HL2 uden lag, hmm,,, hvordan?
Fra : Brian Hansen

Dato : 15-12-04 23:07

Hey there.

Roder med dette fede spil, men det køre mildt sagt af røven til,
så vil lige høre om det bare er mig der er for optimistisk, eller om jeg kan gøre noget anderledes?

Sidder med en AMD2600+ - 80GB/133HD - 9800PRO/128RAM - 1GBRAM/333 -
Audigy 2/6.1Speakers - WinXP/Pro - DirectX/9.0c - Cat.4.12/beta.
De anbefalede indstillinger er således: Alt på High - Ingen Antialiasing - Vertical; disabled - Trilinear - Reflect world.

Det eneste sted jeg ikke følger de anbefalede er under Water detail, den har jeg sat til reflect all,
måske det der er galt, med "kun" 128 RAM på grafikkortet, køre iøvrigt spillet i 1024x768!?
Lyden står også på High og 7.1 speakers, hvad jeg ikke har, men kan ikke vælge 6.1?

Har endnu ikke prøvet at spille det med kun Reflect world, så ved ikke om det gør en stor forskel?
(Heller ikke den store lyst, mener jeg går glip af for meget.) lol
Prøvet for sjov med 4x Antialiasing, men da gik den helt i knæ, på trods af at jeg kun var i menuen!

Hvad siger I, ligner det noget af det samme hos jer, især hvis I har et tilsvarende system?
Nogle små tricks til at afvikle det bedre?

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 16-12-04 00:04

Brian Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvad siger I, ligner det noget af det samme hos jer, især hvis I har et tilsvarende system?
> Nogle små tricks til at afvikle det bedre?

Prøv at skrue ned for lydkvaliteten -altså medium istedet for high, og
prøv at sætte den til 2 speakers.

Prøv at defragmentere.

Kører du offline og uden om steam, kan det være en idé at få de seneste
opdateringer hjem via Steam -der har været en del performance relaterede
opdateringer siden udgivelsen.

Mit system ligner dit til forveksling, og jeg har en fps på 50-75 det
meste af tiden, og det er med AAx4 og AFx8, og alt andet på max. inkl.
vert. on, reflect all og 1024x768

Barton 2500+@2GHz, 9600XT/256 MB RAM, 1GB pc3200 dual channel/400,
DX9.0c, hørebøffer, XPpro og cat4.12beta

Håber du blev klogere, og kan komme videre, for det er sgu for sejt et
spil ;v)

Mvh.
Jakob Færch-Jensen

--
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 01:14

Uncle Evil@home wrote:

> Prøv at skrue ned for lydkvaliteten -altså medium istedet for high, og prøv at sætte den til 2 speakers.

Irritere mig bare når jeg nu har et ordentligt lydkort/højtalere.
Nogen forklaring på hvorfor man ikke kan vælge 6.1, har endnu ikke set det i noget spil,
ej heller i selve Windows, blev måske droppet til fordel for 7.1?
Hmm, men må jo gøre noget når man nu ikke kan få det hele.

> Prøv at defragmentere.

Får den lov til når jeg går i seng, er ellers en ny install af Windows.

> Kører du offline og uden om steam, kan det være en idé at få de seneste opdateringer hjem via Steam -der har været en del
> performance relaterede opdateringer siden udgivelsen.

Køre ikke offline, så det er up to date.

> Mit system ligner dit til forveksling, og jeg har en fps på 50-75 det meste af tiden, og det er med AAx4 og AFx8, og alt andet på
> max. inkl. vert. on, reflect all og 1024x768

Damn, nu er jeg misundelig. Fatter slet ikke at du også kan bruge AAx4 og AFx8???
Er Vertical Sync egentlig meget krævende? Bruger det bl.a. i BF1942, da det ser ud af
røven til hvis det ikke er. (flagstangen nærmest delt i to) lol

> Barton 2500+@2GHz, 9600XT/256 MB RAM, 1GB pc3200 dual channel/400, DX9.0c, hørebøffer, XPpro og cat4.12beta

Tja, det ligner jo meget godt. Det eneste skulle lige være dine RAM som er hurtigere end mine
og så dit grafikkort, kender det ikke, men er noget hurtigere end 9800PRO, ikk'?
Måske alligevel et stort plus med 256 RAM iforhold til 128?
Hvad har du af lydkort, har mistanke om at det jeg har sluger ret så mange krafter ud af pc'en?

