Zappe mider med mikrobølger
Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 02:04

Apropos mider...

Jeg har mider hos mine slanger for tiden. Og insekter i samme rum, så jeg
vil ikke gå anok med insektgift. Så tænkte jeg på om man kunne 'terminerer'
dem fra terrarierne med en mikrobølge-antenne?

Er det noget farligt ved kraftige mikrobølger, andet end at de opvarmer
vævet? Hvis man nu lavede en antenne der udstrålede mikrobølger med effekt
nok til at varme små vandholdige objekter op, på nogle cm's afstand, så
kunne man zappe mider og æg væk ved at føre antennen rundt langs flader og
kanter. Og få dem med der sidder i revner og sprækker også, det er netop dem
der er umulige at fjerne med rengøring uden gift.

Jeg har en (måske lettere farlig) ide om at fuske lidt med en mikro-ovn,
sætte effekten ned og tilslutte et kabel med en antenne i den anden ende,
til magnetronen.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-04 02:09

Ulrik Smed skrev:

>Jeg har mider hos mine slanger for tiden. Og insekter i samme rum, så jeg
>vil ikke gå anok med insektgift.

Har du tjekket om der er et biologisk middel mod miderne - altså
andre insekter der kan æde dem?

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-04 06:55

> Har du tjekket om der er et biologisk middel mod miderne - altså
> andre insekter der kan æde dem?

Det er extremt, extremt usandsynligt. Greenpeace-økotosser på universiteter
og landbohøjskoler over hele jorden har bekostet MILLIARDER på at udvikle
insekt-mod-insekt bekæmpelse til visse meget, meget økonomisk
betydningsfulde drivhusafgrøder, og det virker ad helvede til - men
journalisterne skønmaler

De afskyr sandhed og går efter ideologi.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 19:02

Bo Warming wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en

> Det er extremt, extremt usandsynligt.

De findes, men jeg tror ikke de kan udrydde blodmiderne. Der vil nok snarere
opstå en naturlig ballance mellem de to arter. Blodmiderne findes jo også i
naturen, og dér har de fjender, ellers ville de udrydde slangerne.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-04 06:51

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte effekten ned og tilslutte et kabel med en antenne i den anden ende,

De fleste gifte og det meste vævsskadelige fysik, virker hårdest på
højtudviklede dyr - du risikerer at skade slanger - og insekter OG ISÆR DE
HELT SMÅ MIDER går fri.
Zyklon B virker langt værre på pattedyr end på lus.(Men er alligevel er godt
valg af pesticid mod disse tyfusspredende kropslus, der nedsætter
velbefindende og immunforsvar så man dør eller næsten dør af at føle sig
"lousy" og som slet ikke kan sammenlignes med harmløse hovedlus. Gaskamre
var ædel humanisme i arbejdslejrene.)

Husstøvs-mider er vist i slægt med edderkopper/krebsdyr, og er usynlige. På
næsen har vi vist nogen der er insekter? Er mider et våset slang-ord?
Flåt og tæger kan vist være næsten usynlige, men er der ikke et indarbejdet
rod i begreberne om disse små-kræ?

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 19:03

Bo Warming wrote:

> De fleste gifte og det meste vævsskadelige fysik, virker
> hårdest på højtudviklede dyr - du risikerer at skade slanger -

Slangerne ta'r jeg naturligvis ud imens.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 16-12-04 09:11

Du skal være forsigtig med den løsning, men din ide lyder interessant. Det
første jeg ville gøre var at skaffe matriale
hvor jeg med sikkerhed kunne konstanterer at det indeholder de pågældende
mider. Dele det op i 4 grupper, og så teste
virkningen fra en mikro-ovn på dem med forskellig effekt/tid. Har du
mikroskop?

