Skærme
Fijala 3554
17" TFT skærm til kontorbrug
Fra : LD

Dato : 15-12-04 23:42

Hej gruppe,

jeg har fået til opgave at finde en god 17" TFT skærm til
kontorbrug til ikke ret mange penge...

Nu finder jeg en del på edbpriser til lige omkring 2000,-,
er der noget som kan anbefales, eller er det stort set
ligefedt?
Skærmen skal bruges til kontoret og til visning af en masse
billeder, dog ikke professionelt, men den må selvf gerne være
skarp. Den skal ikke bruges til spil.

Jeg kan se en stor forskel på antal ms i responstid. Fra ca.
12 til 25 - har dette meget at sige? Der er også større forskelle
på billedklarheden og billedkontrastforholdende.

Har bl.a. set på disse skærme:

Er der nogen større forskel på dem, eller er det stort
set ligegyldigt i den prisklasse?

--
http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=19991114

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 16-12-04 09:33

On Wed, 15 Dec 2004 23:42:24 +0100, "LD" <svar.i@gruppen.invalid>
wrote:

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87219
>
>Er der nogen større forskel på dem, eller er det stort

AOC vil jeg vælge helt at se bort fra. De 2 sidste Philips kan måske
gå an. Men alle 5 skærme er med TN display, der ikke er velegnet til
fotografiske opgaver.

Til billeder vil jeg nu anbefale en 19" skærm. f.eks. den billige GNR
jeg har på jobbet (software udvikler). Den har MVA display, som har
gode farver.

koster 3200 kr.

eller rolls roycen: Eizo L767 (jeg har derhjemme):
(den har også MVA display)

til 4995.

Begge de 2 19" har 25 msec respons. Fint nok, undtagen til at se
hurtig sport på.

At spare på skærmen, - det svarer til at spare på højttalerne i et
stereo-anlæg. Ikke smart !

Du kan checke specifikationer på mange skærme på denne site:

http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html

TN er et halv-dårligt display til grafisk brug. Om det klarer 16
millioner farver er tvivlsomt. MVA, PVA, S-IPS er med 24 bits farver.

Hvis jeg skal anbefale en 17" skærm skal det være Eizo L557 til 3800.
Bemærk at den billigere Eizo L550 har TN display (koster 3000).

mvh

John

Fra : LD

Dato : 17-12-04 11:57

> [...]
>
> Til billeder vil jeg nu anbefale en 19" skærm. f.eks. den billige GNR
> jeg har på jobbet (software udvikler). Den har MVA display, som har

Ok, det er måske lige lidt overkill. Jeg snakker ganske almindelige billeder
og scans - ikke amatørfotografier eller lignende.

Jeg er blevet anbefalet fra anden side at købe postordre, eller fra
El-giganten, så skærmen kan vurderes af brugeren, også mht
pixelfejl og lignende, og altid returneres hvis den ikke lever op til
ønskerne.

Lige nu har han en 19" AOC monitor som han er ret glad for, billedrøret
er bare ved at dø.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 17-12-04 12:49

On Fri, 17 Dec 2004 11:57:02 +0100, "LD" <svar.i@gruppen.invalid>
wrote:

> [...]
>ønskerne.
>
>Lige nu har han en 19" AOC monitor som han er ret glad for, billedrøret

Jo, men billedrørs-skærme fra AOC var da meget gode.

Jeg kan kun sige: se skærmen før du køber (et eller andet sted)

mvh

John