> Håber du blev klogere, og kan komme videre, for det er sgu for sejt et spil ;v)

Altid rart med nogle input/sammenligninger, takker.

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 01:48

Brian Hansen wrote:

> Er Vertical Sync egentlig meget krævende? Bruger det bl.a. i BF1942, da det ser ud af
> røven til hvis det ikke er. (flagstangen nærmest delt i to) lol

Lige prøvet at sætte Vertical Sync til, men kan dæleme ikke se nogen forskel, bare mig, eller?

Også lige prøvet at lege lidt med lyden, sat den til 2 højtaler og medium settings,
Ved så ikke om det har nogen forskel om man genstarter spillet efter disse ændringer,
kun været i Options og så tilbage igen med de forskellige indstillinger,
men synes ikke der er noget forskel, lag'er lige meget af den grund?

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 16-12-04 10:06

Brian Hansen wrote:

> [...]
> kun været i Options og så tilbage igen med de forskellige indstillinger,
> men synes ikke der er noget forskel, lag'er lige meget af den grund?

Du bliver nok nødt til at hoppe ind i selve spillet for at se forskellen.

Iøvrigt kan du fjerne den animerede baggrund til menuen på følgende måde:
Luk Steam ned.
find E:\Steam\SteamApps\din@account.com\half-life 2\hl2\cfg\valve.rc og
åben den i notepad
Find linjerne
// display the startup level
startupmenu
og sæt // foran startupmenu, inden du gemmer filen og starter Steam op igen.
Det forkorter tiden fra du klikker på spillet i steammenuen, og til du
rent faktisk er inde og kan spille.

Til sidst: Hvad er det præcist der lagger? Er det når du er i
hovedmenuen, eller er det når du er inde i spillet?

/Jakob

--
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 13:04

Uncle Evil@home wrote:

> Du bliver nok nødt til at hoppe ind i selve spillet for at se forskellen.

Gør jeg for så vidt også, men lukker ikke spillet ned og starter det op igen,
bare det jeg mente, ved ikke om det kan gi' en forskel?

> Det forkorter tiden fra du klikker på spillet i steammenuen, og til du rent faktisk er inde og kan spille.

Hvis det "bare" er det der er forskellen, så har jeg ikke så travl,
synes derimod det er fedt at se en menu med liv i..

> Til sidst: Hvad er det præcist der lagger? Er det når du er i hovedmenuen, eller er det når du er inde i spillet?

Det er når jeg spiller, vil da sige det er spilbart, men heller ikke mere end lige,
der er ikke noget i menuen. havde en formodning om det var et lyd problem,
da det bl.a tit var galt når der skete noget lydmæssigt, f.eks, tønder springer i luften osv.
Men det kan jeg alligevel ikke få til at passe, når jeg nu har prøvet at lege med lyd-indstillingerne?

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 16-12-04 10:01

Brian Hansen wrote:

> Får den lov til når jeg går i seng, er ellers en ny install af Windows.

Ellers kan du hente et program der hedder contig, som kan defragmentere
enkelte filer eller mapper på din harddisk, det er typisk gfc filerne i
steam mappen, der er fragmenterede.
Søg efter contig på google.

> [...]
> røven til hvis det ikke er. (flagstangen nærmest delt i to) lol

Synes klart at jeg kan se en forskel i teksturer og opdatering, jeg
synes det bliver for kantet at se på uden vert sync, men det kan være
det er et spørgsmål om hvor kræsen man er :)

> [...]
> Hvad har du af lydkort, har mistanke om at det jeg har sluger ret så mange krafter ud af pc'en?