Hvis du vil pille ved en mikrooven skal du være opmærksom på at effekten
(HF-effekten) er meget kraftig >750 Watt
og man skal anvende et antennekabel der kan tåle den effekt (50 ohm), ellers
smelter/brænder det sammen. Ligeledes skal du tage dig
i agt for strålingen, man kan ikke spærre den så godt af, at du kan holde
antennen i hånden "og føre den rundt". Jeg ville sætte den
op i et givent område, og på afstand tænde for den.

Det er tæt på antennen den er farlig, og hvis du ser på sikkerhedsafstanden
for radiosendere (en mikro-ovn sender omkring 1550 Mhz)
skal du være flere meter væk for ikke at være i fare zonen, det gælder jo
også dine andre dyr.

Hilsen
Nic.

Fra : Steen

Dato : 16-12-04 09:25

Nicolaj Larsen wrote:

> (en mikro-ovn sender omkring 1550 Mhz)

Nej. Langt den mest almindelige sendefrekvens for en mikrobølgeovn er 2450
MHz. Jeg har i hvert fald aldrig set en mikrobølgeovn, der ikke sendte på
2450 MHz.

/steen

Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 16-12-04 10:34

Sorry, det har du ret i, frekvensen er omkring 2450 Mhz.

Nic.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 19:13

Nicolaj Larsen wrote:
> [...]
> pågældende mider. Dele det op i 4 grupper, og så teste
> virkningen fra en mikro-ovn på dem med forskellig effekt/tid.

Ja, men de er ikke mikroskopiske. De er en lille millimeter store.

> Hvis du vil pille ved en mikrooven skal du være opmærksom på
> at effekten (HF-effekten) er meget kraftig >750 Watt

Ja, selvfølgelig. Jeg vil som sagt nedsætte effekten (væsentligt).

> og man skal anvende et antennekabel der kan tåle den effekt
> (50 ohm), ellers smelter/brænder det sammen.

Et parabolkabel skulle nok kunne tåle det. Jeg vil ikke ha' mere end 10-20
watt igennem.

> [...]
> sætte den
> op i et givent område, og på afstand tænde for den.

Jamen hvad er det der er farligt? Er det blot opvarmningen der er farlig,
eller sker der nogen skade man ikke umiddelbart kan mærke?

> [...]
> omkring 1550 Mhz)
> skal du være flere meter væk for ikke at være i fare zonen,

En radiosender har jo en meget større antenne og udgangseffekt. Jeg tænkte
at en meget lille antenne med begrænset effekt ville gøre at den kun var
farlig på nogle få cm's afstand.

Hvis man nu tunede en 1800MHz mobilos lidt...

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-12-04 19:38

> Jamen hvad er det der er farligt? Er det blot opvarmningen der er farlig,
> eller sker der nogen skade man ikke umiddelbart kan mærke?

Efter sigende bliver glaslegemet i øjet uklart som følge af opvarmingen med
mikrobølger. Denne uklarhed er permanent, så det er nok det jeg vil se som
det mest farlige.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 20:20

Jakob Nielsen wrote:

> Efter sigende bliver glaslegemet i øjet uklart som følge af
> opvarmingen med mikrobølger. Denne uklarhed er permanent, så
> det er nok det jeg vil se som det mest farlige.

OK, grimt! Men hvis man ikke kan mærke opvarmningen med hånden, på f.eks.
10-15cm's afstand, mon det så er farligt for øjnene hvis man holder den i
hvert fald en halv meter væk?

Ellers kommer slangerne til at se sådan her ud:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/boaunger/matte_ojne.jpg

Ej fis, det er bare en af mine under der er i hamskifte, så bliver øjnene
sådan i et par dage.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-12-04 22:09

> OK, grimt! Men hvis man ikke kan mærke opvarmningen med hånden, på f.eks.
> 10-15cm's afstand, mon det så er farligt for øjnene hvis man holder den i
> hvert fald en halv meter væk?

Ved det ikke, men jeg ville holde øjnene langt væk fra løbske mikrobølger...
af den styrke i hvert fald.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 17-12-04 14:39

Ulrik Smed wrote:
> Jamen hvad er det der er farligt? Er det blot opvarmningen der er farlig,
> eller sker der nogen skade man ikke umiddelbart kan mærke?

