Hjælp til køleskab i gammel Adria - Electr~
Fra : Fly

Dato : 15-12-04 18:19

Hejsa!

Jeg har en gammel Adria med et Electrolux køleskab. Sikkert det der sidder i
dem som standard. Model RAM74A

Er der en venlig sjæl, der kan svare mig på dette:

1) Kan det køre på 12V - hvis ja, hvordan skifter man så om mellem 12V og
230V???
2) Hvor lang tid går der cirka før det begynder at køle på 230V (jeg synes
det er meget langsomt)

Jeg tror måske at der er noget, der er tilsluttet forkert.
Termostaten lyder til at virke - den slår i hvert fald til og fra.

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Fly

Dato : 08-01-05 23:21

Er der slet ikke en eneste venlig sjæl, der kan/vil hjælpe med et bud?
-Fly

--------------------------------------

Fra : Kim Olsen

Dato : 08-01-05 23:49

Hej

Jeg kender ikke den model, og har ikke kunnet finde den på google.
Men hvis det er et gammelt skab, kan det faktisk godt være, at der ikke er
en knap til 12v - selvom skabet kan køre 12 v.
Pil udluftningsristen af udvendigt og se om der er to sæt ledninger. (de
kraftige er til 12 v)

Der er (selv på nyere skabe) ikke altid termostatfunktion på 12v delen, der
derfor bare kører 100%.
den er jo kun beregnet til at bruges under kørsel.

Hvis ikke skabet er defekt, bør du efter 2-4 timer kunne se is på kølefladen
i skabet.
Husk at skabet (vognen) skal stå helt lige for at virke.

Hvis skabet ikke køler tilfredsstillende, er der et gammelt trick: Tag
skabet ud og stil det på hovedet i nogle timer.
Når du vender det om igen, skulle evt. væskeansamlinger i fordamperen være
løbet væk.

Hilsen

Kim

Fra : Fly

Dato : 16-01-05 22:15

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev:

(klip-klip) Hvis skabet ikke køler tilfredsstillende, er der et gammelt
trick: Tag skabet ud og stil det på hovedet i nogle timer. Når du vender det
om igen, skulle evt. væskeansamlinger i fordamperen være løbet væk.

-----------------------
Hej igen!

Hmm.. Vende køleskabet på hovedet et par timer. Det lyder lidt vildt!

Ikke at jeg ikke tror på dig, men jeg er nu noget usikker på at det er
sundt. Er der andre der vil hjælpe en nybegynder og fortælle om I kender til
dette trick og om det evt. virker (eller skader mere end det gavner)

TAK!

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-05 23:40

> [...]
> til
> dette trick og om det evt. virker (eller skader mere end det gavner)

Sundt? kommer an på træningstilstanden - pas på ryggen.

Men ellers er den go nok. Dvs, sikkert en stakket frist, idet stoppet i
henhold til en tekininkke jeg engang spurgte, skyldes, at der er opstået
grums i væsken, lidt rust eller, at der havde løsnet sig en lille glødeskal
fra en svejsning inde i rørende. Denne/det kunne så sætte sig i dyssen i
systemet og blokere helt eller delvist.

Ved at vende skabet på hovedet dreje det et par gange, kunne man være så
heldig at væsken kom fra den anden side af forhindringen og skyllede den
tilbage ned i røret, til et sted hvor den ikke genererede.

Lige til næste gang der er sus i fejemøget og formentlig mest ubelejligt
under en ferie sydpå. Jeg spurgte, om man så ikke kunne skifte væsken, så
at sige skylle rørene igennem - og det er da muligt, men det plejede man
ikke, er det begyndt, kommer det igen. Skift skab!! kun ærgrelser og
udgifter.

Her er et link til en forklaring på det der sker i rørene.
http://www.dometic.se/node882.asp

Hilsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-01-05 18:10

> Jeg spurgte, om man så ikke kunne skifte væsken, så at sige skylle rørene
> igennem - og det er da muligt, men det plejede man ikke, er det begyndt,
> kommer det igen. Skift skab!! kun ærgrelser og udgifter.

Var det mon muligt at få adresse på det firma der kunne skifte væske på
køleskabet.
Jeg har for nylig forespurgt hos Dometic og ifølge dem var det ikke muligt.
Mvh
Ole

Fra : Sten Bo

Dato : 17-01-05 19:18

"Ole Larsen" <spamfreeocl@sa-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> køleskabet.
> Jeg har for nylig forespurgt hos Dometic og ifølge dem var det ikke

Nej men man sagde jo også, at det plejede man ikke. Og blev frarådet.

Det er ca. 8 år siden

Har ledt i telefonbogen og leder stadig efter kvitteringen på arbejdet på
vores Voss keramik komfuret der fik et eftersyn og ny plade på stedet. i
mens jeg brugte et par timer hos Neergård - Egen transport.