Altså, det er først inden for de sidste 14 dage at jeg har skiftet
systemet ud, så jeg gennemførte faktisk spillet på en Athlon1600+, m.
768MB RAM, og samme grafikkort -noget lavere fps, men stadig samme settings
Mit lydkort er onboard 5.1, men kører som nævnt bare som hørebøffer,
uden dikkedarer. Det er en del af computermiljøet jeg ikke har gidet
bruge penge på endnu :)

/Jakob

--
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Jakob

Dato : 16-12-04 10:14

> systemet ud, så jeg gennemførte faktisk spillet på en Athlon1600+, m.
> 768MB RAM, og samme grafikkort -noget lavere fps, men stadig samme settings

Jeg har købt hl2 efter råd fra gruppen her og jeg har kune en athlon
1700, 512 ram, radeon pro 9800 128 mb, og til min store overraskelse er
det altså aldeles spilbart i 1024 * 768. Jeg har dog ikke aa etc. slået
til og details er vist medium men det kører sgu godt og er flot synes
jeg.

Hygge

Jakob

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 13:45

Jakob wrote:

[...]

Glæder mig at høre og kan kun gi' dig ret; er flot, men...
Et eller andet sted har det altid pisset mig af at man køber et nyt spil,
hvor det ifølge producenten kan køre på en sådan og sådan maskine.
Og hvad sker dér, ja tak for kaffe siger jeg bare; kan da godt køre,
men ikke lige som man havde forventet, nødtvunget til at slå div. grafiske lir
fra for overhoved at køre bare nogenlunde, bevares kan da køre på en f.eks
1700 med 512 RAM og et 9800Pro, dét må man da gi' dem ret i,
men helt ærlig, hvor er lige det sjove i det, så kan man sgu da lige så godt spille HL1,
hvis det ikke lige var fordi det var nyt!
Bare ta' FarCry som eks. det vil jeg gerne se et grafikkort der ku' trække det i 1600x1200 med alt på max!
Det kan ikke lade sig gøre, efter hvad jeg har ku' læse mig til. Et eller andet sted, så har du sgu for travlt
de kære producenter, for resten af HW kan ikke følge med!?

Jeg har det sådan at hvis jeg ved at det jeg sidder og spiller faktisk godt kan være "kønnere",
men pga. HW mæssige forhold ikke tillader det, er det lige før jeg ikke gider.

Bare lige mig der lige sku' ha' klemt noget ud mellem sidebenene..

På den anden side, kan jo altid se frem til den dag hvor man engang får råd eller mulighed for at køre det optimalt,
så er det vel ligesom at få et nyt spil... (På trods af at man har været igennem det)
Men... Til den tid er der jo kommet noget nyt og så har vi samme smøger igen. lol

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : René Lønstrup

Dato : 16-12-04 18:00

Brian Hansen wrote:
> Bare ta' FarCry som eks. det vil jeg gerne se et grafikkort der ku'
> trække det i 1600x1200 med alt på max!

Du skal da være velkommen til at se det på min maskine - Det kører
glimrende i 1600x1200 med alle options på højeste niveau, dog kun 2xAA.
Derimod har jeg slået geometry instancing til, og det ser sq godt ud
Half-Life 2 kører i øvrigt også (næsten) perfekt nu, men jeg havde - ligesom
mange andre - problemer med hakken og stuttering da jeg gennemspillede det
første gang (i ugen efter udgivelsen).

Min maskine er en XP 3200+ m. 1024 mb ram (kører pt. 333mhz selvom de burde
kunne køre 400mhz), onboard 5.1 lyd (nVidia Soundstorm), og grafikkortet er
et HIS Excalibur X800 XT Platinum Edition.

> Et eller andet sted, så har du sgu for travlt de kære producenter, for
> resten af HW kan ikke følge med!?