Googler du finder referencer til neurologiske skader, kræft m.m.
Så jeg ville ikke begynde at rode med at pille med mikrobølge
ovne, med mindre du har udstyr til at måle intensiteten af stråling
du udsætter dig for.

> En radiosender har jo en meget større antenne og udgangseffekt. Jeg tænkte
> at en meget lille antenne med begrænset effekt ville gøre at den kun var
> farlig på nogle få cm's afstand.

Det væsentlige er bølgelængden og ikke effekten. Står du ved siden af en
FM sender er det nok særdeles begrænset hvor megen af den udstrålede EM
effekt der bliver afsat som varme i dig. For mikrobølger er det derimod
omvendt.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-12-04 18:25

Carsten Svaneborg wrote:

> Googler du finder referencer til neurologiske skader, kræft
> m.m.

OK, googlede lige lidt og faldt over den side her:
http://www.lessemf.com/mw-stnds.html

De skriver:

"What are the health effects of microwave radiation?

A large amount of literature has been published on the biological effects of
microwave radiation. Generally speaking, exposure to very high levels of
microwave radiation can result in significant amounts of energy being
absorbed by the body. Just as with food, this energy is transformed into
heat in the body. Sensitive body parts, such as the eyes, testes and brain,
are not able to get rid of the extra heat that may build up. However, the
situations where effects of thermal (heat) damage has actually occurred to
the eye or brain required long term exposure to very high power densities
well in excess of those measured around microwave ovens.

Some biological effects cannot be explained by a temperature rise in the
body or in any one part. Persons working in microwave fields have reported
headaches, eyestrain, over-all fatigue and disturbance of sleep. These
effects have been associated with the interaction of the microwave fields
with the central nervous system of the body. Such effects have been labeled
as "non-thermal" interactions. These may be responsible for some of the
long-term effects from prolonged exposure to low levels of electromagnetic
fields. There is no confirmed scientific evidence to prove a link between
such effects and microwave radiation exposure. However, it must be
emphasized that these effects usually occur with pulsed or pulse-modulated
fields and not with the continuous wave fields associated with microwave
ovens."

Lyder som om der ikke er den store potentielle fare ved kortvarig udsættelse
for umodulerede bølger.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 16-12-04 10:37

> [...]

> sætte effekten ned og tilslutte et kabel med en antenne i den anden ende,

Tja, innovation har mange ansigter.
Jeg har ikke forstand på emnet, men vil foreslå, at du gør nogle
overvejelser over, hvordan du styrer strålingen. Altså, hvordan emiterer din
antenne, hvilke materialer reflekterer/absorberer. Ideelt kunne du måske
lave en parabol for at maksimere output og reducere effekten af dit indput.
Hvis baggrunds-materialerne i terrariet reflekterer har du måske ikke styr
på, hvor energien ender.... men hvad ved jeg?

Carsten

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 19:16

Carsten Troelsgaard wrote:

> [...]
> Hvis baggrunds-materialerne i terrariet reflekterer har du
> måske ikke styr på, hvor energien ender.... men hvad ved jeg?

Jeg tror bølgelængden er for stor til at en så lille parabol vil virke
ordentligt.

Ja, hvis man har nogle metalkanter eller flader, så får man nok et problem
med at energien kortsluttes og ikke afsættes i miderne.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-04 11:44

> [...]
> sætte effekten ned og tilslutte et kabel med en antenne i den anden ende,

Ville det ikke være smartere med en dampstråle fra kedel. Jeg tror du
får vanskeligheder med at styre temperaturen med mikrobølger.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-12-04 18:47

> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ville det ikke være smartere med en dampstråle fra kedel. Jeg tror du
> får vanskeligheder med at styre temperaturen med mikrobølger.

