Stamceller
Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-12-04 22:37

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres holdning til forskning i embryonale
stamceller, er man for eller imod genopbygningsterapi?

Selv er jeg ikke i tvivl om, at det er her at fremtidens værktøj til
behandling af alvorlige sygedomme såsom cancer, hjertelidelser, lammelser
osv.

Michael

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 15-12-04 23:11

"Michael Knudsen" <mik-rine@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne godt tænke mig at høre andres holdning til forskning i
> embryonale stamceller, er man for eller imod genopbygningsterapi?

Jeg er for forskning i stamceller...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Pongo

Dato : 16-12-04 00:07

René Ernst Nielsen wrote:
::: Jeg kunne godt tænke mig at høre andres holdning til forskning i
::: embryonale stamceller, er man for eller imod genopbygningsterapi?
:: Jeg er for forskning i stamceller...

Hvad er argumenterne imod ?
Kan stamceller bruges til kloning eller er der andre etiske dilemmaer ?
/Klaus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-04 00:18

Pongo wrote:
> René Ernst Nielsen wrote:
> :: Jeg er for forskning i stamceller...
>
> Hvad er argumenterne imod ?

At stamcellerne ofte tages fra befrugtede æg. Der er nogle, der mener,
det svarer til at dræbe et foster, hvilket i deres øjne svarer til at
dræbe et menneske. Sjovt nok går de samme personer ofte ind for
dødsstraf, men det er nok noget helt andet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
33 tips og tricks til Internet Explorer

Fra : Pongo

Dato : 16-12-04 00:47

Kim Ludvigsen wrote:
:: Pongo wrote:
::: René Ernst Nielsen wrote:
::::: Jeg er for forskning i stamceller...
:::
::: Hvad er argumenterne imod ?
::
[...]

Jeg troede man kunne tage dem fra navlestrengen hos nyfødte børn.
Forveksler jeg det med noget andet ?
/Klaus

Fra : Rasmus

Dato : 18-12-04 10:21

"Pongo" <Pongo@Mail.dk> wrote in news:41c0cd2c$0$176
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
>:: ofte ind for dødsstraf, men det er nok noget helt andet.
>
> Jeg troede man kunne tage dem fra navlestrengen hos nyfødte børn.

Det er ihvertfald det som claus riskærs ny firma, copygen, reklamere for.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-12-04 10:50

"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> "Pongo" <Pongo@Mail.dk> wrote in news:41c0cd2c$0$176
> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

Embroynale stamceller tages fra forsteret når det er 4-6 dage gammel,
derudover findes der voksne stamceller, disse tages fra navlestrengen hos
nyfødte, og fra knoglemarven + fra diverse organer hos børn og voksne.

Det er de embroynale stamceller som der er så meget fokus på, pga af det
etiske.

Mvh

Michael

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-04 02:59

> [...]
> dræbe et menneske. Sjovt nok går de samme personer ofte ind for
> dødsstraf, men det er nok noget helt andet.

Begge USA-præsidentkandidater var vilde med dødsstraf - at Kerry ku li
lægelig eksperimenteren var for at distancere sig fra bibelbælte-holdningen
om at abort er mord.

Ser du anden sammenhæng mellem emnerne end at folk elsker FJENDEBILLEDER, så
noget skal de mene, så de kan hade dem der mener modsat

Om fjendebilleder

Vi elsker madglade Homer Simpson, for han har ikke forurettelsens,
rethaveriskhedens betændte fortrængte aggression i samme grad som folk flest
i Vesten idag.
Men demokratiet turde magthaverne kun indføre, fordi de så at lediggang
havde gjort borgerne tændt på at hade og DYRKE FJENDEBILLEDER, og derved kan
stats-medierne let spille os ud mod hinanden i værste del-og-hersk stil.

"Every act of rebelling expresses a nostalgia for innocence.(Jeg gør
oprør, altså er jeg til - var hans parallel til Descartes "Jeg tænker, altså
er jeg til")Albert Camus

A man cannot be too careful in choice of his enemies.
Christopher Morley

Aldrig forstod den ene nabo den anden. Stedse undrede hans sjæl sig over
naboens indbildning og ondskab. . Nietzsche

At miste en fjende er et stort tab. Dronning Kristina 1648

Den klogeste mand, jeg har kendt, sagde engang til mig:
ni ud af ti mennesker vinder nærmere bekendtskab.
Og jeg har erfaret, at det var sandt. Frank
Swinnerton

Der er ingen tilfredstillelse ved at hænge en mand som
ikke modsætter sig det. George Bernard Shaw

Der er også jalousi i had: vi ønsker at have vor fjende for os
selv.Friedrich Nietzsche

En ven, hvis håb vi ikke kan gavne, vil vi hellere have som fjende.
Nietzsche Morgenrøde 1880

Every society has a tendency to reduce its opponents to caricatures.
Nietzsche

Familiarity breeds contempt. .Publius Syrus

Folk hader dem, som får dem til at føle deres underlegenhed.
Lord Phillip Chesterfield

Hvis du vil skaffe dig fjender, så forsøg at forandre
t. -Woodrow Wilson 1856-1924

I choose my friends for their good looks,
my acquaintances for their good characters,
and my enemies for their good intellects.
a man cannot be too careful in the choice of his enemies. Oscar Wilde En
mand kan ikke være forsigtig nok i valget af sine uvenner. Oscar Wilde

Jeg er en kontroversiel type. Mine venner enten afskyr mig
eller hader mig. Toni Morrison

Man skaber sig endnu flere illusioner om sine fjender end om
sine venner. Albert Camus

Ofte er det tappert at holde sig tilbage og gå forbi - for at spare sig
selv til en værdigere fjende. Nietzsche

Overhør ikke den lyst der er i al anklagen. Nietzsche

Vennerne kalder sig oprigtige, fjenderne er det. Arthur
Schopenhauer

Vore venner fortæller os, hvad vi skal gøre, vore fjender
lærer os, hvad vi skal gøre Johann Wolfgang von Goethe

Vore venner fortæller os, hvad vi skal gøre, vore fjender lærer os, hvad vi
skal gøre. -Johann Wolfgang Von Goethe

We immoralists require the power of morality. Our instinct of
self-preservation insists upon our opponents maintaining their strength.
Nietzsche

Young gorillas are friendly, but they soon learn.
Will Cuppy

Der er intet bedre våben mod en fjende end en anden fjende.Nietzsche
Moral prejudices. Certainly the greatest harm that they do, is,
that they make badness of such extraordinarily importance. Oscar Wilde

The vast wasteland of TV is not interested in producing a better mousetrap
but in producing a worse mouse. Laurence C. Coughlin

If England treats her criminals the way she has treated me, she doesn't
deserve to have any. Oscar Wilde

The life of the enemy. Whoever lives for the sake of combating an enemy,
has an interest in the enemy´s staying alive. Nietzsche

Eksempler på urimelige angreb: At bebrejde en skrædder, at han ikke kan sy
fodtøj. At bebrejde en mand, at han er fedtet, når man selv er gerrig. At
bebrejde en mand, at han trækker vejret. Mange angreb kan føres tilbage til
en af disse enkle former. Soya

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-12-04 00:22

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Knudsen" <mik-rine@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Selvfølgelig skal man have lov at forske i alle menneskelige celletyper i
laboratorier, sålænge man ikke anvender kloningsteknik. Celler der ikke
indgår i en hel organisme er det vel ikke problematisk etisk set at forske i
?

Fra : Bo Warming

Dato : 16-12-04 02:54

> [...]
> Selv er jeg ikke i tvivl om, at det er her at fremtidens værktøj til
> behandling af alvorlige sygedomme såsom cancer, hjertelidelser, lammelser

Tvivl er ikke særlig underholdende, enig. Men har du noget belæg for at æde
forskernes ønsketænkning om at der er mirakler lige om hjørnet?
"Selv er jeg ikke i tvivl" lyder modigt og friskt og sexet. Men hvis du selv
sku betale, hvad ville du hælde i risiko-investeringen?
Navlestrengsblod bør staten deponere for alle nyfødte, til
retsmedicinsk/DNA-brug, og fryserplads koster få kr pr borger.