Åhh, det er "bare" et spørgsmål om at bruge alle sine penge på at købe det
senest nye hardware hele tiden

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-12-04 09:44

René Lønstrup wrote:

> [...]
> jeg gennemspillede det første gang (i ugen efter udgivelsen).

Tror dig. Overdrivelse fremmer forståelsen, men vil nu alligevel påstå der er lidt om det,
for det er sgu da lige før de overhaler indenom HW'eren.

> Min maskine er en XP 3200+ m. 1024 mb ram (kører pt. 333mhz selvom de burde kunne køre 400mhz), onboard 5.1 lyd (nVidia
> Soundstorm), og grafikkortet er et HIS Excalibur X800 XT Platinum Edition.

Så fås grafikkort vel heller ikke bedre. (gid det var mit) lol

> Åhh, det er "bare" et spørgsmål om at bruge alle sine penge på at købe det senest nye hardware hele tiden

Ikke noget jeg hellere ville end at ha' det sidste nye, hvad vi sikkert er mange der gerne vil,
men nu ligger heldet ikke lige i Lotto spillet, så...

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Jakob

Dato : 16-12-04 19:03

> Glæder mig at høre og kan kun gi' dig ret; er flot, men...
> Et eller andet sted har det altid pisset mig af at man køber et nyt spil,
> hvor det ifølge producenten kan køre på en sådan og sådan maskine.

Det er vel fuldstændig standard at man skal gange det producenten
oplyser med 2 før det er helt perfekt.

> [...]
> men helt ærlig, hvor er lige det sjove i det, så kan man sgu da lige så godt spille HL1,
> hvis det ikke lige var fordi det var nyt!

AHhh altså jeg er faktisk positivt overrasket, kører i medium detail og
det er ganske godt, det fantastiske gameplay er jo intakt.

Men det er sgu nok bare den evindelige skrue at vil man det vilde må man
også spenderer det vilde, og ja kender det, og det er sgu for sygt

Jakob

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-12-04 09:49

Jakob wrote:

>Det er vel fuldstændig standard at man skal gange det producenten
>oplyser med 2 før det er helt perfekt.

Tja, nok noget i den stil.

>AHhh altså jeg er faktisk positivt overrasket, kører i medium detail og
>det er ganske godt, det fantastiske gameplay er jo intakt.

Som jeg også er inde på, er nyt og fedt gameplay, så sluger man det råt.

>Men det er sgu nok bare den evindelige skrue at vil man det vilde må man
>også spenderer det vilde, og ja kender det, og det er sgu for sygt

Hey, that's life. lol

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-12-04 12:13

Uncle Evil@home - jafj_usenet@hotmail.HAHA.com
41c14ed4$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev følgende:

> Synes klart at jeg kan se en forskel i teksturer og opdatering, jeg
> synes det bliver for kantet at se på uden vert sync, men det kan være
> det er et spørgsmål om hvor kræsen man er :)

Lige til info... Vertical sync, synkroniserer din fps med de Hz din skærm
kører. Altså: kører du 100 Hz på skærmen, vil grafikkortet smide 100
billeder ud/sek (medmindre det ikke kan følge med, så nogen billeder bliver
gentaget). Fordelen ved det er at grafikkortet ikke sender et nyt billede
før skærmen er klar til et nyt. Så slipper man for halve flagstænger osv.

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 13:48

Martin Petersen wrote:

> [...]
> at grafikkortet ikke sender et nyt billede før skærmen er klar til et nyt. Så slipper man for halve flagstænger osv.

Okay, hvilken Hz på skærmen er så mest smart at køre med?
Set noget med at der anbefales at køre med 60 Hz i Doom 3?!
Lidt et sidespring. lol

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-12-04 15:10

Brian Hansen - brian_hansen@despammed.com
41c183e2$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev følgende:

> Okay, hvilken Hz på skærmen er så mest smart at køre med?
> Set noget med at der anbefales at køre med 60 Hz i Doom 3?!

Tjahh... Hvis du slår v.sync. fra og tjekker hvad din gennemsnits-fps er. Så
sætter du din opdateringshastighed (Hz) til enten det samme eller noget tæt
på (evt. det dobbelte). Så kommer du tæt på det optimale. Men hvilken skærm
har du?

- Martin

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-12-04 10:06

Martin Petersen wrote:

> [...]
> samme eller noget tæt på (evt. det dobbelte). Så kommer du tæt på det optimale. Men hvilken skærm har du?

Okay, har jeg ikke lige prøvet endnu, sidst med Vertical sat til og hmm,,,,,
svært at sige, for det svinger fra 5 og op til 1oo-og noget.
Men vil umiddelbart sige at den ligger på omkring de 40-70 det meste af tiden,
med nogle ordentligt dyk ned på de 5-10, men kun er kort øjeblik.
Har efterhånden fundet ud af det er i forbindelse med lyd det går galt, f.eks.
tønder springer i luften osv, så nok dér problemet ligger.
Men har som sagt endnu ikke prøvet at spille med uden Vertical og tjekket FPS,
vil jeg da prøve, skærmen er en Samsung SyncMaster 1200NF, med en pt. Hz
på 120 som er max.

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-12-04 09:54

Martin Petersen wrote:

> [...]
> at grafikkortet ikke sender et nyt billede før skærmen er klar til et nyt. Så slipper man for halve flagstænger osv.

Rart lige at få det på plads, takker.
Men er stadig i tvivl omkring hvilken Hz jeg selv skal køre med,
synes der er lige så meninger som der er mennesker til. lol

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 13:10

Uncle Evil@home wrote:

> Ellers kan du hente et program der hedder contig, som kan defragmentere enkelte filer eller mapper på din harddisk, det er typisk
> gfc filerne i steam mappen, der er fragmenterede.
> Søg efter contig på google.

Takker, men er lidt af den gamle skole, mener der er rigeligt til at lave rav i dén,
så nøjes med Windows egne Diskfrag. Må sgu være rigeligt, med jævne mellemrum.

> Synes klart at jeg kan se en forskel i teksturer og opdatering, jeg synes det bliver for kantet at se på uden vert sync, men det
> kan være det er et spørgsmål om hvor kræsen man er :)

Har prøvet med og uden Vertical Sync, mener stadig ikke jeg kan se forskel,
sådan umiddelbart, ikke i samme grad som i BF1942, hvor der var en utrolig forskel.

> [...]
> Mit lydkort er onboard 5.1, men kører som nævnt bare som hørebøffer, uden dikkedarer. Det er en del af computermiljøet jeg ikke

Det fik jeg det ikke ligefrem bedre af... lol
Men selvfølgelig, de små forskelle gør nok alligevel en stor forskel.

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 16-12-04 13:45

Jeg samler lige trådene ;)

Brian Hansen wrote:

> Gør jeg for så vidt også, men lukker ikke spillet ned og starter det
op igen,
> bare det jeg mente, ved ikke om det kan gi' en forskel?

Tror det ikke, men prøv det da

du rent faktisk er inde og kan spille.

> Hvis det "bare" er det der er forskellen, så har jeg ikke så travl,
> synes derimod det er fedt at se en menu med liv i..

Jamen, jeg synes skam også at den menu var supercool at se på, men i min
jagt på bedre performance, så har jeg altså ofret den her. Det burde
"bare" være det der er forskellen.

hovedmenuen, eller er det når du er inde i spillet?