Han kan også, hvis muligt, sætte den i en papkasse hvor en passende pære
eller flere, ret let bringer temperaturen op på 80 grader. Det er der ingen
insekter der overlever ret længe. Mener man bruger et døgn for at være
sikker. Pas på brandfare, der skal være taget højde for at pæren kan levere
gnister hvis den springer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 20:12

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> Mener man bruger et døgn for at være sikker. Pas på brandfare,
> der skal være taget højde for at pæren kan levere gnister hvis

Jeg har allerede varmet terrarierne op til godt 50 grader med en
varmluftpistol. Efter at have tømt alt ud derfra. Og jeg har ikke set nogle
mider dér siden. Jeg mener faktisk at mange insekter og iøvrligt mange andre
dyr står af allerede ved en kropstemperatur på 42 grader.

Hvad tænkte du på at sætte ind i en papkasse?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-12-04 20:45

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev
> Jeg har allerede varmet terrarierne op til godt 50 grader med en
> varmluftpistol.

Det er for lidt og for kort.

> Hvad tænkte du på at sætte ind i en papkasse?

Terrariet. Ellers må du isolere terrariet med tynde flamingoplader.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 21:00

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev
> med en
>
> Det er for lidt og for kort.

Sikker? Det var godt nok ikke ret længe jeg gjorde det (10-15 minutter), men
vil de ikke dø af at komme op på 50 grader, selv kortvarigt?

> Terrariet. Ellers må du isolere terrariet med tynde
> flamingoplader.

Det er en reol med 5 rum, på størrelse med et klædeskab, bygget af træ. Jeg
lagde pistolen derind og lukkede skydeglasset og lod den køre derinde, mens
jeg checkede temperaturen. Så der blev godt 50 grader derinde, over det hele
på en gang. Glasset kom lige netop op på 'brænde-sig' temperatur i den ene
ende, så det har nok været ca. 60.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-12-04 22:00

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev

> Sikker? Det var godt nok ikke ret længe jeg gjorde det (10-15 minutter),
men
> vil de ikke dø af at komme op på 50 grader, selv kortvarigt?

Den temperatur er ikke sjælden i naturen (sydpå).

> [...]
hele
> på en gang. Glasset kom lige netop op på 'brænde-sig' temperatur i den ene

Det bliver nok ikke så let at varme op. Men brug af hårtørrer kan let give
en 'nedsmeltning' af samme.
Men hvis du kan flytte dyrene ud, kan du vel komme til at CO2-gasse hvert
enkelt bur?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 22:33

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev

> Den temperatur er ikke sjælden i naturen (sydpå).

Den forekommer ikke på slangerne, de kan heller ikke tåle mere end 42-43
grader kropstemperatur, min boa søger koldere 'vejr' ved ca. 35 grader. I
solen, ja. Men der befinder miderne sig ikke.

> Det bliver nok ikke så let at varme op. Men brug af hårtørrer
> kan let give en 'nedsmeltning' af samme.

Jeps, en varmluftpistol er lidt mere robust, den kan smide 600 grader ud på
fuld effekt. Og der er termostat i, så den skuer ned hvis indsugningsluften
er varm. Den klarede fint opgaven, men var lidt små-lun bagefter.

> Men hvis du kan flytte dyrene ud, kan du vel komme til at
> CO2-gasse hvert enkelt bur?

Det tror jeg æggene er ligeglade med. Men det kan også godt være de er
ligeglade med 50 grader... :-/

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-12-04 19:20

Martin Larsen wrote:

> Ville det ikke være smartere med en dampstråle fra kedel. Jeg
> tror du
> får vanskeligheder med at styre temperaturen med mikrobølger.

Hm, jeg tror også man får svært ved at ramme ind i alle små revner med en
dampstråle. Med mikrobølger kan man afsætte effekt dér hvor man ikke kan nå
med andet. Måske det var en ide til at bekæmbe f.eks. borebiller i træ med,
også?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark