Skærme
Fijala 3554
Skærm til billedbehandling
Fra : enrico

Dato : 15-12-04 23:19

Hvad skal man se efter hvis man vil have en god LCD skærm til
billedbehandling.

Jeg spurgte i grafik gruppen, men de mente ikke spørgsmålet hørte
hjemme der.

På forhånd tak.

-enrico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-12-04 00:16

enrico skrev:

> Hvad skal man se efter hvis man vil have en god LCD skærm til
> billedbehandling.

Prøv at læse tråden 'tft-skærm til dtp-arbejde' fra d. 22/11 her
i gruppen startende med: <news:Xns95A964E35B1F1muh@212.242.40.196>.

> Jeg spurgte i grafik gruppen, men de mente ikke spørgsmålet hørte
> hjemme der.

Der sidder mange, som arbejder professionelt med grafik og dermed
skærme i grafik-gruppen, så jeg kan godt forstå at du spurgte dér.
Du kunne evt. også have valgt at krydsposte til grafikgruppen og
til skærmgruppen med opfølgning til skærmgruppen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 16-12-04 09:51

On Wed, 15 Dec 2004 23:19:16 +0100, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

>Hvad skal man se efter hvis man vil have en god LCD skærm til
>billedbehandling.
>
>Jeg spurgte i grafik gruppen, men de mente ikke spørgsmålet hørte
>hjemme der.

Til billeder vil jeg anbefale en 19" skærm. f.eks. den billige GNR jeg
har på jobbet (software udvikler). Den har MVA display, som har gode
farver.

koster 3200 kr.

eller rolls roycen: Eizo L767 (jeg har derhjemme):
(den har også MVA display)

til 4995.

Begge de 2 19" har 25 msec respons. Fint nok, undtagen til at se
hurtig sport på.

At spare på skærmen, - det svarer til at spare på højttalerne i et
stereo-anlæg. Ikke smart !

Du kan checke specifikationer på mange skærme på denne site:

http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html

TN er et halv-dårligt display til grafisk brug. Om det klarer 16
millioner farver er tvivlsomt. MVA, PVA, S-IPS er med 24 bits farver.

Hvis jeg skal anbefale en 17" skærm skal det være Eizo L557 til 3800.
Bemærk at den billigere Eizo L550 har TN display (koster 3000).

Hvis prisen er uden betydning, så køb en 20" Dell 2001FP. Den skulle
koste omkring 6500 kr. Det smarte ved den skærm er, at opløsning er
1600x1200, så den matcher ligeså perfekt det halve 800x600 man bruger
i mange spil. 2001FP har S-IPS display.

mvh

John

Fra : enrico

Dato : 16-12-04 13:52

Lidt klogere bliver man vel altid... men :)

Nogle af Sonys skærme hedder LCD TFT - andre kun TFT Er der forskel?

Lacie har en 20" skærm til godt 7000,-
Lacie har en 20" skærm til godt 10000,- med beskyttelses skærm?
(Samme specifikationer for begge skærme og samme modelbetegnelse - set
hos Midtdata)

Er det nødvendigt med beskyttelseesskærm - og findes den på få eller
mange modeller?

Har hørt at Gretag laver en god kalibrator Eye-1 og at den også kan
bruges til fladskærme.

Jeg har læst den tidligere tråd om skærme.

-enrico