinker til jer. Gør de
det, så blink bare igen. Det betyder også venskab.

Mis, min mors kæmpe af en lillebitte missekat på 8 kilo (han er ikke det
mindste overvægtig), bruger ikke gaben og smasken. Han blinker.

Laver han narrestreger og skal lige gøre det godt igen, så blinker han til
en. Blinker man ikke igen, så prøver han lige en gang eller to mere. Sker
der stadig ikke noget, fortsætter han sin kriminelle løbebane.
Blinker man tilbage til ham, så vimser han straks hen for at få lidt nus.
Han er en pudsig kat. :)

> Mange tak for svaret! Det var interessant.

Velbekomme

Adfærd er hamrende interessant. Man lærer sine dyr at kende på en helt anden
måde ved at lære sig noget af deres adfærd, og lære noget /om/ deres adfærd.

Tina

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 16-12-04 23:11

"Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> der stadig ikke noget, fortsætter han sin kriminelle løbebane.
> Blinker man tilbage til ham, så vimser han straks hen for at få lidt nus.

Stor griner! "Hvis du ikke tilgiver mig, fortsætter jeg balladen" - det er
en rigtig kat

hygge fra tina

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 17-12-04 22:34

Hmm..
jeg tror der er sket en fejl da Pjevs blev "programmeret"
han smider sig bare ned på gulvet og glor på en at man ikke er helt normalt.
Må prøve igen senere.

mvh Cindie

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 22:51

"Cindie Iwersen" <ciwr@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg tror der er sket en fejl da Pjevs blev "programmeret"
> han smider sig bare ned på gulvet og glor på en at man ikke er helt

Så har han sikkert sin egen opskrift på, hvordan han signalerer venskab og
fredsommelighed.

Prøv at bide mærke i nogle ting han gør. Og prøv så at efterligne dem.
Kommer han hen til dig eller "svarer" med at gøre det samme, er det dét der
er hans "tegnsprog" for venskab.

Reagerer han udadfarende og aggresivt på det du forsøgte at efterligne,
betød det ikke venskab. Reagerer han slet ikke, forstår han ikke hvad du
laver. Så enkelt er det faktisk.

Andy forstår ikke når jeg blinker til ham. Han forstår når jeg gaber og
smasker. Det svarer han på. Mis fatter ikke rigtig gaben og smasken. Jo, han
bliver beroliget hvis han er lidt oppe og køre, men han gør ikke det samme
til mig. Han er en blinker.

Det er dejligt på den måde at have et "sprog" sammen med sin kat.

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-12-04 23:11

On 2004-12-17 22:51:07 +0100, "Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> said:

> Han er en blinker.

Godt udtryk!
Min Ditte er det i så stor grad, at jeg har problemer med at fange et
billede af hende med åbne øjne
Hun ser ud som om hun smiler, når hun "misser" med øjnene - og det gør
hun vel i virkeligheden også
--
Knus fra Ann R

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-12-04 23:26

> Det er dejligt på den måde at have et "sprog" sammen med sin kat.

Ja! Det er virkelig fantastisk, når man kan opnå en tydelig respons fra
sin kat. Man bliver helt varm om hjertet

Vores lille gabe-mis er eminent til at få os vist hvad hun vil. Hun kan
stille sig an, så man ikke er det mindste i tvivl om, at nu skal vi
altså lege tagfat. Så går den vilde jagt op og ned af kælderen. Hun
gemmer sig bag døre og møbler, springer på vores ben i mørket, og render
selv efter os, når vi vender ryggen til - og hun morer sig tydeligvis
gevaldigt undervejs- Hvis hun kunne, er jeg sikker på, at hun ville
grine højt Det er ikke en leg vi har lært hende. Det er hende, der
har været "instruktør". Jeg synes det er utroligt.

Som du selv siger, så kan man sørme få meget ud af sine dyr, hvis man
prøver at forstå. Glæden bliver dobbelt så stor.

Den anden mis, vi har, gør heller ikke meget i gaben og smasken. Men hun
blinker lidt engang imellem (dog ikke ofte). Ellers er det mest noget
med at komme hen til os med halen i krog og på stive ben, når hun gerne
vil snakke.