> Det er når jeg spiller, vil da sige det er spilbart, men heller
ikke mere end lige,

Hvad er din fps? (skriv "cl_showfps 1" (eller 2 eller 3) uden "" i
konsollen)

> [...]
tønder springer i luften osv.
> Men det kan jeg alligevel ikke få til at passe, når jeg nu har prøvet

Der er mange der har haft problemer med at lyden hakkede sindssygt
meget, og spillet også gjorde det.
Det er bl.a. når spillet autosaver rundt omkring på de forskellige
baner, samt ved skift til næste map ("loading"), når du quicksaver, og
altså også når f.eks. tønder springer i luften og der generelt sker en
masse på skærmen samtidig. Også folk med 2GB ram og X800 kort har
oplevet det.
Det burde være blevet løst i de opdateringer der er kommet ud via Steam,
men ellers kan du læse videre her:

Om audio stuttering:
http://www.hlfallout.net/forums/index.php?showtopic=19426&st=0
http://www.hlfallout.net/forums/index.php?showtopic=21334

Generelle performance tips:
http://www.hlfallout.net/forums/index.php?showtopic=21615

> Takker, men er lidt af den gamle skole, mener der er rigeligt til at lave rav i dén,
> så nøjes med Windows egne Diskfrag. Må sgu være rigeligt, med jævne mellemrum.

Ja, men windåse styrer ikke altid tingene lige godt. Men start med at få
defrag til lave en analyse, så kan du jo se om det er gfc filerne i
steam mappen der er fragmenterede.
Fordelen ved contig er jo helt klart at det ikke tager en hel nat at
defragmentere, fordi du kan give den et filter der f.eks. hedder *.gfc,
og så behandler den /kun/ .gfc filerne, og her er det især source
sounds.gfc der er noget at hente på. Jeg fulgte rådet om at pakke
lydfilerne ud, og smide dem i hl2 mappen, og det, sammen med de øvrige
råd, har reduceret problemerne til stortset ingenting.

> Det fik jeg det ikke ligefrem bedre af... lol
> Men selvfølgelig, de små forskelle gør nok alligevel en stor forskel.

Altså, da jeg lige havde fået spillet (preloadet via Steam, så jeg kunne
spille det på udgivelsesdagen), hakkede det også sindssygt meget, så jeg
brugte en masse tid på at læse i Steam's userforums og hjælpefiler, og
tweakede og gjorde ved, og det er jo nok derfor at jeg endte med at
kunne spille det nogenlunde flydende på mit gamle setup ;)

Der er nok ikke andet for end at blive lidt langhåret, og begynde at
rode med nogle af alle indstillingerne. Og hvis det bliver /for/
langhåret, så skriver du bare igen ;)

/Jakob

--
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-12-04 10:28

Uncle Evil@home wrote:

> Jamen, jeg synes skam også at den menu var supercool at se på, men i min jagt på bedre performance, så har jeg altså ofret den
> her. Det burde "bare" være det der er forskellen.

Har bare en formodning om at menuen ikke havde indflydelse på selve spillets FPS?

> Hvad er din fps? (skriv "cl_showfps 1" (eller 2 eller 3) uden "" i konsollen)

Se svar til Martin Petersen.

> [...]
> ram og X800 kort har oplevet det.
> Det burde være blevet løst i de opdateringer der er kommet ud via Steam, men ellers kan du læse videre her:

Noget at bruge tiden til, takker.
Synes nu ikke der er problemer ved autosaves, quicksaves og loading,
men næremere ved stor aktivitet og de før omtalte tønder der springer i luften.
Samt et lille hurtigt hak i ny og næ,,, medmindre det er autosaves,
ikke lige fundet ud af endnu. lol

> [...]
> rådet om at pakke lydfilerne ud, og smide dem i hl2 mappen, og det, sammen med de øvrige råd, har reduceret problemerne til

Nope, der var ingen gfc der var fragmenterede.
Men nok alligevel en god ide med contig, vel også med tanken om at det bliver
opdateret i tide og utide. Vil da prøve at kigge på det. Er det iøvrigt nemt at gå til?

> Der er nok ikke andet for end at blive lidt langhåret, og begynde at rode med nogle af alle indstillingerne. Og hvis det bliver
> /for/ langhåret, så skriver du bare igen ;)

Takker, nok ikke utænkeligt.

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 17-12-04 15:14

Brian Hansen wrote:

> Har bare en formodning om at menuen ikke havde indflydelse på selve spillets FPS?

Næ nej, det har du ret i. Jeg forklarede bare hvorfor jeg havde slået
den fra ;)

> [...]
> Samt et lille hurtigt hak i ny og næ,,, medmindre det er autosaves,

De hurtige hak i ny og næ, skyldes garanteret autoaves -det vil du kunne
afgøre, hvis du hiver konsollen frem umiddelbart efter at det sker -er
det et autosave, så står det i konsollen.

> Nope, der var ingen gfc der var fragmenterede.
> Men nok alligevel en god ide med contig, vel også med tanken om at det bliver
> opdateret i tide og utide. Vil da prøve at kigge på det. Er det iøvrigt nemt at gå til?

Jeg synes det er forholdsvis enkelt, du kan hente det her:
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/contig.shtml
-hvor du også kan læse om det. Det skal køre fra en kommandoprompt, men
der er ikke mange ben i det!

Og her er lidt mere om det, samt om audiostutter i det hele taget:
http://www.hlfallout.net/forums/index.php?showtopic=21617&hl=contig

> Takker, nok ikke utænkeligt.

Som sagt, du siger bare til :)

--
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 16-12-04 14:08

Glemte lige:
Hvis du skrivebeskytter de 2 autosavefiler, slipper du for en del
audiostutter, men du skal så blot huske manuelle saves.

Desuden kan følgende i din autoexec.cfg hjælpe:

snd_mixahead "0.7" (Reduces audio stuttering.)
sv_autosave "0" (Disables autosaves at start of level.)
sv_forcepreload "1" (Preloads game assets at start of level.)
cl_forcepreload "1" (Preloads game assets at start of level.)
cl_smooth "0" (Disables client-side smoothing.)

-lav en ny fil i notepad med ovenstående linjer i (uden forklaringerne i
parenteserne) og gem den som autoexec.cfg i mappen

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 04:49

Uncle Evil@home wrote:

> Barton 2500+@2GHz, 9600XT/256 MB RAM, 1GB pc3200 dual channel/400, DX9.0c, hørebøffer, XPpro og cat4.12beta

Nu er jeg sgu i tvivl; i følge ati.com kan der hentes en Cat 4.12!
Er den nyere end 4.12beta, eller..?

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 16-12-04 10:08

Brian Hansen wrote:

> Nu er jeg sgu i tvivl; i følge ati.com kan der hentes en Cat 4.12!
> Er den nyere end 4.12beta, eller..?

Cat4.12 er de nyeste, ja... jeg har bare ikke fået installeret dem
endnu, men ifølge hlfallout.com, så skulle de give et pænt performance
boost til HL2.
Beta'erne er altid testversioner...

/Jakob

--
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 13:49

Uncle Evil@home wrote:

> Cat4.12 er de nyeste, ja... jeg har bare ikke fået installeret dem endnu, men ifølge hlfallout.com, så skulle de give et pænt
> performance boost til HL2.
> Beta'erne er altid testversioner...

Fint fint, godt jeg har hentet den så, nu skal den bare smides ind.

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 10:50

"Brian Hansen" <brian_hansen@despammed.com> wrote in message

> Roder med dette fede spil, men det køre mildt sagt af røven til,

Hvad vil det præcist sige?

> Sidder med en AMD2600+ - 80GB/133HD - 9800PRO/128RAM - 1GBRAM/333 -
> Audigy 2/6.1Speakers - WinXP/Pro - DirectX/9.0c - Cat.4.12/beta.

Burde være mere end rigeligt.

> Nogle små tricks til at afvikle det bedre?