Man lavede service på så at sige alle mærker hvide varer. Og servicerede
også køleskabe - også elektolux - og havde bl.a "vores" køleboks RC 1600
stående, hvilket affødte et spørgsmål om mere væske (freon?) til vores, der
skulle stå på skrå mod skorstenen for at køre. Jeg mente at der var
fordampet noget - hvilket logisk blev afvist med, at så var det hele væk for
længst. Jeg spurgte på pris - _der oplystes til ca. 800 kr.!_ og, at der
var ammoniak i rørene. .Herefter snakken om at vende rundt osv. Jeg syns, at
til 800, ku vi leve med at nivellere den lidt - og fik mit komfur igen.
Boksen kører da også udmærket hos familie stadigvæk.

Stedet, stort, lå i nærheden af Neergård Og det nærmeste jeg ser i de
gule - hvis ikke det er samme, ligger på Hedesvinget 3-5 2640 Hedehusene og
står som Electrolux http://makeashorterlink.com/?H68B2214A (474 tegn)
Det er da muligt at det var i et service firma lige ved siden af - men vejen
passer med det jeg kan se i Krak.
Som tidligere - kasser skabet hvis det driller.

Beklager

Sten Bo

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-05 18:57

> Nej men man sagde jo også, at det plejede man ikke. Og blev frarådet.

O.K. Sten Bo.Men der er jo forskel på plejer ikke og kan ikke

> Som tidligere - kasser skabet hvis det driller.

Ja men grunden til at jeg gerne ville have efterfyldt,er at jeg har et skab
der er ude over garantien,har kørt i max.
3 uger og er revnet i en svejsning i et af rørene bagpå.Skabet er i øvrigt
som nyt, så jeg syntes bare, at det ville være synd at kassere det ,hvis det
kunne svejses og efterfyldes.
Mvh
Ole

Fra : Sten Bo

Dato : 18-01-05 20:30

> [...]
> som nyt, så jeg syntes bare, at det ville være synd at kassere det ,hvis

Hej Ole

Svundne tider åbenbart.Udtalelsen fra montøren var vist baseret på, at hvis
det først var begyndt at grumse eller ruste i rørene ville det komme igen.

Man kan da få skiftet kompressor på et almindeligt skab hvor de slaglodder
rørene på - det er måske en anden proces på CVskabene ligesom væskerne ikke
er de samme. Men jeg fik da opgivet en pris, ligesom han var fuldstændig
klar over typen.

Jeg har igen kikket i vejviseren - og ringet til oplysningen - der fortæller
at der på adressen ligge Elektolux service - og samme adr. og telefon - også
Voss - Zanussi osv. Osv. - det er altså det rigtige sted. Telefon nr.
70117400

De var meget flinke og lavede mit komfur på stedet (havde brød med). Jeg ved
ikke hvor du bor, men en hygge snak, on face, baner somme tider vej for gode
løsninger. Især hvis man ikke har nævneværdig ulejlighed med sagen.

Jeg syntes, at du har været meget uheldig og står med et skab der bestemt
ikke tjener Elektolux til ære - En revne i en svejsning lyder som en
fabrikationsfejl - og må være en sag alle parter har en interesse i at få af
vejen. Hvis du selv gør en indsats på grund af den overskredne tid, syns
jeg at man må kunne finde ud af et eller andet.

Eletrolux bør vel holde i mange år - og dø en værdig naturlig død.

Bare min beskedne mening.

Hilsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-01-05 21:45

> [...]
> syns jeg at man må kunne finde ud af et eller andet.
>
> Eletrolux bør vel holde i mange år - og dø en værdig naturlig død.

Hej Sten Bo
Ja det må siges.Jeg har i øvrigt haft en Elektrolux montør ude at se på det
,men efter at have konfereret med
firmaet vendte han tilbage og sagde, at det eneste de kunne tilbyde var et
nyt aggregat til 2400kr til selvmontage.
Hvor er lige fordelen i det?Mit næste skab bliver i hvert tilfælde ikke fra
Elektrolux.
Mange tak for det store arbejde du har gjort for at finde frem til
firmaet.Jeg vil prøve at ringe til dem en af de nærmeste dage.
Mvh
Ole

Fra : Sten Bo

Dato : 18-01-05 22:18

> Mange tak for det store arbejde du har gjort for at finde frem til
> firmaet.Jeg vil prøve at ringe til dem en af de nærmeste dage.

Nu ved jeg ikke hvor langt over garantien man var kommet, men store firmaer
har vel en eller anden kulance ordning man putter smuttere i. Problemet er
at nå ind til de rette personer. Det havde vist været smartere for dig hvis
du havde fået den defekte del kulant, og derefter betalt montøren for at
sætte den i. Jeg er ikke sikker på at omtalte sted er del af Elektrolux,
men de har deres logo - og samarbejder altså i et eller andet omfang.
Elektrolux Dk har vel en servicechef der kan fås i tale og hvis
omstændighedderne syntes rimelige, til at gå ind sagen.
Altså et forsøg på at få hjælp på flere fronter. Til syvende og sidst har
Electrolux vel også interesse i et godt udfald. Gi dem en chance mere.

Hvad laver servicechefer ellers

hilsen