Fra : Kate

Dato : 18-12-04 14:02

Betina Rasmussen <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> wrote in

> og hun morer sig tydeligvis
> gevaldigt undervejs- Hvis hun kunne, er jeg sikker på, at hun ville
> grine højt

Fed læsning.
Da Johan og Sofie var unge var han en værre drillepind, ja, faktisk
opfattede jeg nogle gange hans drillerier som direkte mobning af Sofie.
Ofte har jeg haft på fornemmelsen at han morede sig kosteligt over hvor
nem hun var at hidse op. Og også haft følelsen af at havde han kunnet
så havde han grint højlydt. Når jeg har sagt det til andre mennesker
har de ofte gloet på mig som om _jeg_ var tosset

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kate

Dato : 18-12-04 13:58

"Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> wrote in

> Reagerer han udadfarende og aggresivt på det du forsøgte at
> efterligne, betød det ikke venskab. Reagerer han slet ikke,
> forstår han ikke hvad du laver. Så enkelt er det faktisk.

Jeg praktiserede megen blinkeri med Oliwer og han kom stort set
hvergang hen til mig. Da jeg forleden prøvede med Doughnut opfattede
hun det helt klart negativt. Hun stod længe og kiggede på mig,
mistænktsomt, så løb hun nogle skridt ind i stuen, vendte sig og
kiggede på mig. Det gjorde hum et par gange, hvorefter hun helt
forsvandt. Jeg har ikke forsøgt mig siden. Måske jeg skulle prøve at
gabe-smaske til hende.

Fra : Lene Nielsen

Dato : 19-12-04 01:20

hæhæ ja det i alle sammen beskriver her i virker overhovedet ikke på nogen
af mine katte jeg har prøvet med kun blinken over for dem og de kigger på
mig som om jeg er total tumpet og går deres vej og jeg har prøvet med
gaben/smasken og det enste der sker er det samme på nær min han maine-coon
på 5 år han kommer hen til mig og ville bide mig og lange ud efter mig såå
ja det hjælper ikke ved mine katte

knus lene

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 04:49

"Lene Nielsen" <lene_brian@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på 5 år han kommer hen til mig og ville bide mig og lange ud efter mig såå

Som jeg skrev før, så har nogle katte bare en anden måde at vise, at de er
din ven på. Observer, efterlign, observer.

For at gabesmasken virker, er det endvidere vigtigt, at det bliver gjort
korrekt. Ellers er det en trussel. Din han maine coon ser det som en
trussel, altså har det ikke været udført korrekt. Mere øvelse foran spejlet

Tina

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 19-12-04 21:56

hmmm.. det ka da godt være at jeg skal til at vække ham om morgenen lige som
han gør ved at knalde mit hovede ind i sit. Og så ligge i hans kurv og
slikke på hans lammeskind. Men jeg tror bare at hvis jeg gør det, så bliver
der revolution her i huset.

mvh Cindie

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 22:45

"Cindie Iwersen" <ciwr@aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> han gør ved at knalde mit hovede ind i sit. Og så ligge i hans kurv og
> slikke på hans lammeskind. Men jeg tror bare at hvis jeg gør det, så

Tror du misforstår mig.

Det er de helt små ting man skal lægge mærke til. Fx når katten bare sidder
og kigger på en. Sidder den bare og kigger? Hvordan er øjnene - bliver der
misset med dem? Set det ud som om katten smasker lidt? Holder den hovede på
en bestemt måde? Blinker den til dig? Snakker den? Etc.

Læg mærke til det over en periode. Begynd så at misse med øjnene til den,
når den misser med øjnene til dig. Lad den tage det første skridt, første
gang man efterligner dens venskabs-adfærd. Kommer katten hen til dig, eller
den gør den ting tilbage til dig, har den forstået dig. Sidder den bare og
glor åndsvagt har den ikke forstået det. Bliver den aggresiv/udadfarende har
man gjort det forkert.

Når du er helt sikker på kattens sprog, kan du begynde selv at tage det
første skridt. Er det fx missen med øjnene, så mis selv med øjnene til den
når den er i en afslappet situation, inden den gør det til dig.

Det tager tid. Meget lang tid. Men det er det værd, når man får en slags
sprog med sin kat.

Obs: Det kan være noget helt andet end det der er nævnt her, din kat laver
som "vi er venner" eller "vi hører sammen" - adfærd.

Tina