Se på http://gear.ign.com/articles/554/554744p1.html?fromint=1. Prøv at
afinstallere 4.12beta driveren, og så installere 4.12. Alternativt, så prøv
med omegadriveren http://www.omegadrivers.net/.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-12-04 11:18

"Mikael" wrote

> Se på http://gear.ign.com/articles/554/554744p1.html?fromint=1. Prøv at
> afinstallere 4.12beta driveren, og så installere 4.12. Alternativt, så
> [...]
Jeg tror mere på at det er DirectX der tiltet?

- Peter

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 13:57

Peter Lykkegaard

> Jeg tror mere på at det er DirectX der tiltet?

Forstået hvorledes/hvordan?
Ku' prøve at install. den igen efter defrag. vel ikke så tosset.

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-12-04 14:32

"Brian Hansen" wrote

> Forstået hvorledes/hvordan?
> Ku' prøve at install. den igen efter defrag. vel ikke så tosset.

Njahh, prøv at smide en reservedisk i med en frisk installation
Det reddede min r.. mht HL2
HL2 baserer sig 100% på DirectX
DirectX er næsten umuligt at rette op på

- Peter

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-12-04 13:55

Mikael wrote:

> Hvad vil det præcist sige?

Okay, nu skal jeg heller ikke overdrive, vil da (men alligevel ikke meget for at sige det) mene det er spilbart,
lagger en del når jeg spiller, som jeg har været inde på tidligere.
Men ét lag, er ét lag for meget.. lol

> Burde være mere end rigeligt.

Tja, spørgsmålet er så til hvad?

> Se på http://gear.ign.com/articles/554/554744p1.html?fromint=1. Prøv at
> afinstallere 4.12beta driveren, og så installere 4.12. Alternativt, så prøv
> med omegadriveren http://www.omegadrivers.net/.

Holder mig nu til Cat. Gammel og kunstig... lol
Men vil da lige finkigge den HP.
--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Klaus G.

Dato : 16-12-04 17:18

Hej.

"HL2 uden lag, hmm,,, hvordan"?

Du er godt klar over at lag er en betegnelse for forsinkelse når man snakker
netværk, og har intet med FPS at gøre?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-12-04 19:43

"Klaus G." wrote

> "HL2 uden lag, hmm,,, hvordan"?
>
> Du er godt klar over at lag er en betegnelse for forsinkelse når man
> snakker
> netværk, og har intet med FPS at gøre?

*cough*

Prøv at søge efter "fps lag" via Google
Btw FPS har intet med FPS at gøre

Begrebet lag - lave FPS tal - kommer fra MP delen af diverse FPS og er
sikkert bragt videre til SP versionerne derfra
Fornemmelsen er ca den samme

- Peter

Fra : Klaus G.

Dato : 16-12-04 20:21

> Begrebet lag - lave FPS tal - kommer fra MP delen af diverse FPS og er
> sikkert bragt videre til SP versionerne derfra
> Fornemmelsen er ca den samme

Man kan godt have ping 500, og stadig have mange fps jo. Ikke alle spil hvor
ping of fps hænger sammen...

Når et spil har lave fps, så hakker det, og det lagger ikke. Når man skriver
"LAAG" så er det fordi ens ping stiger til noget der er træls at spille
med(læg mærke til at ens fps stadig køre)...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-12-04 10:44

Klaus G.wrote:

> Du er godt klar over at lag er en betegnelse for forsinkelse når man snakker
> netværk, og har intet med FPS at gøre?

Nææ, det var jeg så ikke lige klar over.
Men heller ingen grund til at "mundhugges" over det da vi nok alle er klar over hvad der menes,
men selvfølgelig har du en pointe et sted.
For sjov kan vi jo holde os til det engelske (hvad "lag" i mine øjne er), kan ikke forstille mig andet
end at ordet "lag" også bruges i sammenligning som i det danske "hak", eller med andre ord, i forbindelse
med nedsat FPS, på engelsk? Dog ikke noget jeg skal gøre mig klog på.

--
M.v.h.

Brian Hansen